MarcoDomi Geplaatst 6 april 2014 Auteur Geplaatst 6 april 2014 @marcoDomi het is dus weer duidelijk dat de revieuwer in kwestie jou een verkeert advies heeft gegeven, terwijl er bijna dagelijks "cache's" niet worden gepublicht en terug word gestuurt naar de eigenaar omdat er een conflikt is met een andere cache, word er jou doodleuk vertelt dat je er dan maar een QTA van moet maken zodat het wel zou kunnen. zo kan ieder cachelagger een tussenpunt maken die feitelijk een Stages of a Multi-cache is, maar die benaming niet krijgt, ben wel benieuwd welke "smoes" er voor gebruikt word, zo worden de beginnende cachers, (die jjou cache ook gaan bezoeken) op een verkeert spoor gezet kortweg belazerd en eigenlijk daarmee de hele geocache communitie. waarbij de vraag bij mij meteen op kom drijven, waarom maak je zelf geen tussenpunt met zo een soort TAG zodat de bezoekers het zelf proefondervindelijk zien hoe een tag er uit zou kunnen zien? Barny Hoi Barny, dank je voor je advies, maar ik heb hier heel goed over nagedacht. Ik heb overigens die Qta zelf bedacht en niet omdat er een conflict is, maar omdat me dat in dit geval heel handig leek. De details laat ik achterwege, op goed advies van Team Tabak. Ik denk eerlijk gezegd dat het een stuk verwarrender zou zijn wanneer ik een andere tag zou bevestigen op een punt waar al een Multi loopt die met tags werkt. Iedereen die daarvan af moet weten is geconsulteerd, akkoord en op de hoogte (zelfs 2 verschillende reviewers).Volgens mij wordt er niemand belazerd, belazert niemand mij, belazer ik niemand en wordt dit een hele leuke mooie korte Multi die precies beantwoordt aan het doel dat ik ermee voor ogen heb... Maar bedankt voor het meedenken! Een fijne dag allemaal, ik heb antwoord op mijn oorspronkelijke vraag gekregen!
barny Geplaatst 6 april 2014 Geplaatst 6 april 2014 het blijft gewoon een geocache tag die nodig is om verder te gaan met de multy, dat is dus een Stages of a Multi-cache, omdat je de details niet wil geven (waarom weet ik niet, dus blijft altijd gokken) vermoed ik dat er idd hier wat onethisch gebeurt. verhullen in zwijgzaamheid hoeft men niet als alles "eerlijk en open" gebeurt zodat je mede hobbyist (waarvan hun cache's wel retour komen) misschien ook van kunnen profiteren Barny
MarcoDomi Geplaatst 6 april 2014 Auteur Geplaatst 6 april 2014 het blijft gewoon een geocache tag die nodig is om verder te gaan met de multy, dat is dus een Stages of a Multi-cache, omdat je de details niet wil geven (waarom weet ik niet, dus blijft altijd gokken) vermoed ik dat er idd hier wat onethisch gebeurt. verhullen in zwijgzaamheid hoeft men niet als alles "eerlijk en open" gebeurt zodat je mede hobbyist (waarvan hun cache's wel retour komen) misschien ook van kunnen profiteren Barny Hoi Barny, wat ben jij er vroeg bij met snedige antwoorden -gaap-. Als anderen ervan kunnen profiteren wil ik ze dat zeker niet onthouden. De reden dat ik geen zin had om alles helemaal tot in details te beschrijven was, dat ik merk dat er soms niet helemaal nauwkeurig gelezen wordt. Er komt dan commentaar op iets dat verkeerd begrepen of geïnterpreteerd is (dat slaat in dit geval niet op jouw post). Aangezien ook ik een mens ben en gevoelens heb, vind ik het vervelend als er snoeiharde kritiek komt op iets waar ik lang over heb nagedacht en waar ik aandacht en tijd aan heb besteed. Maar dit is ook een leerpunt voor mij en dit kan ik hier in de discussies misschien nog wel beter onder de knie krijgen. En daarbij kan ik ook van de inzichten van anderen leren. Maar hier komt 'ie: "Bij geocachen moet je soms een aanwijzing zoeken. Op deze plek is er één verstopt voor een andere geocache. Hint: laag! Deze aanwijzing heeft 2 regels. Hoeveel tekens staan er op de eerste regel? Dit is M." Alle waypoints zijn voorgegeven, behalve de cachelokatie natuurlijk.
