Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

De eerste cache ligt nu een maand of vijf in het veld, en ik geloof dat ik hem redelijk geslaagd mag noemen voor een eerste cache. Er worden mooie logs geschreven, dus ik ben een gelukkig man. Er zijn wel wat dingen die ik waarschijnlijk nu anders zou doen, maar de meeste problemen heb ik toch redelijk op kunnen vangen. Vooraf had ik nooit echt nagedacht over het gebruik van puzzels in het veld, dus ik heb gewoon twee puzzels genomen die ik mij nog herinnerde uit mijn jeugd omdat ik ze zo leuk vond. Het bleek echter dat ik de moeilijkheidsgraad van de puzzels zwaar onderschat dan wel het raadseloplossend vermogen van de cachers zwaar overschat heb. Ook had ik één waypoint toegevoegd dat lastig te vinden is omdat me dat wel leuk leek. Door de discussies op dit forum ben ik nu toch genuanceerder over deze zaken gaan nadenken. Gelukkig is het leed met wat extra hints wel te verzachten.

Ik had alle goede ideeën die ik verzameld had, gebruikt voor de eerste cache, en ik verwachtte niet dat ik snel iets nieuws zou kunnen bedenken. Dat blijkt echter mee te vallen. Een tijdje terug heb ik een brainstormsessie gehouden en binnen no time lagen er toch weer een twintigtal nieuwe ideeën voor waypoints op tafel. Ik heb ook al een mooie route op het oog. Onderweg kom je langs een vijftal beverburchten, waarvan één duidelijk in aanbouw. Het enige nadeel is dat het bos op veel plaatsen redelijk open is in de winter, zodat je geen waypoints van groot formaat kwijt kunt langs de route. Da's jammer, want daardoor vallen een aantal leuke ideeën af. Helaas ook de spectaculairste. Er zijn nog zes ideeën met voldoende potentie over. Ik wil graag dat waypoints een glimlach oproepen. De "grijnspoints" zoals Antarctica ze noemt. Die aluminium plaatjes die kennen we nu wel. De eerste twee waypoints waren ieder binnen een dag al gereed, dus dat is supersnel. De waypoints van Wijze Lessen hebben me gemiddeld 40 uur per waypoint gekost, met name vanwege het vele experimenteren (en het op en neer rijden naar de bouwmarkt). Waypoint drie is een lastiger verhaal. Inmiddels ben ik al met versie drie bezig, en ik vraag me af of dit hem gaat worden. Vannacht heb ik hem in de vriezer gelegd en dat heeft ie goed doorstaan, maar of het betrouwbaar gaat werken onder boscondities daar twijfel ik nog aan. De volgorde van maken is trouwens niet per sé de volgorde in het veld.

Ik sta nog in dubio of ik er een cloudcache van zal maken. Het cloudcache-draaiboek dat ik nu aan het bedenken ben wordt steeds ingewikkelder, en omdat het bos niet alles toelaat wat ik fysiek wil plaatsen, wordt het een onuitgebalanceerd verhaal. Het is niet de bedoeling dat de virtuele ervaring de fysieke ervaring gaat overheersen, het moet aanvullen. In ieder geval is het wel een goede vingeroefening. Als ik ooit nog eens een derde cache ga leggen, dan zou dat wel eens een educatieve geologische cache kunnen worden (ik heb al wat op het oog), ik denk dat een cloudcache daar naadloos in past. In september ga ik praten met een boswachter van een ander bos met meer mogelijkheden, dus dat is ook nog een optie.

Al met al vermaak ik me weer kostelijk in mijn eigen tuin, dus ik ben toch buiten. Min of meer.

bewerkt door Diederikus
Geplaatst

Goed plan! Ik heb behoefte aan suggesties voor het verstoppen van een cache van groot formaat.

Stroopwafels kun je niet zonder gebit eten, daar zijn ze te hard voor. Tenzij je ze ongekauwd doorslikt, dus een kwestie van kiezen.

Diederikus, gelukkig maak je het jezelf niet gemakkelijk, je maakt geocaches. Overigens heb ik net een stansset letters aangeschaft, maar ik lees dat aluminium plaatjes niet meer kunnen. Even bedenken wat ik dan wel kan doen met die stansset. Ook heb ik nog een ammobox, maar dat kan eigenlijk ook niet meer. Ik denk dat ik verder denk.

Geplaatst

Leuk, Diederikus, dat jesucces hebt met je cache. Geef eens een linkje, ik ben wel benieuwd en dan kan ik hem ook bekijken (hoewel het lastige puzzel element een beetje afschrikt, maar je weet maar nooit).

Geplaatst

Leuk, Diederikus, dat jesucces hebt met je cache. Geef eens een linkje, ik ben wel benieuwd en dan kan ik hem ook bekijken (hoewel het lastige puzzel element een beetje afschrikt, maar je weet maar nooit).

Wijze Lessen

Geplaatst

Casteel, ik denk inderdaad aan Dukkie. Die schrikt er niet voor terug een gat te graven van 1 vierkante meter. Ik wacht nog even voordat ik ook het lef heb.

