Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Zeker ben ik raar Barny, want ik erger mij niet. Ga niet naar plekken waar ik niet wil zijn, en spendeer daar zeker mijn tijd en geld niet aan.

Geplaatst (bewerkt)

Je hebt literatuur en Donald Duckies. Ik kan van beide genieten op zijn tijd. :)

Dat doet mij denken aan een discussie, die ik begin vorig jaar met Diederikus heb gevoerd (http://forum.geocaching.nl/index.php?showtopic=20679&p=341672). Daaruit het stukje over literatuur en Donald Duckies:

"Een cache is als een boek. Een schrijver verzint een avontuur/verhaal en wil dit delen met anderen. Daarom zoekt hij een uitgever, die zorgt dat het boek in boekwinkels en bibliotheken te vinden is. GC.com is een bibliotheek voor geocaches. Een bibliotheek houdt bij hoe vaak een boek is uitgeleend en aan wie. Stel je een bibliotheek voor die deze statistische gegevens openbaar maakt: bij de ingang hangen lijsten met namen van leden plus het aantal tot dusver geleende boeken. Verreweg de meeste bezoekers zal dit geen lor interesseren, maar enkelen storen zich aan het feit dat achter hun naam 15 staat en achter die van de buurman 500. Dat zijn de mensen die thuis een kamerbrede kast hebben staan vol ongelezen boeken met indrukwekkende titels.

Om het verschil met de buurman kleiner te maken leent Kneusje 100 boeken. Een heel gesjouw, maar achter zijn naam staat nu 115 en dat maakt het de moeite waard. Andere kneusjes willen niet achterblijven en gaan ook driftig lenen. Opeens geldt een simpel statistisch gegeven als een score in een dwaze competitie en na een jaar staan achter veel namen driecijferige getallen.

Nieuwkomers zijn onder de indruk en willen ook een hoge score achter hun naam, maar om nu met duizenden boeken te gaan sjouwen ... Gelukkig kun je in de bibliotheek ook tijdschriften lenen en daarvan gaan er gemakkelijk 50 in een boodschappentas. Kies je voor Donald Duck, dan kun je zelfs 100 exemplaren tegelijk meenemen! Zo kan de achterstand snel worden ingelopen, ware het niet dat de lijstaanvoerders dit niet laten gebeuren en ook Duckies gaan lenen. Weer een jaar later zijn de rekken van de bibliotheek gevuld met stapels tijdschriften, vooral Duckies, en kost het moeite om nog een echt boek te vinden. Kon je vroeger aan de leestafels en in de leeshoek rustig over boeken praten, tegenwoordig worden er Duckies opgestapeld en zijn de hoogte van de stapels en de manieren waarop je deze kunt vervoeren de belangrijkste gespreksonderwerpen.

Uit jouw onderschrift blijkt dat je mij ziet als iemand die bij de ingang staat om de stroom bezoekers toe te roepen dat ze beter boeken kunnen gaan lezen. Een roepende in de woestijn, iemand die tegen windmolens vecht, een hopeloze strijd voert. Dat beeld klopt niet. Zoals eerder uitgelegd heb ik niet de illusie of ambitie puntenjagers te 'bekeren'. Iedereen kiest het vermaak dat past bij zijn of haar ontwikkelingsniveau en belevingswereld. Voor een Duckies-lezer is Tolstoj niet 1, maar 100 bruggen te ver. Wel stoor ik mij aan het feit dat de tijdschriften de boeken verdringen en de bibliotheek is bevolkt met luidruchtige Duckies-lezers, die zichzelf en elkaar aanpraten dat zij een prestatie leveren door punten te scoren met het lenen van Duckies".

bewerkt door Vlindertje
  • Top! 1
Geplaatst

Ik zag, bij het bekijken van je cache, dat er ook Donald Duck caches bij jou in de buurt liggen! Nu nog even zoeken naar een literatuur cache. Volgens mij lag er eentje bij Wijk aan Zee.

En thriller-caches zijn er ook genoeg :wink2:

Maar even serieus en ook weer niet, het zwart-witte gedoe van bepaalde optieken doet me soms hier aan denken (toepasselijk ook nog deze week):

http://www.youtube.com/watch?v=Ka9mfZbTFbk

Terwijl het in praktijk gelukkig veel genuanceerder ligt en ieders mening vast ook vanuit diverse hoeken te bekijken en te begrijpen is.

Je mag het met elkaar oneens zijn, toch?

Geplaatst (bewerkt)

Je hebt literatuur en Donald Duckies. Ik kan van beide genieten op zijn tijd. :)

Dat doet mij denken aan een discussie, die ik begin vorig jaar met Diederikus heb gevoerd (http://forum.geocaching.nl/index.php?showtopic=20679&p=341672). Daaruit het stukje over literatuur en Donald Duckies.

