willmarc Geplaatst 28 oktober 2011 Geplaatst 28 oktober 2011 ik ben van plan om een aantal caches te plaatsen in de gemeente leusden maar krijg geen toestemming wat moet ik nu doen? het bericht wat ik van de gemeente terug krijg vindt ik vreemd want er liggen al best veel in leusden en zijn er de laatste tijd veel nieuwe bij gekomen onderstaande heb ik van de gemeente gekregen via mail nadat ik toestemming had gevraagd Beste heer Gerrst, u vraagt of u geocaches mag plaatsen. Hier kunnen wij helaas geen toestemming voor geven. Dit komt door negatieve ervaringen uit het verleden. Bijvoorbeeld dat er ze verdwenen en de eigenaar ons ondanks afspraken verantwoordelijk achtte. Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Met vriendelijke groet, F. van Oevelen
Casteel Geplaatst 28 oktober 2011 Geplaatst 28 oktober 2011 (bewerkt) Jammer dat de gemeente slechte ervaringen heeft met Geocaching. Ondanks dat ik geen eigen caches (gehad) heb, heb ik wel een tip: Ga persoonlijk langs bij de boswachter of beheerder! Een mail kan makkelijk worden afgewimpeld. Neem je fysieke cache mee en laat met een foto zien hoe je deze denkt te verstoppen. Laat zien dat er geen gevaar bestaat voor de natuur en leg uit dat je een duidelijke hint plaatst. Laat je telefoonnummer achter zodat de grondbeheerder je altijd kan bellen. Vraag zijn/haar telefoonnummer of e-mailadres zodat je die persoon op de hoogte kan houden. Als je lijntjes kort gehouden gaan worden lijkt mij de stap tot het verkrijgen van toestemming een stuk kleiner. 28 oktober 2011 bewerkt door Casteel 1
Sivota Geplaatst 28 oktober 2011 Geplaatst 28 oktober 2011 ik ben van plan om een aantal caches te plaatsen in de gemeente leusden maar krijg geen toestemming wat moet ik nu doen? het bericht wat ik van de gemeente terug krijg vindt ik vreemd want er liggen al best veel in leusden en zijn er de laatste tijd veel nieuwe bij gekomen..... Contact zoeken met de mede-cachers uit Leusden lijkt me...
Team Professor X Geplaatst 28 oktober 2011 Geplaatst 28 oktober 2011 Drie dingen: 1. Ga eens persoonlijk langs en vraag om een toelichting. Leg uit dat jij geen zeurzak bent als er een cache verdwijnt en zeker niet de gemeente aanklacht. Gewoon netjes verstoppen in overleg en niet in een plantsoen neerplempen met een zielig toefje gras erop. De eerst de beste groenmedewerker zal terecht het zwerfafval verwijderen. 2. Ik zou de naam even onder de brief weghalen. De brief is aan jou gericht en niet aan heel Nederland. 3. Grammaticaal loopt die brief niet lekker, is dit de hele tekst of willekeurig geknipt en geplakt voor dit altijd objectieve forum? 1
willmarc Geplaatst 28 oktober 2011 Auteur Geplaatst 28 oktober 2011 ik zal even contact opnemen met andere leusdense cachers bedankt voor de tips
Zilvervloot Geplaatst 28 oktober 2011 Geplaatst 28 oktober 2011 Geen toestemming krijgen om een cache in (gemeentelijk) openbaar gebied te plaatsen. Naar ik weet, is daar ook helemaal geen toestemming voor nodig. Iedereen mag, een poster opplakken van een vermist huisdier. Jut & Jul mogen een bordje aan de openbare weg neerzetten met “Jut&Jul, 200 meter links” Het is niet verboden om een vogelhuisje op te hangen. Een geocache is net zoiets. Dat mag allemaal zonder dat ervoor een toestemming hoeft worden aangevraagd bij de gemeente. Tenzij dat specifiek staat vermeld in een een gemeentelijke verordening. Bij mijn weten is er nog geen enkele Nederlandse gemeente die expliciet in een AVP geocaches heeft opgenomen. Maar daarin kan ik me vergissen. Dus: Je mag dus overal een cache plaatsen tenzij in een gemeentelijke verordening staat dat dat niet mag. Je hoeft geen toestemming te vragen aan een ambtenaar. Zie bijvoorbeeld ook:Wilxlii Carrotte Er is een maar. Als de cache wordt gevonden door bijvoorbeeld het groenonderhoud, dan ben je hem kwijt. Zorg er dus voor dat je je cache goed verstopt hebt. Zo, dat is wat ik er van weet. Heb ik het verkeerd? Corrigeer me dan. Maar gebruik dan argumenten zoals linkjes naar toepasselijke wetteksten of officiële voorbeelden. Berichtjes met “ik vind dat dat zo hoort” of “zo hebben we het altijd al gedaan” leveren daaraan geen bijdrage. Zilvervloot.