Beukenootje Geplaatst 6 april 2014 Geplaatst 6 april 2014 Barny, volgens Groundspeak is een Stage of a Multi-cache letterlijk "Only places where you have placed something physical should be coded as "Stages of a Multicache". These locations must be 528 feet away from a physical stage of any other geocache". In dit geval heeft de TS niks zelf geplaatst, maar gebruik gemaakt van een al bestaand object. En dat is zelfs nog even geverifieerd met de reviewer. Niks mis mee! Waar ik meer mee zit zijn de 15 WP's op 2.5 kilometer. Valt dit binnen het concentratiebereik van de doelgroep? Voor mij zou het iig reden zijn om de cache over te slaan.
barny Geplaatst 6 april 2014 Geplaatst 6 april 2014 dank @MarcoDomi dit is duidelijk zat,Een vrijgelijde om alle Stages of a Multi-cache met een conflikt tussen de 160 en 0 meter (zelfs al ligt hij er pal-bovenop en word benoemd) om te zetten naar een QTAde vraagstelling ietsjes aanpassen en vowela de zaak klopt (of toch niet?) als jij het mag mag iedereen dat toch?BTW je kan beter direkte snoeiharde (kritiek) ontvangen dan halfslachtig achterbaks op meerde wijze uit te leggen kommetaar te krijgen @beukenootje, joh, Ik heb die tag niet geplaatst, mijn zoontje van twee heeft die tag op de paal geplaatst dus dat gaat niet op, toch? Barny
MarcoDomi Geplaatst 6 april 2014 Auteur Geplaatst 6 april 2014 Hoi Beukenoorje, er zitten ook wp's tussen die alleen de route aangeven. Dat heb ik viapunten proberen te noemen maar dat ging mis met de volgorde. Ze zijn aangegeven als referentie punten. Ze hebben 10 vragen te beantwoorden. En er zit een speeltuin tussen :-) Ik ga het deze week uitproberen, wordt het niks kan ik er altijd nog voor kiezen om eea aan te passen voor hij online komt.
xenos Geplaatst 7 april 2014 Geplaatst 7 april 2014 Hoi MarcoDomi allereerst een compliment,sinds jij op het forum bent is de toon verbeterd Wat het inmeten betreft ga ik zelf op minimaal 10 verschillende dagen met 2 GPS en controleren en daarvan neem ik het gemiddelde. En als je hem eerst laat proeflopen worden de foutjes snel er uitgehaald suc6 met je multi
MarcoDomi Geplaatst 8 april 2014 Auteur Geplaatst 8 april 2014 Hoi MarcoDomi allereerst een compliment,sinds jij op het forum bent is de toon verbeterd Wat het inmeten betreft ga ik zelf op minimaal 10 verschillende dagen met 2 GPS en controleren en daarvan neem ik het gemiddelde. En als je hem eerst laat proeflopen worden de foutjes snel er uitgehaald suc6 met je multi Dank je wel voor het compliment en het advies!
wirholt Geplaatst 8 april 2014 Geplaatst 8 april 2014 Een telefoon is soms inderdaad onnauwkeurig, maar dat ligt vaak niet aan de GPS van de telefoon. Zolang er geen GPS fix is, gebruikt de telefoon een andere manier van locatiebepaling, via GSM masten of WiFi zenders. Dat is veel minder nauwkeurig dan de GPS. Wil je met je telefoon een goede nauwkeurigheid, dan moet je verifiëren dat de GPS inderdaad gebruikt wordt en een fix heeft. Dat kan, net als bij een speciale GPS, wel eens een minuutje of wat duren.
