Ringeling Geplaatst 1 augustus 2015 Geplaatst 1 augustus 2015 (bewerkt) Ik heb een micro sd kaartje gekocht van 16GB, classe 10 voor mijn Garmin 62s. De computer geeft aan dat ik het kaartje eerst moet formatteren. Maar bij elke poging die ik doe via de verkenner krijg ik de melding: Ik heb toen een apart programma geïnstalleerd voor het formatteren van sd-kaartjes, maar die herkent het kaartje niet, waardoor ik nog niet kan formatteren. Vervolgens nog een poging gedaan op een andere computer (beide draaien onder Windows 7), maar exact hetzelfde. De schrijfbeveiliging op de micro sd adapter staat uit. Hie krijg ik het kaartje geformatteerd? 1 augustus 2015 bewerkt door Ringeling
kalkendotters Geplaatst 1 augustus 2015 Geplaatst 1 augustus 2015 Als ie op twee computers niet geformateerd kan worden, dan vrees ik dat het kaartje stuk is. Normaal gesproken moet dat namelijk gewoon lukken met de standaard formatering van Windows. Overigens moet je het SD-kaartje formateren als FAT (dus NIET als NTFS) anders kan de GPS het kaartje niet lezen. zinloze handleiding: http://www.sd-kaart.nl/hoe-formatteer-ik-een-sd-kaart/ Je zou dit programma kunnen gebruiken: http://hddguru.com/software/HDD-LLF-Low-Level-Format-Tool/ om hem helemaal leeg te maken, maar dat zou normaalgesproken totaal niet nodig moeten zijn. Heb je misschien nog een digitale camera of een smartfoon waarin je hem kunt proberen te formateren ? Ohja: het kan ook nog de SD-naar-micro-SD adapter zijn die stuk is. Heb je die adapter bij dit kaartje gekregen of had je er toevallig nog een liggen ? Er zijn nml verschillende types van.
Ringeling Geplaatst 1 augustus 2015 Auteur Geplaatst 1 augustus 2015 Formatteren via de verkenner stond standaard op FAT. Voor 16 GB, classe 10 is FAT 32 nodig. Adapter kreeg ik erbij, beide van Sandisk. Ik ga eens proberen in mijn digitale camera.
Ringeling Geplaatst 1 augustus 2015 Auteur Geplaatst 1 augustus 2015 Aanvankelijk leek het dat het formatteren in de Nikon D90 wel lukte, maar vervolgens kreeg ik de melding dat de schijf waarschijnlijk beschadigd is. Tis wat.
kalkendotters Geplaatst 1 augustus 2015 Geplaatst 1 augustus 2015 Dat wordt dan terug naar de winkel. Alternatief kun je mailen met Sandisk. Als het geen namaak blijkt te zijn (dat komt helaas heel vaak voor bij geheugenkaartjes) dan sturen ze meestal gewoon een nieuw kaartje op.
Ringeling Geplaatst 1 augustus 2015 Auteur Geplaatst 1 augustus 2015 Heb de internetwinkel Dataio (waar ik al eerder heb gekocht) al gemaild en verzocht om een nieuwe. NB. Verpakking was echt van Sandisk.
Woodwhisperer Geplaatst 3 augustus 2015 Geplaatst 3 augustus 2015 Wat ook soms wel eens wil helpen: Eerst middels de verkenner er een paar bestanden op wegschrijven. Daarna de formatteer actie toepassen. Misschien lukt het dan wel. Succes.
StefandD Geplaatst 4 augustus 2015 Geplaatst 4 augustus 2015 (m)SD-kaartjes formatteren wordt niet aangeraden. Windows en Mac houden niet precies de standaard aan die is vereist, waardoor sommige apparaten de kaartjes niet meer herkennen. Ook de Garmins hebben hier last van. De kaartjes worden in de fabriek op de juiste manier geformatteerd, dus het is ook niet eens nodig. Als de kaart onverhoopt moet worden geformatteerd, dan wordt geadviseerd te formatteren met een dedicated programma en niet met Verkenner. https://www.sdcard.org/downloads/formatter_4/index.html.
Ringeling Geplaatst 4 augustus 2015 Auteur Geplaatst 4 augustus 2015 (bewerkt) Het kaartje was blijkbaar beschadigd, vandaar dat Windows aangaf dat het geformatteerd moest worden. Inmiddels retour naar de verkoper en ik wacht op een nieuwe. NB. Ik had ook het programmaatje SDformatter geprobeerd. 4 augustus 2015 bewerkt door Ringeling
Aanbevolen berichten