Uit jouw onderschrift blijkt dat je mij ziet als iemand die bij de ingang staat om de stroom bezoekers toe te roepen dat ze beter boeken kunnen gaan lezen. Een roepende in de woestijn, iemand die tegen windmolens vecht, een hopeloze strijd voert. Dat beeld klopt niet. Zoals eerder uitgelegd heb ik niet de illusie of ambitie puntenjagers te 'bekeren'. Iedereen kiest het vermaak dat past bij zijn of haar ontwikkelingsniveau en belevingswereld. Voor een Duckies-lezer is Tolstoj niet 1, maar 100 bruggen te ver. Wel stoor ik mij aan het feit dat de tijdschriften de boeken verdringen en de bibliotheek is bevolkt met luidruchtige Duckies-lezers, die zichzelf en elkaar aanpraten dat zij een prestatie leveren door punten te scoren met het lenen van Duckies".

Dank je wel voor het delen Vlinder, kijk dit helpt me nu om de felheid in jouw standpunt beter te begrijpen.

Ik denk alleen dat het gelukkig zo is dat er altijd mensen blijven die niet voor het snelle vermaak gaan en de vlugge puntjes. En zoals ik ook al eerder zei, je kunt ook evolueren.

Je begint met Maan Roos Vis (zonder waarde-oordeel, ik bedoel gewoon de eenvoudiger beginnerscaches, en vaak zijn dat de kokertjes). en gaandeweg leer je langere boeken lezen met meer inhoud. Als dat is wat je echt interesseert. Je hebt nu eenmaal meer stripboeken en bouquetreeksjes dan literatuur, maar er zal altijd literatuur zijn. Dit zal niet verdrongen worden door de striplezers. Dat denk ik dan in elk geval!

Ik denk hè, ik heb heel lang als hobby gehad taarten bakken (marsepeinen taarten en die dan heel mooi versierd). Een fantastische hobby die ik helaas vanwege een blessure aan mijn schouder niet meer zo frequent kan uitoefenen. Daar is ook een hele tijd een "hype" in geweest, net zoals ik nu zie met cachen. Ik heb me daar soms ook aan gestoord (tja waarom eigenlijk, denk ik achteraf. Omdat ik uniek wilde zijn? Dat is iedereen en daar hoef je niet voor te strijden. -einde zelfreflectie-) Maar de mensen die voor de "hype" gaan, verliezen gaandeweg interesse. Een zelfregulerend systeem. En die niet-onderhouden kokertrailtjes? Die verdwijnen vanzelf. Dan hebben mensen die daar écht wat moois willen leggen weer wat langer de tijd om iets geniaals in elkaar te knutselen.

bewerkt door MarcoDomi
Geplaatst

MarcoDomi, wees gerust ik bezoek cache's uitsluitend voor mijn plezier en wil door cachen "vermaakt" worden en juist daarom bezoek ik geen kokers/Nono's/voortuincache's van geesteszwakken meer, het is een hele grove selectie en ik weet dat ik heel soms wel wat moois en intreesants mis maar daar moet ik maar mee leren leven
nu ik alleen maar small en groter bezoek kom ik op de 10 aardige cache's eens een keer een waardeloze cache tegen, dat is allemaal nog wel te behappen, en kan ik mijn schrijvers kunsten op die enkele waardeloze "cache" uitleven :)

nu stel ik de vraag "genieten" mensen wel van waardeloze prutcache's? of gaat het om het "puntje" omdat ze denken mee te doen aan een ratrace?

Gluppie, misschien heb jij zo een saai leven dat je precies weet waar je morgen ben, en over morgen en je plan je weekend in zodat je ook dan precies weet waar je op elk tijdstip precies ben, misschien ben je ook zo saai je je eigen niet kan inleven dat er ook mensen zijn die niet weten wat ze over een uur doen of waar ze over een uur zijn, ik weet niet wat ik over een uur doe of waar ik morgen ben, laat staan de rest van de week, dus ik weet ook nooit wanneer en waar ik even tijd over heb om een geocache te bezoeken, daarom is het voor mij onmogelijk en onzinnig om bij deze outdoor hobby uren thuis te zitten om de interessante cache's er uit te filteren, iets waar ik bij een outdore hobby ook helemaal geen zin in heb.

ook wil ik positief verrast worden bij een cache en als je ze van te voren uitzoekt weet je al wat je onderweg tegen komt, dan heb je alleen een bevestiging van wat je al gezien heb, vind ik niet leuk,

Barny

Geplaatst (bewerkt)

Wie de schoen uittrekt, laat zich gaan

LOL

MarcoDomi, wees gerust ik bezoek cache's uitsluitend voor mijn plezier en wil door cachen "vermaakt" worden en juist daarom bezoek ik geen kokers/Nono's/voortuincache's van geesteszwakken meer, het is een hele grove selectie en ik weet dat ik heel soms wel wat moois en intreesants mis maar daar moet ik maar mee leren leven

nu ik alleen maar small en groter bezoek kom ik op de 10 aardige cache's eens een keer een waardeloze cache tegen, dat is allemaal nog wel te behappen, en kan ik mijn schrijvers kunsten op die enkele waardeloze "cache" uitleven :)

nu stel ik de vraag "genieten" mensen wel van waardeloze prutcache's? of gaat het om het "puntje" omdat ze denken mee te doen aan een ratrace?