MarcoDomi Geplaatst 8 april 2014 Auteur Geplaatst 8 april 2014 Een telefoon is soms inderdaad onnauwkeurig, maar dat ligt vaak niet aan de GPS van de telefoon. Zolang er geen GPS fix is, gebruikt de telefoon een andere manier van locatiebepaling, via GSM masten of WiFi zenders. Dat is veel minder nauwkeurig dan de GPS. Wil je met je telefoon een goede nauwkeurigheid, dan moet je verifiëren dat de GPS inderdaad gebruikt wordt en een fix heeft. Dat kan, net als bij een speciale GPS, wel eens een minuutje of wat duren. Dank je! Ik gebruik daarom liever mijn GPS (etrex 30). Mijn galaxy S3 mini is leuk voor cachebeschrijvingen en tooltjes, maar het gebruik van de GPS heeft mij nog niet overtuigd. Maar dat kan vast ook aan mij liggen Gisteren op diverse punten opnieuw metingen gedaan met de Etrex en de afwijking was zeer acceptabel. Morgen ga ik proeflopen met mijn eigen kinderen en dan ga ik 'm donderdag met de klas lopen!
zeebanket Geplaatst 8 april 2014 Geplaatst 8 april 2014 Vind het een erg leuk idee en wens je succes met deze geocache.
wirholt Geplaatst 8 april 2014 Geplaatst 8 april 2014 Je kunt inderdaad op verschillende dagen terugkomen om door middelen een hogere precisie te halen voor de coördinaten die je wilt inmeten. Volgens mij heeft dat niet zo veel zin. De zoekers van de cache komen gewoonlijk ook niet op verschillende dagen terug om de coördinaten te middelen, om zo beter te kunnen zoeken. Wat helpt het om een veel betere precisie te hebben dan dat de zoekers van de cache kunnen halen? Bovendien is de nauwkeurigheid slechts een schatting van de orde van grootte. Als je na lang middelen de precisie heb teruggebracht van 4 naar 3 meter, dan is het nog de vraag wat die getalletjes precies betekenen. Nog steeds heb je geen zekerheid dat het punt binnen die cirkel van 3 meter ligt, alleen heb je de kans wat groter gemaakt. De nauwkeurigheid van de GPS is nu eenmaal enkele meters, dus het laatste stukje zul je toch iets anders moeten gebruiken dan de GPS, zoals je ervaring, de hint, etc. Dat hoort ook bij het spelletje. Als je de omschrijving voor de doelgroep duidelijk genoeg maakt, dan is precisie van coördinaten veel minder belangrijk.
barny Geplaatst 8 april 2014 Geplaatst 8 april 2014 ik zie dan ook geen reden om mij niet in te houden als ik al dat geploeter zie maar ik hoop oprecht dat jij met je klas niet de eindlocatie van de cache gaat bezoeken die ook op Groundspeak word gepubliceerd. al leg jij het jou (schreeuwende) plagen nog zo goed uit, iemand uit jou klas neemt weer eens een vriendje mee naar die cache die die uitleg niet heb gehad, en dan komt voorzichtig benaderen, ruilen niet zo goed over, dat vind ik niet erg, het gaat over jou cache, als die door "het vriendje" leeggeroofd word, word jij benadeeld maar die mooie TB die er in per ongeluk verzeild in is geraakt verdwijnt of die mooie munt die er inzit daardoor kwijtraakt, waar de TB of Coin eigenaar helemaal niets aan kan doen, omdat jij verzuimt heb om na te denken over de gevolgen van jou handelen.... maar dat is niet aardig om te zeggen, dus beschouw dit ook maar als een gedachte spinsel barny
