Spring naar bijdragen

Gps Ontvanger En Kompas


Scootmob

Aanbevolen berichten

Ik heb even een vraagje waar ik nu tegenaan loop. Ik heb een GPS ontvanger (dakota 10) waarbij je moet lopen om het kompas te laten werken. Als je stilstaat werkt het niet. Dat is dus niet handig voor mij... Omdat ik heel erg slecht kan lopen. Ik heb een gps ontvanger nodig met een kompas die ook werkt als je stilstaat.

 

Dus ik heb een vraagje, wat voor gps ontvanger heb jij? Hoe nauwkeurig is die, hoe dichtbij brengt hij je tot de cache? En dus erg belangrijk, werkt het kompas als je stilstaat? Dat is met name voor mij belangrijk!

 

De meeste geocaches doe ik op mijn scootmobiel en ter plaatste strompel ik wat met mijn gps rond. Maar dat lopen gaat zo slecht en langzaam en tussentijds uitrusten, dat de ontvanger daar niet goed op reageerd. Vaak zoek ik ze ook met mijn man in de auto, die is wel goed ter been. Maar dan vind ik het toch leuk als ik voor mijn gevoel een bijdragekan leveren.

 

Groeten,

Van marianne (Kafka1 is mijn geocache naam)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Mijn Etrex kompas staat ook stil of wijst de verkeerde kant op als ik stilsta. Maar ook als ik loop, dan zwabbert hij soms alle kanten op, afhankelijk van de situatie ter plekke. Ik wacht meestal even totdat hij min of meer stabiel is en ga dan verder goed mijn ogen gebruiken in de richting die hij aangeeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marianne, je bent op zoek naar een GPS-ontvanger met een elektronisch(e) kompas(sensor). Bij futurumshop (o.a.) kun je hierop selecteren. De nauwkeurigheid is bij deze moderne apparaten vergelijkbaar. Hoe dicht je op de cache komt is meer afhankelijk van de nauwkeurigheid waarmee de plaatser het coördinaat maakte, omgevingsfactoren en atmosferische omstandigheden.

bewerkt door Goonies Oosterhout
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een eTrex HCx. De H staat voor hoge gevoeligheid, de C voor kleurenscherm en de x voor extra's, zoals een electronisch kompas en een barometer die helpt bij de hoogte bepaling.

Inderdaad, als je stilstaat helpt het kompas, omdat het dan de goede richting op blijft wijzen. Je kunt instellen bij welke snelheid de GPS het richting aanwijzen weer gaat overnemen van het electronische kompas. Ik heb dat op zo'n 3 km/h staan, zodat als ik normaal loop de meer nauwkeurige GPS aanwijzing wordt gebruikt, maar als ik stil sta, of erg langzaam aan het zoeken ben, dan werkt het op het electronische kompas, omdat dat dan nauwkeuriger is.

Als je de cache tot op enkele meters genaderd bent, dan helpt een kompas niet zo veel meer. Door de onnauwkeurigheid in de plaatsbepaling van de cache en van je eigen plaatsbepaling, kan het pijltje soms helemaal de verkeerde kant uit wijzen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

x voor extra's, zoals een electronisch kompas en een barometer die helpt bij de hoogte bepaling.

Als ik mij niet vergis, staat de x voor uitbreidbaar geheugen. De 'oude' eTrex-serie kende de Legend hcx en de Vista hcx. De Legend had, naar ik me herinner, geen sensoren (kompas en barometrische hoogtemeter), de Vista wel. Bij de GpsMap-serie wordt deze toevoeging aangeduid met een S.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...