Spring naar bijdragen

Waypoint komt niet overeen?!


w.vdsnoek

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb sind kort een probleempje met Ozi :yes: .

Voorheen kon ik altijd een posititie markeren en deze vervolgende inladen in Ozi en dit kwam altijd overeen. Echter... sinds kort werkt dit niet meer. Al mijn gemarkeerde coordinaten komen zo'n 1 1/2 cm lager uit als ik deze in werkelijkheid heb gemaakt.

Ik gebruik de Garmin12 :ph34r: en heb deze ook als zodanig ingesteld in het configuratie scherm...

Ik weet niet of het klopt wat ik zeg maar volgens mij komen de coordinaten niet meer overeen sinds ik de nieuwe kaarten (die van 2004) gebruik.

 

Kan iemand me hiermee helpen. Alvast bedankt!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Vermoedelijk heb je een probleem met de kaartdatum.

 

Je geeft me net te weinig gegevens maar ik denk dat je kaarten laadt die gecalibreert zijn voor RD (Rijksdriehoeksmeting) en ze gebruikt als war het WGS 84. Dat zou in Nederland een afwijking van zo'n 100-180 meter opleveren. Komt dat overeen met jouw 1 - 1,5 cm ?

 

 

De kabouterkaarten voorjaar 2004 zijn er met zowel calibratie(*.map) files voor de Rijksdriehoeksmeting als voor WGS84.

Elders op dit forum is een topic met een link naar Lupardi's pagina die je precies vertelt hoe je Ozi voor de een of de ander kunt configureren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb bovenin Ozi staan:

Kaart 69E_Heerlen_Rijksdriehoekmeting.

 

Moet hier ook WGS84 staan?

Nee, niet zonder meer. Dat betekent dat je de calibratie files voor de rijksdriehoeksmeting hebt geladen. En dat hoeft geen probleem te zijn.

 

 

Echter je kunt in het balkje juist boven de kaart waar de cursor positie wordt weergegeven ook weer gegeven datum ('Rijksdriehoeksmeting' ?) aanklikken. Er verschijnt dan een venster waarin je een kaartdatum kunt kiezen waarmee Ozi dan werkt.

 

Pas echter wel op bij het invoeren/aanpassen van nieuwe waypoints voor welke kaartdatum je ze invoert, omdat Ozi standaard voor de datum kiest waarin de kaart gecalibreert is.

 

Meer info hierover vindt je op Lupardi's site: http://www.xs4all.nl/~atarist/geo/

 

 

 

Controleer ook even bij File,Configuratie, GPS of je upload/download en NMEA datum op WGS84 staan en of dat ook met je de instellingen van je GPS oereenkomt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Elk waypoint dat ik intyp

Waar in Ozi intyp?

Let je dan ook op de kaartdatum in dat venster ?

 

 

ligt op de kaart 300 á 400 meter hoger dan het zou móeten liggen.

 

Dat zou dus juist op een omgekeerd probleem wijzen, kaart gecalibreert voor WGS84 en invoeren voor de RD-datum. Hoogst onwaarschijnlijk echter.

 

Ondanks het telefonisch contact met de prof is het niet verholpen

 

Zooo, dat valt even vies tegen .....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:yes::o:D

Dat was'ut!!

Tijdens het invoeren van de coordinaten stond de positiedatum op Rijksdriehoeksmeting. Ik dacht dat ik alles had veranderd naar WGS84 echter deze was ik vergeten!!

 

Waar in Ozi intyp?

Let je dan ook op de kaartdatum in dat venster ?

 

:ph34r:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De verwarring komt doordat we in RD altijd in meters werken en nooit in graden/min.

Maar als Ozi de mapdatum of loaded map (=RD) heeft staan dat kan je toch nog steeds graden zien. Maar dat zijn geen graden WGS84.

Je moet je afvragen: als ik graden intyp, wat denk Ozi dan wat voor soort graden ik bedoel?

Zie mijn uitleg: Ozi Explorer en Nederlandse Topografische kaarten

En je GPS12 instellen:

Use of the RD-grid in your GPS

Dus als je - zoals aangegeven - kaarten gebruik met als mapdatum Rijksdriehoeksmeting dan werk je niet in graden WGS84.

Ik vind met intypen van WGS84 graden/min in Ozi altijd de volgende oplossing handig:

Ik laad de Map->blank map (autoscale).

Dan klop ik in de waypoint editor (datum of loaded map = WGS84!) de punten in, ga er met de cursor bij staan en klik 'load map on cursor position'. En dan heb ik gelijk de goede kaart voor mijn neus.

Dan hoef ik mij geen zorgen te maken want als ik een RD-kaart voor mijn neus heb dan moet ik:

1. display datum of map op WGS84 zetten en

2. niet vergeten in de waypoint editor nogmaals zorgen dat ook daar de datum of loaded map op WGS84 staat.!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laatste vraagje van mijn kant, kan ik de positiedatum automatisch op WGS 84 instellen bij de handmatige invoer van coordinaten??

(Ik voer mijn waypoints altijd handmatig in -> heb geen data kabel).

Gr. Walter

Alleen als je ipv de calibratie voor RD de calibratiefiles voor WGS84 gebruikt. Anders start Ozi automatisch met de datum van de gelade kaart.

 

Maar daarvoor is ook een work-arround:

 

Zie de wel geformuleerde bijdrage van onze Prof hiervoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Ik heb sind kort een probleempje met Ozi :cry: .

Voorheen kon ik altijd een posititie markeren en deze vervolgende inladen in Ozi en dit kwam altijd overeen. Echter... sinds kort werkt dit niet meer. Al mijn gemarkeerde coordinaten komen zo'n 1 1/2 cm lager uit als ik deze in werkelijkheid heb gemaakt.

Ik gebruik de Garmin12  :angry:  en heb deze ook als zodanig ingesteld in het configuratie scherm...

Ik weet niet of het klopt wat ik zeg maar volgens mij komen de coordinaten niet meer overeen sinds ik de nieuwe kaarten (die van 2004) gebruik.

 

Kan iemand me hiermee helpen. Alvast bedankt!!

Hallo allemaal,

 

Absoluut niets ten nadele van de uitlegsite van de prof, maar ik heb ook zo'n tijd zitten tobben voor mijn instellingen goed waren. Van Ozi heb ik niet zoveel kaas gegeten en ben toen eens op zoek gegaan naar wat sites. Ik ben toen de site van go-gps.nl tegen gekomen. Heb je hier misschien iets aan? Ik heb alles opgevolgd en bij mij werkt het volgens mij nu goed.

 

Hier is de site te vinden.

 

Twee pagina's over uitleg van instellingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...