Spring naar bijdragen

gpsmap 76s en batterijverbruik


Vledder

Aanbevolen berichten

Sinds een week heb ik naast mijn gpsmart bt gps, nu een "echte" nl een gpsmap76s. Tweedehands, gekocht in notter en ik ben over de mogelijkheden erg tevreden.

 

Nou zit ik toch een beetje met het batterijverbruik. Tijdens mijn eerste wandeling in het bos waren de alkaline batterijen na zo'n 3 uur leeg !! Ik had natuurlijk alles aan staan: waas, kompas, hoogtemeter, dat zag ik later thuis pas, maar dan nog...

 

Vandaag oplaadbare NiMH 1700 mAh, en gps op de batterijspaarstand, (waas, kompas, uit) bleken de batterijen na 8 uur leeg te zijn. Wat is normaal, wie kan me een vergelijkend onderzoek tonen?

 

Trouwens als ik de gpsmap 76s aan een touwtje om mijn nek laat hangen (ja inderdaad, met de antenne naar beneden) dan valt regelmatig de ontvangst weg, dit ligt toch niet aan mijn (tweedehandse) gps ?.

 

Er zijn volgens mij veel cachers met deze gps, en vast ook erg veel ervaringen hiermee.

 

Alvast bedankt,

 

Vledder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

De batterijen leeg in maar 3 uur is inderdaad wel erg snel. Het was voor mij dan ook reden om meteen een goede lader met krachtige accu's (> 2000mAh) aan te schaffen. Ik gebruik nu de GP Powerbank Smart met accu's van 2100 mAh, en die bevallen uitstekend.

 

Ik zou er niet vanuit gaan dat jouw gps meer neemt omdat hij wat ouder is. Op de Garmin site staat bij de specs vermeld dat hij zo'n 10 uur draait op een setje batterijen (let wel: "The quoted figure reflects battery life when using Battery Saver Mode.")

 

Maar het is waar: het stroomverbruik is fors. En hoger naarmate je meer opties aan hebt staan. Stevige accu's + lader zijn dan ook zeker geen overbodige luxe. Bovendien heb ik altijd een extra setje geladen batterijen bij me.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reaktie, ik zat al stiekum te denken aan zo'n hele mooie 60c, maar dat kost toch wel erg veel geld. Er zouden eigenlijk penlite lithium ion oplaadbare batterijen moeten zijn, maar deze heb ik nog nergens kunnen vinden.

 

Volgens mij houdt het bij 2400 mAH op. Volgens Garmin zou de gps het op de spaarstand 16 uur moeten doen trouwens...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens Garmin zou de gps het op de spaarstand 16 uur moeten doen trouwens...

 

Je hebt gelijk, maar de site spreekt zichzelf wat tegen:

Hier wordt gesproken over 16 uur, maar hier spreekt men over 10 uur.

 

Wat werkelijkheid is: geen idee! :no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben sinds kort overgestapt van een 76 S naar een 60 CS en ik ken inderdaad ook de klacht van het hoge battery verbruik.

Zeker wanneer je de verlichting aandoet is je energie voorraad in no time op ( zit zeker een 100 Watt halogeenlamp in ofzo)

 

Uiteraard gebuikte ik ook alle functies van het toestel maar je kan al wat spanning sparen door het compas wat beter in te stellen.

Dit staat vaak nnog in de stand voor continu aan maar als je loopt heb je het natuurlijk niet echt nodig ( tenzij je natuurlijk een onsight route loopt)

 

Ik had mijn compas daarom zo staan dat hij bij snelheden hoger dan 2 Km uitschakeld, dat leverd je zo al een extra half uur op.

 

Ook je klacht van de wegvallende ontvangst met naar benden wijzende antenne ken ik.

 

De antenne van de 76S werkt het beste als je het toestel recht naar boven laat wijzen, wijst hij naar beneden en je hebt nog een wat dichtend bladeren dek dat is ie idd snel de weg kwijt.

Naar mijn idee gebruikt de GPS ook meer spanning tijdens het satellieten zoeken (dit kan je op de 60 serie mooi in de gaten houden) dus daar is ook weer een oorzaak van het hogere verbruik.

 

Niks mis met je toestel dus maar gewoon wat schoonheids foutjes van een perfect en werelds speeltje.

 

De 2100 of 2400 mA battereien doen het perfect koop er alleen wel een goede lader bij want anders zijn je batjes in no time kapot geladen.

 

Met de 2400 hield de mijne het ruim een dag uit ( > 18 uur)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben aan een kant blij dat mijn (tweedehandse) gps dus goed functioneerd, ik begon me al af te vragen waarom de vorige eigenaar 'm weggedaan had, hij ziet er nl nog splinternieuw uit.

