Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hallo, weer een probleem met het verbinden van de Etrex H met de PC.

We hebben een Etrex H met een speciale kabel met USB aansluiting, hiermee kon ik data overbrengen vanaf de Etrex H naar de pc.

Nu met een andere pc lukt dit niet meer, de originele Prolific drivers werken niet en ik kan ook de juiste niet vinden, heeft iemand hier een oplossing voor?

Met een Etrex Legend HCx heb ik geen enkel probleem, deze werkt gewoon naar behoren, caches via de site inladen en ook uitlezen in Mapsource gaat goed.

Geplaatst

De Etrex H heeft een speciale kabel die je op een COM-poort moet aansluiten. Tegenwoordig hebben de PC's geen COM-poorten meer, daarom zijn er speciale kabels die je op een USB poort kunt aansluiten en dan een 'virtuele' COM-poort creëren.

In de software waarmee je met de Etrex wil communiceren moet je het juiste protocol selecteren en de juiste COM-poort. Welke COM-poorten op je systeem beschikbaar zijn kun je zien bij Apparaatbeheer onder 'Poorten (COM & LPT)'.

Je mag de Etrex HCx niet vergelijken met de Etrex H, omdat de HCx een USB-aansluiting heeft en de H niet.

Geplaatst

De speciale kabel heb ik wel, die werkte ook op mijn oude PC.

In apparaatbeheer zie ik één USB serial controller, maar daar worden geen stuurprogramma's voor gevonden. Ik neem aan dat die nodig is voor mijn Etrex H?

Hoe kom ik aan het stuurprogramma, of zit ik gewoon helemaal mis?

Geplaatst (bewerkt)

De Etrex H heeft een speciale kabel die je op een COM-poort moet aansluiten. Tegenwoordig hebben de PC's geen COM-poorten meer, daarom zijn er speciale kabels die je op een USB poort kunt aansluiten en dan een 'virtuele' COM-poort creëren.

In de software waarmee je met de Etrex wil communiceren moet je het juiste protocol selecteren en de juiste COM-poort. Welke COM-poorten op je systeem beschikbaar zijn kun je zien bij Apparaatbeheer onder 'Poorten (COM & LPT)'.

Je mag de Etrex HCx niet vergelijken met de Etrex H, omdat de HCx een USB-aansluiting heeft en de H niet.

Had indertijd voor mijn voorgaande gpsen (eTrex Legends) een converterkabel van serieel naar usb. Bestaan zowel mét aparte driver op cd als zonder. Werkten allebei uitstekend. Kijk eens op eBay of bij online gps-shops.

Edit:

Sorry Dikneuskabouter. Zie nu pas dat je al zo'n kabel hebt en dat je usb-herkenning van je gps niet lukt. Als opnieuw kabel aansluiten en opstarten gps niet werkt, dan vermoed ik dat het een driver probleempje is. Heb je nog een betreffende driver-cd, dan nogmaals installeren en anders weet ik ook niets beters dan zoeken/googelen op de merknaam van de kabel voor een driver.

Suc6 + grtjs.

bewerkt door Bob'ke
Geplaatst

In apparaatbeheer zie ik één USB serial controller, maar daar worden geen stuurprogramma's voor gevonden. Ik neem aan dat die nodig is voor mijn Etrex H?

Je moet niet bij USB kijken maar bij poorten. De Etrex H werkt alleen via een Com-poort. Als je geen Com-poort hebt betekent dat dat je USB kabel niet de goede driver heeft om een (virtuele)Com-poort aan te maken.

Als ik het goed begrijp probeer je vanaf de geocaching website caches in de Etrex te laden? Ik weet niet of mij dat wel ooit gelukt is. Ik weet niet of dat wel goed ondersteund wordt door de Garmin plugin.

• 9 months later...
Geplaatst

Handig, een PB...

Wat doe ik nu om een oude etrex aan mijn pc aan te sluiten ?

Geplaatst

Eerst even vertellen wat je wel en niet hebt en wat je wil doen. Heb je een kabel die je op je Etrex kunt aansluiten (aan de bovenkant van je Etrex zit een rubber flapje dat je los kunt halen, daaronder kan een speciale stekker worden aangesloten)?

Heeft die kabel al een USB-aansluiting, of nog een COM-poort stekker (stekker met 9 gaatjes). Heeft je computer nog een COM-poort? Wat wil je naar je Etrex sturen?

Geplaatst (bewerkt)

Pb terug en probleem opgelost :thumbup:

Allen bedankt voor de input!

Ik ben wel benieuwd wat de oplossing nu is geweest. Daar is het forum toch voor? Niet alleen om de vragen te lezen, maar ook om de antwoorden te vinden? Waarom dan de oplossing alleen in een PB?

Edit: Zie nu pas dat dit al een oud draadje is.

bewerkt door wirholt
Geplaatst

De oplossing ging in een PB om dat ik daar op dat moment om praktische redenen voor gekozen heb.

Ik heb dikneuskabouter via die PB en mailwisseling die volgde aan de juiste drivers geholpen voor zijn datakabel.

Zo goed? :)

• 3 months later...
Geplaatst

Ik heb het probleem dat mijn Etrex Hcx niet door de communicator plug in wordt herkend. Voorheen deed hij dit wel. maar ik heb een omgeruilde gekregen van garmin, en hier heb ik problemen mee. Op de pc van de buren doet ie eht wel. heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken?

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...