Spring naar bijdragen

GPS en magneetveld


Blind Ollie

Aanbevolen berichten

Dag cachers,

 

Ben niet lang geleden in het geocache wereldje gestapt en nu al verslaafd :yes:

Daarom wil ik de GPS ook in de auto gaan gebruiken. Nu heb ik daar al een houder voor een mobiel in zitten (zuignap + magneet) en vroeg me af of het schadelijk is om soms ook mijn GPS erin te gebruiken.

De GPS is een Sportrak met ingebouwd kompas (welke in de auto op 'GPS noorden' zal zijn ingesteld).

 

Heeft iemand ervaring met een magnetisch veld nabij een GPS en eventuele schade daardoor ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Je bedoelt in combinatie tussen een GSM en een GPS?

 

Ik hoop het toch niet omdat ik een GSM heb die via BlueTooth verbonden is met een GPS om te navigeren.

 

Nee hoor. Geen probleem. Ik heb, soms, in de auto 3 GPSen aan staan, 2 GSMs en 1 PDA.

 

Ja ik weet het, een beetje overdreven maar ik ben nu eenmaal gek op kabeltjes en toeters en belletjes, ook onder het rijden.

 

De 76S staat links opgesteld op het dashboard en is vaak aangesloten op de PDA, de PDA in het midden aan een zuignap voor het raam, de Etrex venture zwalkt soms rechts op het dashboard aangesloten op de accu en hangt soms via een kabel aan de PDA. De BT GPS ligt meestal onder dashboard gewoon aan en aan de voeding en wordt pas gebruikt indien nodig.

Mijn P900 GSM heb ik of in de zak of in de GSM houder in de buurt van de versnellingpook. Dan hangt er nog een GSM aan een carkit en dan hangt de GSM van de KralenFee nog in de dashboardkastje aan stroom.

Soms liggen er ook nog een paar portofoontjes in de kofferbak aan stroom.

Heb dan ook 10 x een 12V aansluiting in de auto. De KralenFee schaamt zich dan ook dood als ze bij me in de auto zit, maar ik vind het gewoon lekker.

Misschien ben ik wel verslaafd aan al die magnetische velden om me heen.

 

Gezond zal het wel niet zijn, maar dat is een rookworst ook niet en die vind ik ook lekker.

 

Het is wel zo dat 2 GPSen in een hand het signaal nadelig kan beïnvloeden en een GSM kan ietwat storen op de GPS ontvangs.

Maar, zoals al in een ander draadje werd gemeld, er komt nu een GSM met ingebouwde GPS op de markt. Dus dat zogenaamde "vloeken" zal wel meevallen.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :yes: Beter één vogel in de lucht, dan tien op je hoofd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kompas in de Sportrak zal niet goed werken onder invloed van het magnetisch veld.

Maar die zet je waarschijnlijk toch niet aan.

 

Je wou de GPS instellen op GPS noorden, dan berekent de GPS zelf het noorden, en wordt die niet bepaalt door het kompas.

 

Probeer voor de gein de gps met elektronisch kompas maar eens voor het coputerscherm te houden. Je zal dan al zien dat er een grote afwijking in het kompas noorden zal optreden.

Hetzelfde effect heeft de magneet.

 

De GPS blijft waarschijnlijk wel goed werken, ik heb er tenminste nooit last van gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je bedoelt in combinatie tussen een GSM en een GPS?

Nou, eigenlijk bedoel ik het magnetisch veld van de houder zelf. Dus dat ding wat met een zuignap aan het raam zit en verder de GSM (of GPS) magnetisch aan zich laat "plakken". Kan dat veld schade veroorzaken ?

 

Ik heb, soms, in de auto 3 GPSen aan staan, 2 GSMs en 1 PDA.

Gaaf! Wel noggis op de weg kijken soms, he ? :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je bedoelt in combinatie tussen een GSM en een GPS?

Nou, eigenlijk bedoel ik het magnetisch veld van de houder zelf. Dus dat ding wat met een zuignap aan het raam zit en verder de GSM (of GPS) magnetisch aan zich laat "plakken". Kan dat veld schade veroorzaken ?

 

Ik heb, soms, in de auto 3 GPSen aan staan, 2 GSMs en 1 PDA.