Malyenki Geplaatst 28 oktober 2011 Geplaatst 28 oktober 2011 (bewerkt) Grond is altijd van iemand, en de Nederlandse geocacheregels zijn nou eenmaal dat er toestemming geregeld moet zijn via de eigenaar van de grond. In veel gevallen is dat de gemeente. Een reviewer zal altijd naar de gegevens van de toestemminggever vragen. Als je die niet hebt, komt je cache er niet door. 28 oktober 2011 bewerkt door Malyenki
Zilvervloot Geplaatst 28 oktober 2011 Geplaatst 28 oktober 2011 Grond is altijd van iemand, en de Nederlandse geocacheregels zijn nou eenmaal dat er toestemming geregeld moet zijn via de eigenaar van de grond. In veel gevallen is dat de gemeente. Een reviewer zal altijd naar de gegevens van de toestemminggever vragen. Als je die niet hebt, komt je cache er niet door. Nonsens. Het argument dat de grond van de gemeente is, dat het vrij toegankelijk is, dat het via de openbare weg te benaderen is, dat er niet gevaarlijk is om er te komen, dat is allemaal voldoende voor de reviewers om een cache te publiceren (of de regels zijn onlangs veranderd). Zilvervloot.
Zilvervloot Geplaatst 28 oktober 2011 Geplaatst 28 oktober 2011 Ja nonsens. Om twee redenen; ik leg net uit dat voor een cache op gemeentegrond de toestemming al aanwezig is. Dus er is geen conflict met de algemene geocache regel. De andere reden is dat al mijn caches zijn goedgekeurd. Zilvervloot.
dutchgoldwing Geplaatst 28 oktober 2011 Geplaatst 28 oktober 2011 hoe komt zilvervloot aan deze wijsheid ? volgens mij moet hij toch beter weten! zelfs voor een bord langs de weg moet je toestemming vragen! dus jut&jul 200meter links staat er illigaal! je mag zelfs als winkelier geen reklame aan je gevel hangen zonder vergunning! voor een cache te plaatsen moet je dus toestemming vragen aan de grondeigenaar dat kan de gemeente ,bedrijf en particulier zijn!
W2AP Geplaatst 28 oktober 2011 Geplaatst 28 oktober 2011 je mag zelfs als winkelier geen reklame aan je gevel hangen zonder vergunning! Dan loop je als cache-owner dus ook nog eens het risico dat je precariorechten moet betalen?
Zilvervloot Geplaatst 28 oktober 2011 Geplaatst 28 oktober 2011 volgens mij moet hij toch beter weten!Nee, niet. Graag linkjes naar officiele documenten. Niet "we hebben het altijd zo gedaan" Het gaat om gemeentegrond. Dat reclamebord mag inderdaad niet als dat staat in een AVP, als dat daar niet in staat dan mag die winkelier een bord buiten hangen. Zilvervloot.
dutchgoldwing Geplaatst 28 oktober 2011 Geplaatst 28 oktober 2011 ik ben van plan om een aantal caches te plaatsen in de gemeente leusden maar krijg geen toestemming wat moet ik nu doen? Beste heer Gerrst, u vraagt of u geocaches mag plaatsen. Hier kunnen wij helaas geen toestemming voor geven. Dit komt door negatieve ervaringen uit het verleden. Bijvoorbeeld dat er ze verdwenen en de eigenaar ons ondanks afspraken verantwoordelijk achtte. Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Met vriendelijke groet, F. van Oevelen met dank aan je voorgangers ! er liggen er zat in leusden ! maar als ik je goed begrijp liggen ze er bijna allemaal illigaal? zeker de laatste serie het lijkt mij dat je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen cache. hiermee bedoel ik dus de veiligheid voor de cachers en de locatie waar de cache ligt. ook al word de boel afgebroken door zoekende cachers ,dan ben jij verantwoordelijk! ik kan me ook voorstellen dat zo'n plantsoenen medewerker zo'n uit de auto gedropd filmkokertje in zijn blauwe vuilniszak gooid. ja dan stel je de gemeente aansprakelijk ! benader eens een paar cachers uit je omgeving over met wie ze contact bij de gemeente hebben !
terp1234 Geplaatst 28 oktober 2011 Geplaatst 28 oktober 2011 De regels van toestemming van de grondeigenaar zijn toch juist in het leven geroepen om het geocachen niet in de problemen te brengen. Je kunt met een cache ongewenste situaties krijgen als er te veel cachers op af komen. Met een officiele toestemming ben je dan toch een beetje ingedekt. Ik leg aan de gemeente en SBB steeds netjes uit wat de bedoeling is en krijg daarna steeds alle medewerking, de burgemeester ondertekent het zelfs nog. Zo heb ik net zelfs toestemming van gemeente én politie gekregen voor een nachtcache in een stukje bos, wat anders niemand voor mogelijk hield. Met een goed verhaal en een stukje eigen verantwoordelijkheid die je voor de cache neemt, moet je een heel eind kunnen komen. We moeten voorkomen dat we door lukraak plaatsen van caches, situaties krijgen die jaren geleden in de VS (en misschien ook wel elders) speelden, waarbij organisaties het geocachen zelfs wilden uitbannen. 1
Aanbevolen berichten