Spring naar bijdragen

controle coordinaten


patje

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ben bezig met weer een nieuwe cache. Nu ben ik vandaag aan het meten geweest om punten te bepalen, maar ik krijg wel 15 verschillende coordinaten per punt. Is er toevalig ergens een site waar je gemakkelijk kan checken waar het gevonden punt ergens ligt? Ik weet dat het op Map Quest kan, maar deze werkt een beetje vreemd. Het laaste cijfer daar moet namelijk tussen 0 en 60 zijn en dat is niet altijd. Wie kan mij helpen?

 

Alvast bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

De getallen waar jij op doelt, die niet altijd onder de 60 zijn, zijn decimalen. Door ze te delen door 100 en te vermenigvuldigen met 60 zijn ze omgezet in seconden en te gebruiken in Mapquest. Of je daar iets mee kan met je probleem vraag ik me af want de verschillende metingen zullen wel dicht bij elkaar liggen neem ik aan.

 

succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet hoe je de coordinaten van je punten bepaald. Maar als het met je GPS is (en daar ga ik maar even van uit) dan krijg je de coordinaten in het formaat waarop de GPS ingesteld staat. Gebruik altijd WGS84 notatie!

Krijg je bij meerdere metingen verschillende resultaten, neem dan het gemiddelde van al deze resultaten. Neem liefst meedere metingen op meedere tijdstippen. Laat je GPS een tijdje op de plek 'tot rust komen'.

Het kan bijna niet anders dan dat je verschillende coordinaten heel dicht bij elkaar liggen. Checken waar de coordinaten liggen heeft dan weinig zin. Alleen de nauwkeurigheid van topografische kaarten is voldoende om op een meter nauwkeurig te komen.

 

Als je toch kaarten wilt zoeken om coordinaten te verifieren, dan is CacheMaps jouw tool. Hiermee kan je bij een coordinaat een veelheid aan meer of minder nauwkeurige kaarten opzoeken op internet (of offline in Ozi). de benodigde conversies in notatie of datum worden door CacheMaps voor je uitgevoerd.

Als je je coordinaten in een loc-file 'verpakt', dan kan je het ook direct op de GPSVisualizer site aanbieden. Maar het best blijft Ozi.

 

Op mijn site kan je een heleboel links vinden naar online kaartmateriaal en conversie-sites.

 

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hanteer voor dat soort problemen nog een andere methode-simpel eigenlijk:

 

ervan uitgaande dat je -net als zo'n beetje iedere cacher in NL- Oziexplorer hebt en de veel geroemde kabouterkaarten is het mogelijk om in Ozi een waypoint te maken op een plek die er op de kaart leuk uitziet en dat punt op te sporen en te hanteren. De omgekeerde weg dus.

Ook kun je natuurlijk een punt prikken -bij een stevige vergroting- tussen je verschillende op locatie gemaakte fixes.

Meestal zit je nl. op/aan/bij een pad en daarvan staan er heel wat in Ozi, dus goede kans dat de jouwe er bijzit! Mogelijkheden zat overigens. ;)

 

Succes,

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alleen de nauwkeurigheid van topografische kaarten is voldoende om op een meter nauwkeurig te komen.

 

Die topografische kaart wil ik wel eens zien! Zelfs op een kaart met een schaal 1/25 000 is 1 meter = 4 honderdsten van een mm! op de kaart :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ervan uitgaande dat je -net als zo'n beetje iedere cacher in NL- Oziexplorer hebt en de veel geroemde kabouterkaarten

:beerchug:

Ik heb hier inderdaad al veel over gelezen, maar waar kan ik dat vinden?

 

Alvast bedankt.

 

Patje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ervan uitgaande dat je -net als zo'n beetje iedere cacher in NL- Oziexplorer hebt en de veel geroemde kabouterkaarten

:beerchug:

Ik heb hier inderdaad al veel over gelezen, maar waar kan ik dat vinden?

 

Alvast bedankt.

 

Patje

Kan ook niet in dit forum!

Je kunt wel eens kijken bij:

 

http://groups.yahoo.com/group/Ozi-UsersNL/

 

http://groups.google.com/groups?hl=nl&lr=&...obby.geocaching

 

Zoeken bij E-OEPS!!!! wil ook wel eens helpen.

 

Nikki

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alleen de nauwkeurigheid van topografische kaarten is voldoende om op een meter nauwkeurig te komen.

 

Die topografische kaart wil ik wel eens zien! Zelfs op een kaart met een schaal 1/25 000 is 1 meter = 4 honderdsten van een mm! op de kaart :beerchug:

 

Het zou kunnen met een 1:10.000 kaart: op 2 meter precies danwel.

 

De 1:25k digitale topo-kaarten die ik gebruik zijn zo dat 1 pixel overeenkomt met 2,5 meter in werkelijkheid.

Bedenk dat door de tekenaar van die kaarten de breedte van wegen, sloten enz. niet in verhouding wordt weergegegeven. B.v. een landweg die 1 pixel breed is: ietsje breder dan 2,5 meter zal die zijn want ze zijn breed genoeg voor een tractor.

 

Wat verder van belang is: hoe goed is de zaak geijkt? Klopt dat tot op de pixel nauwkeurig dan kan je echt in Ozi waypoints maken die maar max. 5 meter mis zitten! Wat haalt je GPSr-tje?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alleen de nauwkeurigheid van topografische kaarten is voldoende om op een meter nauwkeurig te komen.

 

Die topografische kaart wil ik wel eens zien! Zelfs op een kaart met een schaal 1/25 000 is 1 meter = 4 honderdsten van een mm! op de kaart :beerchug:

OK, je hebt gelijk. Het RD coordinaat kan tot op een meter nauwkeurig. Een kaart erbij die die nauwkeurigheid ook toont is wat minder makkelijk (lees onmogelijk :-).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...