Henk25 Geplaatst 30 augustus 2004 Geplaatst 30 augustus 2004 Op de site van het kadaster kan je, zoals 'de prof' al reeds in een van zijn stukjes vertelde, precies terugvinden waar de meetpunten zich bevinden (als gast inloggen!). Op de kaartjes staan de punten aangegeven met blauwe cirkeltjes en rode vierkantjes. Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn tussen deze twee symbolen zijn? (en dan NIET de wiskundige verschillen aub.) Groeten, Henk
Jurgen & Co Geplaatst 30 augustus 2004 Geplaatst 30 augustus 2004 Volgens mij staan de vierkante in de lijst met kernetpunten die je kunt downloaden van het Kadaster. Maar wat het verschil is de punten in de lijst en die je als gast kunt zien op de kaart weet ik niet. Nog even een toevoeging. Volgens mij zijn de blauwe circels rd-punten en de Vierkantjes Kernnetpunten. De laatste zijn makkelijk met een GPS te meten en wat ook niet onbelangrijk is makkelijk met de auto te berijken. https://rdinfo.kadaster.nl/overzicht_anonie...fo.html#stelsel
Quaerens Geplaatst 30 augustus 2004 Geplaatst 30 augustus 2004 rood+ vierkant= steen blauw+ rond= bout ...... Denk ik
stada Geplaatst 30 augustus 2004 Geplaatst 30 augustus 2004 Volgens mij heeft Quaerens gelijk. Klopt tenminste met alle meetpunten bij mij in de buurt.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 30 augustus 2004 Geplaatst 30 augustus 2004 De blauwe cirkeltjes geven o.a. punten aan waar men met theodolieten naar kijkt. Echte driehoeksmeting dus. Het betreft de topjes van gebouwen (aanduiding b.v. 'stang boven onderste knop') of andere torens. Punten dus waar het heel lastig is om met je GPS-antenne te komen. Een andere groep punten zitten als bouten in muren. Die zie je dan wel niet op afstand maar je kan vanuit die punten gaan meten met meetlint en theodoliet. De helft van de hemel valt weg als je bij de bout in muur staat, er staan soms bomen dus de GPS ontvangst kan je wel gedag zeggen. De rode vierkantjes zijn de GPS Kernnet punten. Die zitten vaak zo op kunstwerken dat je er makkelijk bij kan om je GPS ontvangstspullen (om een eigen GPS referentiestation te hebben) op te stellen en ze hebben goed zicht rondom. Je krijgt dan 'bronzen kernnetbout in de bovenkant van...' Die kernnetpunten liggen max zo'n 10 km van elkaar verwijderd. Soms is er in de buurt geen geschikt kunstwerk (brug, viaduct e.d.) te vinden en heeft men een stuk beton ingegraven. Dan heet het ''bronzen kernnetbout in de steen R.D...' Een geïllustreerd voorbeeld is hier te zien: The GPS-Kernnet point Hazerswoude Zuiddijk
mgr Geplaatst 30 augustus 2004 Geplaatst 30 augustus 2004 Soms zie je in een asfaltweg twee bouten, slechts een meter of vijtien uit elkaar. Lijkt me een overkill, maar er zal toch heus wel een hoogstaande gedachte achter zitten. Waarom doen ze dat? Gr.M.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 30 augustus 2004 Geplaatst 30 augustus 2004 Ik kan diverse redenen bedenken maar heb geen sluitend beeld. Het kan zijn dat de twee bij elkaar horen als zijnde zichtpunten voor luchtfotografie (calibratie van foto's). Ik noem ze 'oogjes'. Maar dan hebben ze een witte/zwarte kring eromheen geverfd. Een andere reden kan zijn dat de landmeting ter controle door een andere groep vaklieden wordt gecontroleerd. Dan maken ze geen gebruik van spijkers die van anderen zijn en moeten ze hun eigen punten maken en bepalen. Bij grote werken als de HSL komen bouwers aanzetten die hun eigen landmeetkundig bureau hebben. Dan krijg je b.v. een fietspad vol spijkers: En dan kan je bouten tegenkomen met opschriften als 'Grontmij', 'Fugro', 'Meetpunt', 'Messpunkt' (Duitsers) en 'Arpentage' (Fransen). Er wordt dus veel langs elkaar heen gewerkt en misschien is het traditie om elkaars punten niet te hergebruiken. Een verslag van op zoek naar de HSL illustreert e.e.a. Bij mijn geliefde kernnetpunt Hazerswoude Zuiddijk (voor een ode aan dit punt zie: Hazerswoude Zuiddijk ) kwam ik ook laatst een nieuwe spijker tegen op zo'n 8 meter afstand van het kernnetpunt. Het waarom daarvan ontgaat mij.
mgr Geplaatst 31 augustus 2004 Geplaatst 31 augustus 2004 ... zichtpunten voor luchtfotografie (calibratie van foto's). Ik noem ze 'oogjes'. Maar dan hebben ze een witte/zwarte kring... Aha, ja deze bedoel ik / vallen mij vaak op. Maar langs elkaar heenwerken gebeurt dus ook weleens Gr.M.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 31 augustus 2004 Geplaatst 31 augustus 2004 Zo iets dus heb je gezien en die komen inderdaad tamelijk vaak in paren voor en ook een drieling heb ik wel eens gezien.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 13 september 2004 Geplaatst 13 september 2004 Ik kreeg te horen dat fysiek de nieuwe Kernnet GPS punten (en wel speciaal de RD-stenen) anders geconstrueerd gaan worden. Eerst wordt gesondeerd of er stevige ondergrond is. Is dat zo op geringe diepte dan wordt er een stalen paal van ongeveer 1 1/2 meter lengte met aan het ondereind een soort schreepsschroef in de bodem geschroefd. Na verwijdering van de schroefmachine wordt de paal een stukje verlengd met een topje waarop een inboring zit. Die zit lager dan het maaiveld. Om dat boveneind wordt een vrijstaande buis geplaatst met een dekseltje. Het is een duidelijk duurdere constructie maar door de toegenomen nauwkeurigheid van de GPSr blijken RD-stenen niet meer vast genoeg op hun plaatst te blijven, denk ik. Op deze manier hoopt men stabielere punten te maken. Een extra voordeel is dat nu maaimachines en ik weet al niet wat, niet meer over de bovenkant van RD-stenen schrapen.
Tornado Bram Geplaatst 22 december 2004 Geplaatst 22 december 2004 kwam deze site tegen misschien wel bekend maar anders ter info: RDnap
Aanbevolen berichten