Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Afgelopen zomer heb ik hier het eerst gebruik van gemaakt. Het werkte goed en ik heb het sindsdien nog verschillende keren gedaan.

Afgelopen zomer was ik in de Ardennen aan het cachen. Ik stond op een behoorlijk schuine berghelling onder een bladerendek. Ik kon maar heel langzaam bewegen.

Onder dergelijke omstandigheden heeft de GPSr het moeilijk. Ik heb een Dakota 10 zonder kompas. Dat betekent dat als je stil staat het toestel wel weet waar zo'n beetje staat maar niet welke kant je opkijkt. Het gevolg is dat hij dan weer eens naar voren, en 2 meter verder, weer naar achteren wijst. En dat met een nauwkeurigheid van 10 meter. Om gek van te worden.

Na een minuut of vijf telkens weer een andere kant opgestuurd te worden was ik behoorlijk opgefokt. Ik was zelf al met een touw, tevergeefs de steile helling een stuk naar beneden geklommen. Ik ben toen maar even gaan zitten. Ik heb een slok water gedronken en heb het probleem overdacht.

Uiteindelijk ben ik een meter of twintig van de cachelocatie gaan staan. Ik heb het toestel nog eens rustig de tijd gegeven om mijn positie te bepalen. Daarna heb ik het veld aangezet dat de bearing (koers op zijn Nederlands?) aangeeft. Dit is de richting naar het doel op de kompasroos. Deze heb ik op mijn kompas ingesteld. Daarna ben ik langzaam die kant opgelopen. Ik had de cache gelijk gevonden.

Zijn er meer mensen die een kompas gebruiken als ondersteuning van de GPS onder lastige omstandigheden en wat zijn jullie ervaringen?

Twan

Geplaatst

Herkenbaar.... in zo'n geval van een "zwabberende pijl" ga ik over het algemeen ook een metertje of 20, 30 verderop staan en loop opnieuw , met een beetje ferme pas, richting de cache. Dan gaat het vaak beter.

Maar ik begrijp niet helemaal wat je kompas hier toevoegd?

Geplaatst

Als je GPS erg zwabbert door slechte ontvangst (of minder geavanceerde GPS zoals bij mij), dan kan een externe kompas stabieler zijn dan het kompas van de GPS.

Eigenlijk is het vinden van een cache soms net het oplossen van een probleem in de grotemensenwereld: even afstand nemen van het probleem zorgt voor meer overzicht waarna je duidelijker een koers kan uitzetten naar de oplossing. :yes:

Geplaatst

Herkenbaar. Dat is ook de reden dat ik een GPSr met electronisch kompas heb. Zelfs als ik maar langzaam kan bewegen, of helemaal stil sta, dan nog blijft de pijl de goede kant op wijzen. Hetzelfde kan bereikt worden met een extern kompas, misschien zelfs wel iets beter, maar dan moet je in zo'n lastige situatie twee handen vrij zien te krijgen, één voor de GPSr om de afstand in de gaten te houden en één voor het kompas om de richting in de gaten te houden. Met een GPSr met ingebouwd electronisch kompas heb je beide in één schermpje.

Alleen als de GPS ontvangst slecht is gaat het pijltje soms erg zwabberen. Wel blijft het electronische kompas dan nog stabiel.

Geplaatst

Herkenbaar.... in zo'n geval van een "zwabberende pijl" ga ik over het algemeen ook een metertje of 20, 30 verderop staan en loop opnieuw , met een beetje ferme pas, richting de cache. Dan gaat het vaak beter.

Het antwoord is eigenlijk al gegeven. Als je te langzaam beweegt zoals in mijn voorbeeld (berghelling) dan beweeg je eigenlijk in de foutmarge/nauwkeurigheid van de GPSr. Je beweegt wel maar zo langzaam dat het toestel het niet waarneemt. Een GPSr zonder ingebouwd kompas kan alleen maar je positie waarnemen als je niet beweegt. Het weet waar je bent maar het weet niet welke kant je opkijkt/loopt. Het is wel in staat aan te geven welke bearing (theoretische kompaskoers/hoek met het Noorden) je vanaf die positie moet gaan om naar je locatie te gaan. In cijfers dus, niet een pijl. Door die bearing op je kompas aan te geven weet je welke richting je op moet en hoe ver.

Het is in feite compenseren voor een kompasloze GPSr.

Toen ik mijn Dakota10 kocht heb ik hier helemaal niet bij stil gestaan. Een ingebouwd kompas leek me overbodig. Mijn volgende GPSr zal zeker een ingebouwd kompas hebben. Maar mijn Dakota gaat zeker nog jaren mee :) / :angry:

Ik zal dus aangewezen blijven op mijn kompas.

Geplaatst

Maar ik heb een Dakota 20 en ik denk dat deze eveneens beschikt over een electronisch kompas...

Ik weet wel zeker dat je een elektronisch kompas hebt! :thumbup:

Geplaatst

Yep, ik activeer altijd het geijkte elektronisch kompas en laat de gps op de grond rusten. Deze middelt dan vanzelf naar de cache. Van heen en weer lopen raakt de interne software van streek, die ook maar interpoleert op basis van wat "hij" denkt. Zie maar wat er geberut als je een tunnel in rijdt.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...