MarcoDomi Geplaatst 8 april 2014 Auteur Geplaatst 8 april 2014 Vind het een erg leuk idee en wens je succes met deze geocache. Dank je wel! Je kunt inderdaad op verschillende dagen terugkomen om door middelen een hogere precisie te halen voor de coördinaten die je wilt inmeten. Volgens mij heeft dat niet zo veel zin. De zoekers van de cache komen gewoonlijk ook niet op verschillende dagen terug om de coördinaten te middelen, om zo beter te kunnen zoeken. Wat helpt het om een veel betere precisie te hebben dan dat de zoekers van de cache kunnen halen? Bovendien is de nauwkeurigheid slechts een schatting van de orde van grootte. Als je na lang middelen de precisie heb teruggebracht van 4 naar 3 meter, dan is het nog de vraag wat die getalletjes precies betekenen. Nog steeds heb je geen zekerheid dat het punt binnen die cirkel van 3 meter ligt, alleen heb je de kans wat groter gemaakt. De nauwkeurigheid van de GPS is nu eenmaal enkele meters, dus het laatste stukje zul je toch iets anders moeten gebruiken dan de GPS, zoals je ervaring, de hint, etc. Dat hoort ook bij het spelletje. Als je de omschrijving voor de doelgroep duidelijk genoeg maakt, dan is precisie van coördinaten veel minder belangrijk. Dank je, dat is duidelijk! Inderdaad heb ik het ook al in mijn omschrijving verwerkt.
MarcoDomi Geplaatst 8 april 2014 Auteur Geplaatst 8 april 2014 ik zie dan ook geen reden om mij niet in te houden als ik al dat geploeter zie maar ik hoop oprecht dat jij met je klas niet de eindlocatie van de cache gaat bezoeken die ook op Groundspeak word gepubliceerd. al leg jij het jou (schreeuwende) plagen nog zo goed uit, iemand uit jou klas neemt weer eens een vriendje mee naar die cache die die uitleg niet heb gehad, en dan komt voorzichtig benaderen, ruilen niet zo goed over, dat vind ik niet erg, het gaat over jou cache, als die door "het vriendje" leeggeroofd word, word jij benadeeld maar die mooie TB die er in per ongeluk verzeild in is geraakt verdwijnt of die mooie munt die er inzit daardoor kwijtraakt, waar de TB of Coin eigenaar helemaal niets aan kan doen, omdat jij verzuimt heb om na te denken over de gevolgen van jou handelen.... maar dat is niet aardig om te zeggen, dus beschouw dit ook maar als een gedachte spinsel barny Barny, bedankt weer voor jouw verhelderende inzichten! Nee serieus, ik waardeer jouw bijdragen, al is de toon er misschien één waar je denk ik doorheen moet leren lezen. Het lukt mij al aardig Ter geruststelling: Mijn "blagen"" (geen "plagen" gelukkig!) bezoeken een school voor Speciaal Onderwijs. Een regionale voorziening, waardoor de kinderen niet in de buurt wonen. Maar zelfs al was dat zo, dan nóg vertrouw ik erop dat ze er zorgvuldig mee om gaan. En al zou dat niet zo zijn : het risico is inderdaad voor mij. Vandaar dat ik een nieuwe cache heb gemaakt in plaats van dat ik toestemming gevraagd heb om een bestaande te gebruiken. Daarbij: iedereen die mijn cache BEZOEKT, kan in de beschrijving lezen wat voor soort cache het is, en ervoor kiezen om er wel of niet een tb/coin in achter te laten.. Hij zal in de toekomst hopelijk door veel kinderen bezocht worden. Ter info: in de cache zitten 2 bakjes: 1 bakje met daarop Logboek Goodies (om te ruilen) en 1 (kleiner) bakje met daarop: Travelbugs en Geocoins (om naar een andere cache te brengen.) In de beschrijving staat een korte uitleg over tb's/coins. Niet te lang, want ik wil ook weer niet de indruk wekken dat alles omtrent het geocachen in één cache te leren is! Maar ik denk echter dat iedereen die een cache plaatst bepaalde risico's loopt. Helaas zijn deze niet geheel af te dekken, al kun je ze wel tot een minimum beperken door er goed over na te denken.
Aanbevolen berichten