Team Gelaen Geplaatst 7 september 2012 Geplaatst 7 september 2012 @krijgertjes jij bent wel heel optimistisch. Je gaat er vanuit van iemand die een cache gaat zoeken de declinatiegegevens van bv 8 jaar geleden bij zich heeft? Even mijn eigen cache als voorbeeld genomen er vanuit gaande dat ik magnetisch ipv ware noorden als referentie had gebruikt? Denk eraan dat die declinatie alleen het verschil aangeeft tussen hey magnetische noorden en het ware noorden. Als bij de cache beschrijving staat dat de referentie tov het magnetische noorden is, heb mi niets met de declinatie van doen. Om zeker te zijn moet je mi peilingen altijd tov het ware noorden laten doen.
Pocileh Geplaatst 7 september 2012 Geplaatst 7 september 2012 (bewerkt) Hm, kan mobiel niet editen helaas. Maar ff geprobeerd hier in Spanje. Eerst de gps gecalibreerd... Er zit toch duidelijk verschil in de kompasrichting bij ware noorden en magnetisch noorden. Zeker een paar graden. Ligt er een beetje aan waar je zit Als ik naar wat willekeurige waarden kijk (zie mijn link hierboven naar NOAA), dan zie ik: Barcelona: 0° 9' 29" East, Verandering: 7' East/jaar (loopt dus op in oostelijke richting) Santiago de Compostela: 3° 13' 53" WEST, Verandering: 1.5' West/jaar (loopt ook op maar dan in westelijke richting. Madrid: 1° 27' 12" West, Verandering: 1.3' West/jaar (loopt op!) Merida: 2° 12' 11" West, Verandering: 7.4' EAST (neemt dus af!) Een GPS zou automatisch kunnen compenseren. Dat is een kwestie van de goede software. Als hij zijn lokatie weet, dan weet hij ook wat de declinatie op een bepaald moment was en wat de jaarlijkse wijziging is en kan dat in principe doorrekenen. Of die waarden bij software updates worden bijgewerkt....ik hoop het. Zo niet zal het na verloop van een paar jaar, zeker in een omgeving waar de declinatie groot is en eventueel ook de jaarlijkse verandering groot is, mogelijk tot een afwijking van de werkelijke waarden leiden. 7 september 2012 bewerkt door Pocileh
Team Gelaen Geplaatst 7 september 2012 Geplaatst 7 september 2012 Zoals ik al zei, de declinatie is toch het verschil tussen het magnetische noorden en het ware noorden? Een gps zal dat altijd kunnen berekenen. Dat heeft volgens mij niets met software updates te maken. En inderdaad, ook daar zal wat afwijking inzitten, want de ellipsoide die gebruikt wordt voor de positieberekening in de gps is ook niet perfect. En dat is vooral leuk als je in greenwich op de 0 meridiaan staat en je gps geeft niet 0 aan, maar dat terzijde.
antarctica Geplaatst 7 september 2012 Geplaatst 7 september 2012 Volgens mij gaat dit de topicstarter boven de pet. Hij is gebaat bij wat eenvoudige uitleg. TS; ga eens samen cachen met iemand die je wat uitleg kan geven. Antarctica
Team Gelaen Geplaatst 7 september 2012 Geplaatst 7 september 2012 Haha. Ja je hebt vast gelijk. In een ander vergelijkbaar draadje heb ik dat ook ge-adviseerd. Lijkt me de handigste oplossing voor de ts.
hooningkorf Geplaatst 7 september 2012 Geplaatst 7 september 2012 IK vond het wel interessant worden !!
Aanbevolen berichten