Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hallo, 

Ik ben net begonnen met geocaching en ben enthousiast (net als mijn zoon). Nu hebben we dit alleen nog gedaan met de app op de telefoon. Nu merk ik dat dit veel batterij van de telefoon vergt. Mijn vraag is of er een (garmin) gps is die net zo werkt als de app. Ik heb nog een oude etrex 10 maar dat werkt toch even wat minder fijn. 

Geplaatst (bewerkt)

Hallo ferryvandort,

Welkom op dit forum.

De huidige gps'en zijn niet te vergelijken met een oude Etrex 10. In bijna alle moderne Garmin gps''sen kunnen meerdere kaarten ( topo/auto/fiets/..... ) worden geladen en vaak kunnen er duizenden caches worden geladen. Het is erg moeilijk om alle voor- en/of nadelen van de gangbare gps'en op te noemen, want dat wordt een behoorlijk lijst én van de eerste vragen is waarschijnlijk toch: wat mag het kosten?

Het beste is misschien eerst eens op het internet te zoeken. Er zijn vele site's op internet, zo maar ff gezocht en deze gevonden of deze of deze winkel of Mr Gps. Dit is een verouderde review uit 2012, maar geeft al wel een indruk van de mogelijke opties.

Er zijn vele types en vele prijzen, dus eerst goed inlezen en enkele favorieten kiezen. Daarna misschien in een winkel een echt exemplaar in handen nemen, want ( geloof het of niet ) een gps is 'persoonlijk'. Er zijn mensen die zweren bij een touchscreen, terwijl anderen alleen 'iets' met knoppen willen en dan hebben we het nog niet eens over alle opties per toestel.

Tevens kunnen de prijzen per winkel behoorlijk verschillen. Bent u handig en iets technisch aangelegd, dan kan een internetwinkel misschien de beste en goedkoopste deal zijn. Maar bent u minder handig met technische apparaten, dan is een normale winkel misschien de wel de betere optie.

Als laatste: een moderne gps kost minimaal €100,- en dat is best veel geld. Het zou zonde van het geld zijn, als u nu een ( te? ) 'dure' gps koopt en u na enkele maanden het geocachen toch niet zo leuk vindt of u dan ( met iets meer ervaring ) andere eisen aan uw gps stelt dan nu het geval is.

bewerkt door Linkalovers
Geplaatst (bewerkt)
1 uur geleden zei Linkalovers:

Hallo ferryvandort,

.....

Bijna vergeten: een andere optie om meer te weten te komen van een gps, is het bezoek van een event. Daar kan u hobbygenoten o.a. vragen naar hun ervaring m.b.t. hun gps. Hier is de kaart met events.

bewerkt door Linkalovers
Geplaatst

mijn ervaring, ga juist niet naar events:
daar komen alleen maar lui die niet zitten te wachten op een wildvreemde die lastige vragen over GPSen heeft, de meeste hebben daar trouwens ook geen verstand van, net als van geocachen (maar dat terzijde)
koop gewoon een garmin 6 of 700 2e hands, de verkoper kan je het een en ander wel uitleggen, en als je de goeie cache's bezoekt, gewoon van het spelletje gaat genieten zoals bedoeld dan hou je de GPS gewoon, ga je alleen maar kokers, langs de bermkant rapen, denk je dat het spel om de aantallen gaat, hou er dan rekening mee dat binnen het jaar je zoon niet meer mee wil en op dat moment zet je de GPS gewoon weer op het net en dan heeft de gps jou per saldo niets of heel weinig gekost
wanneer weet je dat je een geocache heb bezocht, of wegwerpprullen?
als je op een cache een log kan schrijven die uniek is voor die cache, waarin jij kan laten weten wat je van de cache de route en de omgeving vond, dan heb je een geocache bezocht
op het moment je dat niet kan en voor alle bezochte "cache's" 1 en de zelfde log schrijft met afronding "alle plaatsers bedankt", reken er dan maar op dat jij als weldenkend mens en je zoon er snel de brui aan geven 
dat is ook niet erg, maar je mist dan wel een hoop moois :)

Barny

Geplaatst
11 uur geleden zei ferryvandort:

Mijn vraag is of er een (garmin) gps is die net zo werkt als de app. 

Een gps die net zo werkt als de app? Die ga je niet vinden ben ik bang, want de app is gewoon veel gebruiksvriendelijker dan de standaard gps.

Toch werken veel geocachers het liefst met een gps, al was het maar om het feit dat het een veel robuuster apparaat is, de batterijduur veel langer is én je de batterijen simpel kunt vervangen, áls ze al leeg raken.

Maar ja, je moet er wel even mee om leren gaan. Maar kun je dat eenmaal, dan is dat toch ook wel weer prettig werken. Werken met de Etrex 10 is dan weer wat lastiger, omdat je geen kaarten kunt laden.

Geplaatst
2 uur geleden zei barny:

op het moment je dat niet kan en voor alle bezochte "cache's" 1 en de zelfde log schrijft met afronding "alle plaatsers bedankt", reken er dan maar op dat jij als weldenkend mens en je zoon er snel de brui aan geven 
dat is ook niet erg, maar je mist dan wel een hoop moois :)

Mooi geschreven Barny

Geplaatst
10 uur geleden zei ferryvandort:

Hallo, 

Ik ben net begonnen met geocaching en ben enthousiast (net als mijn zoon). Nu hebben we dit alleen nog gedaan met de app op de telefoon. Nu merk ik dat dit veel batterij van de telefoon vergt. 

Tegenwoordig heb je toch powerbanks, zelfs op zonnecellen. En ze zijn ook al betaalbaar, dus koop je er een paar meer.

• Top! 1
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...