Geplaatst

Een vierkante meter is niet zo erg. Met een kubieke meter ligt dat anders. Lef is het probleem niet, maar ik kan moeilijk alle waypoints gaan begraven. Met een slagset en een aluminiumplaatje moet jij toch ook wel een grijnspoint kunnen maken.

Geplaatst

Goed dat je door discussies op dit forum genuanceerder bent gaan denken over het gebruik van puzzels. Vermijd overbodige breinbrekers en alles wat is ingegeven vanuit het principe 'waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?'

Daag spelers uit met de route en het terrein, fascineer hen met de omgeving, maar voeg niets toe dat wezensvreemd is aan het spel. In eenvoud toont zich de meester, waarbij je de kunst van het weglaten vooral niet moet verwarren met het onnozele nihilisme van de kokerkneus. Die weet en kan niet beter, maar jij bent in staat om de klassiekers van morgen te maken.

Geplaatst (bewerkt)

Wijze Lessen
Dank!

Dat ziet er heel goed uit, zeg! Ook veel leuke en lovende logjes. Ik kan mij voorstellen dat anderen (en jij natuurlijk) hier veel plezier aan beleven. Mijn raadseloplossend vermogen is echter vrij matig en als ik lees dat er gebruik werd gemaakt van hulplijntjes, denk ik dat dit een te lastige multi voor mij zou zijn. Ik hou me maar aan de D** en zelfs daar gaat het wel eens mis!

bewerkt door no-name
Geplaatst

Wauw!

Een beschrijving die al uitnodigt tot filosoferen, dat belooft wat! Mijn man, die Vipassana-meditatie beoefent, zal dit ook interessant vinden!

Helaas wonen wij een heel eind weg, maar deze gaat zeker op onze verlanglijst.

Ik wens je nog veel meer hele leuke logjes toe!

• 3 months later...
Geplaatst

Na maandenlange voorbereiding heb ik vandaag het eerste deel van een nieuwe multi gelegd. Met Wijze Lessen als maatstaf wil ik nu natuurlijk niet iets leggen wat minder is. Ik heb goede hoop dat ik daarin wel ga slagen. En ook wil ik natuurlijk ideeën niet twee keer gebruiken. Bij WL heb ik hier en daar nog wel wat ideeën geleend van internet. Sommigen van de meer ervaren cachers zijn die zaken wel eens in de praktijk tegengekomen, heb ik gemerkt. Bij deze multi komen alle ideeën uit eigen koker, hoewel dat misschien een wat ongelukkig woordgebruik is. Ik verwacht (hoop) dat dit ook de ervaren cachers zal verrassen. Lastige raadsels en onnodig zoekwerk heb ik dit keer vermeden, desalniettemin zullen de hersenen toch wel gebruikt moeten worden.

De toestemming was nu binnen drie dagen geregeld, dat is ook wel eens prettig voor de verandering. Kennelijk heb ik nu de dingen ook wat slimmer aangepakt, want ik was nu binnen een uur of zes al klaar met de installatie van 80% van de waypoints. Bij Wijze Lessen ben ik zowat 5 dagen bezig geweest met de installatie. Ik heb met name bezuinigd op graven en beton storten. Ik weet niet wat het is, maar ik loop niet graag door het bos met een schep op mijn schouder. Dat zou zomaar een verkeerde indruk kunnen wekken. Vandaag heb ik de hele dag rustig kunnen werken, zonder iemand tegen te komen. Als er zelfs met mooi weer in een weekend in de zomer zo weinig mensen komen dan betekent dit dat deze mult in alle rust gedaan kan worden. Da's mooi. Op 10 meter afstand een vluchtende ree gespot. In 50% van de gevallen dat ik in dit bos kom spot ik één of meer reeën. Da's ook mooi. De bevers heb ik nog niet gezien, maar dat komt omdat ik hier nog nooit in de schemering ben geweest. De sporen zijn onmiskenbaar, er zijn een zestal burchten. Ook da's mooi.

Waypoint drie blijft een zorgenkindje. Er liggen nu vier mislukte prototypes in de tuin en ik ben nog steeds op slopershoogte. Inmiddels werkt het wel, maar nog niet op een bevredigende wijze. Enfin, ik heb nog twee weken om dit op te lossen. Eventueel met een plan B, hoewel dat veel minder leuk is. Da's niet zo mooi. De cache heeft kattenvoetjes op de zijkant, omdat de poes er zonodig op moest springen toen de zaak net gelakt was. De titel van de cache blijft nog even een verrassing, omdat ik nog in dubio sta.

Over twee weken wordt er proef gelopen door hetzelfde team dat bij Wijze Lessen zo voortvarend en ontregelend te werk ging. Dat zal nog wel weer een weekje extra werk opleveren. Maar de cache een week offline gooien na de eerste loper is natuurlijk ook niet zo mooi. Dus nog drie weekjes wachten!

• Top! 2
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...