imnagrek Geplaatst 9 november 2011 Geplaatst 9 november 2011 Dag allemaal, Niet voor ons zelf maar voor iemand anders denk ik na over wat ze aan moeten schaffen (startende geocachers). In beginsel raadde ik voor dergelijke gevallen altijd een Legend HCx aan. Alles was je nodig hebt en zeer betaalbaar. De Etrex 20 lijkt echter een aardig alternatief: snellere beeldopbouw, gewijzigde user interface, GLONASS. Allemaal plusjes. Is er iemand die concrete ervaringen heeft met de Etrex 20? 1. Ik begrijp dat Mapsource is vervallen, Basecamp is nu de software. Kan dat hetzelfde? Kan ik topo kaarten op dezelfde manier ontgrendelen en opladen, routes aanmaken en uploaden, etc. 2. Is de software op de etrex 20 er beter op geworden? Handigere user interface? Is er (software) functionaliteit komen te vervallen? alle info welkom! Dank, Mark
thex Geplaatst 11 november 2011 Geplaatst 11 november 2011 Nee, de 20 is een USB disk/GPX versie. Mede reden om Basecamp te gebruiken. Dit betekent: niet het oude Garmin seriele protocol, maar alles via gpx (=xml) bestanden. Unlocken gaat nog op de oude manier, voor de rest als je Basecamp het werk niet wilt laten doen, kun je vanaf de verschillende folders op de USB disk de individuele bestanden GPX bestanden met GPSBabel laten converteren, o.a. naar tracks, waypoint, routes van en naar Mapsource en Ozi Explorer (oudere versies). Basecamp kan wel (LET OP) mapsource geinstalleerde kaarten oppikken (en de kaarten op je aangesloten GPS ook als ze maar genuine Garmin zijn (dus niet mee geknoeid)). Basecamp wordt echt verplicht bij nieuwe zaken als BirdsEye, welke geloof ik niet voor de Etrex 20 geldt (maar wel voor USB/GPX varianten in het algemeen). Ingewikkelde materie, waarvan ik de nodige duidelijke online documentatie mis. Experts, graag aan de slag
den Hollander Geplaatst 12 november 2011 Geplaatst 12 november 2011 (bewerkt) Hallo, Ik zelf heb de heb geen ervaring met de Etrex 20, maar wel met de Etrex 10 deze heb ik met moeite kunnen bemachtigen aangezien deze nog maar beperkt te verkrijgen is, Mijn ervaring met deze is dat deze zeer nauwkeurig werken, 95% van de keren hebben wij maar een afwijking van maximaal 1 mtr, makkelijk in bediening en geschikt voor paperless caching, zeer goed apparaat voor de beginnende cacher, een ding is me wel op gevallen door een foutje bij Garmin zijn ze zowel bij de Etrex 10 als de 20 de funktie Waypoint Projectie vergeten toe te voegen, maar na enig contact met Garmin hebben ze mij kunnen vertellen dat dit met een volgende firmware opgelost gaat worden. 12 november 2011 bewerkt door den Hollander
Peetee Geplaatst 12 november 2011 Geplaatst 12 november 2011 maar na enig contact met Garmin hebben ze mij kunnen vertellen dat dit met een volgende firmware opgelost gaat worden. Kijk, dat is altijd een goed bericht!
regenboog2 Geplaatst 12 november 2011 Geplaatst 12 november 2011 Ik kan op de etrex 20 wel een waypoint projecteren, het zit alleen niet op dezelfde logische plaats als de oude etrex. Ik doe het als volgt: open waypointbeheer, open het waypoint waar je vanaf wilt projecteren, duw niet op ga!!!, maar op menu en dan kan je projecteren. Als kaart heb ik de open street fietskaart van de benelux en die bevalt tot nu toe heel goed. Ik ben niet zo handig met computers, maar bij Waypoint adviseren ze inderdaad te werken met basecamp. (mapsourse kan ook) Ik heb de etrex 20 vooral gekozen omdat ik het werken met de stick prettig vind en ik de mogelijkheid van paperless cache wilden hebben. Het is voor mij een leuke mix voor het oude (legend) waar ik aan gewend was en een duurdere uitgave als bijvoorbeeld de orgeon 550, die ik niet echt handig vind. Maar daar denken anderen in mijn omgeving heel anders over. 1
den Hollander Geplaatst 14 november 2011 Geplaatst 14 november 2011 Heb bij mij in de etrex 10 nog eens gekeken maar bij de 10 zit die er helaas nog niet in, ik krijg onder menu dit te zien: WIS GEM. LOCATIE VERPLAATS WAYPOINT ZOEK NABIJ HIER WIJZIG REF.PUNT STEL GEVAR.ZONE IN AAN ROUTE TOEVOEGEN HERPLAATS HIER Helaas geen projecteren
imnagrek Geplaatst 26 november 2011 Auteur Geplaatst 26 november 2011 Dag allemaal, Niet voor ons zelf maar voor iemand anders denk ik na over wat ze aan moeten schaffen (startende geocachers). In beginsel raadde ik voor dergelijke gevallen altijd een Legend HCx aan. Alles was je nodig hebt en zeer betaalbaar. De Etrex 20 lijkt echter een aardig alternatief: snellere beeldopbouw, gewijzigde user interface, GLONASS. Allemaal plusjes. Is er iemand die concrete ervaringen heeft met de Etrex 20? 1. Ik begrijp dat Mapsource is vervallen, Basecamp is nu de software. Kan dat hetzelfde? Kan ik topo kaarten op dezelfde manier ontgrendelen en opladen, routes aanmaken en uploaden, etc. 2. Is de software op de etrex 20 er beter op geworden? Handigere user interface? Is er (software) functionaliteit komen te vervallen? alle info welkom! Dank, Mark Even een reactie op mezelf. Dank nog aan allen die de moeite hebben genomen te reageren! Op dit moment een Etrex 20 te leen om de zaken eens uit te proberen. Positieve indruk. Beeldopbouw echt sneller, de gevoeligheid ook echt beter dan een Legend HCx, paperless cachen. De interface (zoals boven ook al werd genoemd) is ingrijpend gewijzigd. De GPS is een soort externe disk. Voordeel: Via BaseCamp kijk je eigenlijk in je GPS, je ziet precies wat je aan boord hebt. Je ziet je tracks/waypoints/etc. automatisch op je (PC) scherm. Het vormalige Garmin USB protocol bestaat nog wel (voor MapSource), maar alleen voor kaarten opladen en tracks. Software functionaliteit op de GPS is ogenlijk vrij gelijkwaardig (uiteraard zitten er wel dingen extra op zoals birdseye plaatjes, jpegjes zijn te plaatsen (als een soort waypoints)). Enige nadeel wat ik het vermelden waard vind is de kwaliteit van de letters. Deze worden sub-pixel gerenderd en komen niet zo scherp over als de fonts in bijv. de Legend. groet, Mark 1
Aanbevolen berichten