Gluppie, misschien heb jij zo een saai leven dat je precies weet waar je morgen ben, en over morgen en je plan je weekend in zodat je ook dan precies weet waar je op elk tijdstip precies ben, misschien ben je ook zo saai je je eigen niet kan inleven dat er ook mensen zijn die niet weten wat ze over een uur doen of waar ze over een uur zijn, ik weet niet wat ik over een uur doe of waar ik morgen ben, laat staan de rest van de week, dus ik weet ook nooit wanneer en waar ik even tijd over heb om een geocache te bezoeken, daarom is het voor mij onmogelijk en onzinnig om bij deze outdoor hobby uren thuis te zitten om de interessante cache's er uit te filteren, iets waar ik bij een outdore hobby ook helemaal geen zin in heb.

ook wil ik positief verrast worden bij een cache en als je ze van te voren uitzoekt weet je al wat je onderweg tegen komt, dan heb je alleen een bevestiging van wat je al gezien heb, vind ik niet leuk,

Barny

Nou gelukkig maar Barny, het zou zonde zijn als je er geen lol in had! Ik zal eens wat logs van je lezen, misschien kan ik dan het genieten aflezen aan je logs en kan ik meer door je soms erg ongenuanceerde schrijfstijl heenkijken. O IK LEES HET VERKEERD! Jij houdt juist van het afkraken van caches die je niks vindt!

En ja, als je geen voorselectie wil doen, tja dan kun je inderdaad ook teleurgesteld worden. Wat op zich ook weer niet zo heel ongezond is in deze alles-moet-maar-fijn-en-leuk-zijn-maatschappij (een valkuil waar ik ook geregeld in stap).En jij kunt in je logs dan aardig wat frustratie kwijt schijnbaar, dat scheelt dan weer voor je misschien.

Gluppie, ik kijk ook graag van tevoren wat ik wel en niet wil doen. Toen ik laatst naar Drenthe ging, heb ik heerlijke multi's uitgezocht met mooie langere wandelingen en leuke dingen voor de kinderen. Dat leverde én voorpret op én schitterende caches in een prachtige omgeving.

bewerkt door MarcoDomi
Geplaatst

@Barny. Je hebt volkomen gelijk! Mea culpa. Ik heb hier een typische beginnersfout gemaakt. Ik heb mijn medecachers ver overschat! Dom, dom, dom! De puzzel is zo ontworpen en getest dat iemand met een IQ van 103 hem binnen 10 minuten kan oplossen. Maar ik had mij niet gerealiseerd dat ik hiermee een groot deel, misschien wel het overgrote deel zoals nu blijkt, van de cachersbevolking discrimineer. Voordat men mij laakbare hoogmoed kan verwijten zal ik deze lapsus herstellen en zorgen dat voortaan ook zij die hun licht voornamelijk gebruiken om de binnenkant van hun korenmaat te verlichten en zij wier geestelijke inhoud voorgesteld kan worden door een eenvoudige geometrische figuur zoals een cirkel, driehoek of zigzag, een workaround hebben voor als zij niet uit deze puzzel komen. Omdat mijn cache is gelegd in een periode dat er geen bladeren aan de bomen zaten heeft menig team het volgende waypoint waarschijnlijk bij toeval gevonden terwijl ze de verkeerde coördinaten hebben berekend. Dat is mij pas zeer recentelijk duidelijk geworden nu de bladeren het waypoint zijn gaan camoufleren. Ik zal onmiddelijk, dat willen zeggen komend weekend, deze omissie aanvullen. Bedankt voor het delen van deze observatie! De noodzakelijkheid van een hulplijn beschouw ik als een smet op mijn blazoen.

Geplaatst

Barny, omdat ik mij niet erger ben ik saai? Toch fijn hoe krom jij kunt kletsen.

Er wordt hier op het forum regelmatig denigrerend gedaan over de verstandelijke vermogens van puntjesrapers. Ik twijfel oprecht erg aan de verstandelijke vermogens van iemand die zo gefrustreerd raakt door zijn hobby, en die er dan toch mee door blijft gaan. Maar goed, iedere gek zo zijn gebrek.

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...