Spring naar bijdragen

Een Peiling Doen Op Een Bepaalde Lijn


MarcoDomi

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

wat een heerlijk cacheweer hè??? Vandaag zijn wij begonnen aan de fraaie multicache Engineering Nature. Echt een heel mooi stuk werk en we genieten er erg van. We waren pas laat op de dag begonnen, dus we wisten al dat we 'm niet af zouden kunnen maken. maar om zsm de tocht af te kunnen maken, heb ik hulp nodig.

Ik heb nog weinig ervaring met het maken van peilingen in de gps. Nu moeten we van het ene wp naar het andere wp onderweg een aantal punten bezoeken, bv 135 meter richting het volgende wp en dan 64,3 meter zuiver naar links (met je gezicht naar het volgende wp op de lijn dus).

 

Hoe doe ik dit? Ik heb al bedacht dat ik op de lijn naar het volgende wp gewoon het aantal meters moet zoeken en daarvan een nieuw punt maken. Ter plaatse kan ik dan kijken welke richting zuiver links en dit dan in graden instellen (zou dan west zijn, 270 graden dus). Of gewoon het aantal stappen tellen. Gaat dit werken of maak ik een domme denkfout ergens?

 

Kan het ook gewoon via een projectie? Zo ja hoe dan?

 

Bedankt alvast voor het meedenken!

 

 

Liefs Domi

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

In je voorbeeld zitten volgens mij twee probleempjes verborgen die je moet oplossen, namelijk:

 

1. Hoe weet ik dat ik me precies bevind op de lijn tussen het eerste wp (WP1) en het tweede (WP2)

2. Hoe weet ik dat ik me op de gewenste afstand bevind vanaf het eerste WP1.

 

1. Hiervoor zou je een route kunnen maken van WP1 naar WP2. Je ziet dan een rechte lijn over je schermpje lopen van WP1 naar WP2, en daarnaast jouw eigen positie t.o.v. die lijn.

En dan kun je dus ook bepalen of jij je wel of niet op die lijn Wp1->WP2 bevindt.

2. Als je tegelijkertijd WP1 op je gps instelt als doel en dan kun je op die manier bepalen of je je op de juiste afstand vanaf WP1 bevindt.

 

Maar natuurlijk kun je inderdaad ook projectie gebruiken, maar dan moet je eerst bepalen waar WP2 zich bevindt t.o.v. WP1 (de peiling dus). Met het berekenen van de peiling vraag je je af: Waar bevindt zich WP2, uitgaande van de plek waar ik me nu bevind?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je op WP1 staat, kan je in je gps de richting naar WP2 bepalen door WP2 te selecteren.

Dan maak je een projectie vanuit WP1 van 135m en de gevonden richting in ° en die sla je op.

Vervolgens een nieuwe projectie vanuit het nieuwe punt van 64m en (richting-90)°. Die 0,3m is niet zo boeiend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yes, inderdaad! Het was ge-wel-dig.

Eerlijk gezegd is het met het peilen niet helemaal gelukt, we misten één getal maar daarmee konden we toch vooruit.

Ik moet mijn log nog maken, daar maak ik graag iets moois van :-)

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...