 

Hoe zit het met die 60 cs, deze heeft bovengenoemde nadelen niet? Ik zag het oogje voor het touwtje :no: aan de bovenkant zitten.

 

Vledder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben aan een kant blij dat mijn (tweedehandse) gps dus goed functioneerd, ik begon me al af te vragen waarom de vorige eigenaar 'm weggedaan had, hij ziet er nl nog splinternieuw uit.

 

Hoe zit het met die 60 cs, deze heeft bovengenoemde nadelen niet? Ik zag het oogje voor het touwtje :cry:  aan de bovenkant zitten.

 

Vledder

Klopt inderdaad.

 

Het oogje zit praktischer, bovendien krijg je bij de 60 serie een mooie riemclip zo'n klik draai ding dus kwijtraken kan je hem bijna niet meer.

 

Ik heb geen last meer van hoog batterei verbruik, het toestel heb ik nu al weet niet hoevaak gebruikt en zit nu nog steeds op mijn eerste setje alkaline battereien.

 

En dat met alle functies enzo aan, qua ontvangst ontloopt hij de 76S niet veel dit is ongeveer gelijk, maar omdat de antenne nu eigenlijk altijd naar boven wijst is hij idd wat minder snel zijn ontvangst kwijt.

 

Volgens mij zitten in de 60 serie en de 76 serie ook dezelfde antennes.

 

Maar goed op dit forum zijn al genoeg draadjes over dit speeltje dus laten we over dit speeltje anders daar even verder babbelen zie deze maar eens :no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de 76 S heb ik altijd veel lol van gehad...

16 tot 18 uur met energizer batterijen en bij normaal gebruik en de grootst mogelijke spaarstand.

 

als je over een nwe denkt en van de functies houdt zou ik eerder een 76CS dan een 60C aanschaffen.

Die heb ik nu en doet met de bovengenoemde batterijen een uurtje of 30.

 

Als ik oplaadbare gebruikte 2A GP, deed ik er een uurtje ot 12-13 mee en in de 76CS een uurtje of 26-27

 

Groeten en suuk7 met de info,

remco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het oogje zit praktischer, bovendien krijg je bij de 60 serie een mooie riemclip zo'n klik draai ding dus kwijtraken kan je hem bijna niet meer.

Waar we het hier over hebben is de bevestiging van de Lanyard.

Het "oog" aan de boven kant is daar echter niet voor bedoelt.

Deze is van flexibel rubber gemaakt en kan makelijk inscheuren door de dunne Lanyard.

De officele Lanyard bevestiging zit aan de zij/achterkant hier door gaat de 60 ook scheef hangen.

Niet echt optimaal dus.

 

De bevestiging van de Belt clip is idd de beste oplossing om de 60 in rechte positie te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb 2100 mAh batterijen gekocht (ff snel bij de hema) maar schijnbaar doet mijn universele lader hiermee moeilijk, blijkt halfvol te zitten na het opladen. Even een andere stand proberen, en dan testen.

 

Ik denk dat ik het dan voorlopig nog even bij mijn 76s houd, deze schijnt dus gewoon goed te zijn, hoewel de layout van de 60 cs (schermpje boven en knopjes onder) mij nog steeds erg aanspreekt. Inderdaad lijkt het oogje bovenaan de 60 cs niet voor een koord gemaakt te zijn, ik dacht dat even :) .

 

Als ik de reakties zo lees moet met goede oplaadbare batterijen de 16 uur toch bijna te halen zijn...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In mijn 60cs gebruik ik 2100-batterijen die het verschrikkelijk lang uithouden. Ik heb het niet getest, maar ik denk dat ik boven de 15 uur uitkom.

 

De beltclip heb ik vastgemaakt op de draagband van mijn rugzak. Hij hangt dan met de antenne naar boven en ik heb een perfecte ontvangst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mijn 76S bevalt me ook al tijden best goed, maar het is wel zo dat ik standaard alles zoveel mogelijk uit heb staan. op de momenten dat ik dan toch wil dat het kompas het doet zet ik hem wel weer even aan. hetzelfde voor de baterysave. ook die staat meestal aan. je hebt het niet altijd nodig! dat scheelt heel veel stroom!

 

het is even wennen maar werkt daarna prima!

 

gimli :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sinds een week heb ik naast mijn gpsmart bt gps, nu een "echte" nl een gpsmap76s. Tweedehands, gekocht in notter en ik ben over de mogelijkheden erg tevreden.