Gaaf! Wel noggis op de weg kijken soms, he ? :yes:

Zo'n zuignap heeft geen magnetisch veld. Dat is gewoon een adhesie (?!) tussen rubber, spuug en glas. :D

 

En wat dat op de weg kijken betreft, jazeker. Ik heb de KralenFee bij me als boordwerktuigkundige. De PDA met TomTom als navigatie kan ik niet omheenkijken.

Als ik de navigatie via de GSM doe, dan is de PDA niet bij me en de nederlandstalige damesstem vertelt me wel wat ik moet. De routes enz worden ingesteld voor het rijden.

De buren zwaaien ook altijd een haf uur naar me voordat ik weg ben.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :D Een vluchteling met puistjes clear-asiel geven is nooit grappig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mmm.., en wat zou je met dat varkentje doen, dan ? ;)

Gewoon fijn door de kamer laten huppelen. Wat dacht je dan? Ik kan geen dier kwaad doen hoor :thumbup:

 

 

Kruimel, mien jong, een toeter is verplicht in de auto. 

En een bel alleen op de fiets of brommer.

 

Sorry, kon het niet laten

Sorry? Het spijt je helemaal niet :D

 

Eigenlijk ben ik ook nog gevoelig voor verlichting. Ik vind het heerlijk om in het donker de vrachtwagens van tegenwoordig tegen te komen. Overal lampjes. Geeft me een "vrede-op-aarde-kerstgevoel"

 

GRTZ

 

Kruimeldief :ph34r:Nu we al een tijdje geen Kok meer hebben, zullen er steeds meer mensen gaan hongerlijden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om maar eens on-topic terug te komen na 4 berichten:

 

de allernieuwste manier om magneetvelden te meten is met de magneto-resistive sensor.

http://www.semiconductors.philips.com/acro...022_COMPASS.pdf .

Een electrisch isolerend strookje wordt van een heel dun permalloy metaallaagje voorzien tijdens aanwezigheid van een magnetisch veld. Dit veld blijft er dan in zitten en is er maar heel moeilijk uit te krijgen.

Een stroom dwars op de magneetrichting ondervind weerstand. Komt er een magneetveld van buiten bij dan verandert die weerstand en dat meet je.

Dus is dit kompas goed bestand tegen sterke stabiele magneetvelden zoals in die houder. Je hebt er later geen last meer van.

 

Maar onze GPSr's hebben nog een (ouderwetse?)

Fluxgate Magnetometer

Hierbij meet men de hoeveelheid magnetisme die door een spoel omsloten wordt. Er wordt gebruik gemaakt van ferro-magnetisch materiaal dat zo goed als geen magneetveld vasthoud.

Met stuurt een wisselende stroom door een spoel en kan dan meten bij welke stroom het magneetveld 'door de nul gaat'.

Dus ook hier: geen probleem met een tijdelijk aanwezig geweest sterk magneetveld.

 

Dit is dus anders dan met een echt magneetnaald kompas. Die ijzeren naald kan magnetisme verliezen of zelfs omgepoold raken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om maar eens on-topic terug te komen na 4 berichten:

De draadjesstarter was inmiddels tevreden met de antwoorden.

 

Daarbij komt dat rubberen zuignapjes op een raam niet zo'n groot magnetisch veld opwerpen omdat er geen magnetisme heeft plaatsgevonden maar gewoon een aantrekkingskracht tussen glas en rubber door middel van spuug :ph34r:

 

GRTZ

 

Kruimeldief :thumbup:Uit een wegenkaart kan je van alles opmaken, behalve hoe je het ding weer moet dichtvouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus ook hier: geen probleem met een tijdelijk aanwezig geweest sterk magneetveld.

Bedankt voor de interessante info ! Leerzaam en overtuigend :angry:

 

Ik zal dit zwaarder laten wegen dan het antwoord dat ik net van Thales NL kreeg:

Doordat de Sportrak Color een ingebouwd kompas heeft is het niet verstandig

deze in de buurt van een sterke magneet te houden.

Dit kan (op termijn) schade opleveren.

Voor de GPS zal het (voor zover wij kunnen nagaan) geen invloed hebben.

 

Kruimeldief schreef op April 07 2004, 18:47:22

Gewoon fijn door de kamer laten huppelen. Wat dacht je dan? Ik kan geen dier kwaad doen hoor 

Dit varkentje is niet meer... ze was blind, een auto, <pats> :cry:

(Wel 17 jaar geworden :blush: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...