Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hallo,

Gisteren voor het eerst met mijn Garmin Etrex legend HCx , met de kleinkinderen een geocach proberen te volbrengen ( leuk, leuk, leuk)

We kwamen een opdracht tegen met: 208 graden en 583 meter.

Hoe doe je zoiets, kijk ik op mijn kompas en ga dan op 280 graden lopen dan moeten we dwars door de bossen struinen want de paden lopen niet op 280 graden en als ik wel op de paden ga lopen kloppen mijn aantal meters niet meer.

Want ,denk ik dan, ik zal op de kruising 280 graden en 583 meter moeten gaan zoeken naar de volgende.

Overigens is dit een hartstikke gezonde bezigheid, hele middag op pad geweest.

Gr. Jack

Geplaatst

prik op de locatie het coordinaat of kies deze uit de GPS klik dan op de linker klop op de garmin en kies projecteer

Vul de waardes in voor graden en afstand en voila je GPS maakt een nieuw waypoint, dit selecteren en lopen maar

Jouw methode is de oude methode zonder GPS met kompas (tegenwoordig kan dit heel makkelijk)

Geplaatst

Beste meneer Handleiding, kunt u het een beetje nader uitleggen, vooral de eerste regel is me niet duidelijk.

Alvast bedankt

Beste meneer Handleiding, kunt u het een beetje nader uitleggen, vooral de eerste regel is me niet duidelijk.

Alvast bedankt

En in de handleiding vind ik dit niet

Geplaatst

Alvast bedankt

En in de handleiding vind ik dit niet

De opmerking van Handleiding was misschien iets te beknopt, omdat dit soort opdrachten vaak voorkomen in caches en de meesten het wel kennen. De actie die je moet doen is: projecteer een waypoint. Dat houdt in dat je van een bekend waypoint een x aantal meters in y aantal graden gaat. Hoe je dat doet vind je in de handleiding. Meestal heb je de coördinaten van het startpunt al gegeven, bijv. omdat dit het laatste waypoint is waar je naar toe moest. Als je de coördinaten niet hebt, dan kun je ze aanmaken door ter plekke een waypoint aan te maken.

Let er even op dat de standaard afstandmaat in de Etrex 'km' is. Door op het klikkertje te gaan staan kun je dat wijzigen in 'meter'.

Geplaatst

Er zijn nog twee andere methoden:

1: (online) tools klikom een projectie te berekenen, smartphone apps (pgct, ggc, igct) afhankelijk van het OS van de smartphone.

2: In het veld, heel verhaal:

tel 180 graden op of af bij de opgave (in dit geval 208-180=28). Laat de coordinaten van het laatste WP staan en zorg ervoor dat je op de afstand van 583 meter met "bearing" 28 graden terecht komt. Je staat dan op het volgende WP.

Bij deze optie is het natuurlijk handig om te weten dat je bij 208 graden dus "een beetje rechts van zuid" uit moet komen, dan weet je tenminste welke kant je ongeveer op moet.

Optie 2 lijkt een beetje omslachtig, maar je zult merken dat hoe verder je vanaf het laatste wp af komt hoe duidelijker het wordt.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...