 

Nou zit ik toch een beetje met het batterijverbruik. Tijdens mijn eerste wandeling in het bos waren de alkaline batterijen na zo'n 3 uur leeg !!  Ik had natuurlijk alles aan staan:  waas, kompas, hoogtemeter, dat zag ik later thuis pas, maar dan nog...

 

Vandaag oplaadbare NiMH 1700 mAh, en gps op de batterijspaarstand, (waas, kompas, uit) bleken de batterijen na 8 uur leeg te zijn.  Wat is normaal, wie kan me een vergelijkend onderzoek tonen?

 

Trouwens als ik de gpsmap 76s aan een touwtje om mijn nek laat hangen (ja inderdaad, met de antenne naar beneden) dan valt regelmatig de ontvangst weg, dit ligt toch niet aan mijn (tweedehandse) gps ?.

 

Er zijn volgens mij veel cachers met deze gps, en vast ook erg veel ervaringen hiermee. 

 

Alvast bedankt,

 

Vledder

Het zal nu wel allemaal veel te laat zijn, maar de futurumshop in Apeldoorn heeft nu op zijn site (www.futurumshop.nl) de Smart 2 in de aanbieding.

Deze set bestaat uit een lader die de bijgeleverde 4 stuks 2100 Ninh AA batterijen binnen 65 minuten laad.

Het voordeel van dit apparaat is dat je hem gewoon dag en nacht in het stopcontact laad zitten omdat hij vanzelf overgaat naar druppel lading als de batterijen vol zitten.

er is ook een snoer leverbaar zodat je de batterijen in de auto kan laden !

Of dat ook een uur duurt kan ik je niet vertellen

De lader (Powerbank Smart 2) incl de 4 stuks 2100 nimh batterijen kost incl btw en verzending slechts 70, 31

Op de site van GP Powerbank ( www.gppowerbank.nl ) kost hij in de 90 euro

 

Let op, Futurumshop heeft er nog 6 op vooraad volgens hun site

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sinds een week heb ik naast mijn gpsmart bt gps, nu een "echte" nl een gpsmap76s. Tweedehands, gekocht in notter en ik ben over de mogelijkheden erg tevreden.

 

Nou zit ik toch een beetje met het batterijverbruik. Tijdens mijn eerste wandeling in het bos waren de alkaline batterijen na zo'n 3 uur leeg !!  Ik had natuurlijk alles aan staan:  waas, kompas, hoogtemeter, dat zag ik later thuis pas, maar dan nog...

 

Vandaag oplaadbare NiMH 1700 mAh, en gps op de batterijspaarstand, (waas, kompas, uit) bleken de batterijen na 8 uur leeg te zijn.  Wat is normaal, wie kan me een vergelijkend onderzoek tonen?

 

Trouwens als ik de gpsmap 76s aan een touwtje om mijn nek laat hangen (ja inderdaad, met de antenne naar beneden) dan valt regelmatig de ontvangst weg, dit ligt toch niet aan mijn (tweedehandse) gps ?.

 

Er zijn volgens mij veel cachers met deze gps, en vast ook erg veel ervaringen hiermee. 

 

Alvast bedankt,

 

Vledder

Het zal nu wel allemaal veel te laat zijn, maar de futurumshop in Apeldoorn heeft nu op zijn site (www.futurumshop.nl) de Smart 2 in de aanbieding.

Deze set bestaat uit een lader die de bijgeleverde 4 stuks 2100 Ninh AA batterijen binnen 65 minuten laad.

Het voordeel van dit apparaat is dat je hem gewoon dag en nacht in het stopcontact laad zitten omdat hij vanzelf overgaat naar druppel lading als de batterijen vol zitten.

er is ook een snoer leverbaar zodat je de batterijen in de auto kan laden !

Of dat ook een uur duurt kan ik je niet vertellen

De lader (Powerbank Smart 2) incl de 4 stuks 2100 nimh batterijen kost incl btw en verzending slechts 70, 31

Op de site van GP Powerbank ( www.gppowerbank.nl ) kost hij in de 90 euro

 

Let op, Futurumshop heeft er nog 6 op vooraad volgens hun site

Ik weet dat het eigenlijk niet hoort op dit forum, maar ik kan jullie dit voordeel toch niet onthouden.

Ik heb dus zelf een Marskramervestiging (franchise) en ik kan jullie aanbieden een Varta lader inclusief 4 stuks Nmh.2300 mpa. voor 34,99.

Gewoon bij mij aan de toonbank.

 

Moet ik het versturen moet je wel de verzendkosten nog rekenen.

 

Groeten...Wil

de Rijenerakkers

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...