Spring naar bijdragen

Nieuwe Natuurwet


Sivota

Aanbevolen berichten

De nieuwe Natuurwet is vandaag openbaar gemaakt.

 

Link naar het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,

 

Link naar de site waar je kunt meepraten c.q. kunt reageren,

 

Link naar de eerste reactie van SBB, hierover.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Zonder eerst de Wet in zijn geheel te gaan doorspitten: op de link van SBB staat "Zo verdwijnt de status van beschermde natuurmonumenten". Betekent dat dat onze Nationale Parken als zodanig worden opgeheven, althans dat ze hun status van Nationaal Park verliezen?

Weet iemand dat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het begrip Nationale parken zal wellicht niet worden opgeheven, maar de status ervan aangepast, regionaal georganiseerd en de wetgeving daaromtrent wordt aangepast.

De diverse wettelijke voorzieningen voor de bescherming van de natuur waren tot nog toe in ons land vooral geformuleerd vanuit een : "Nee dat kan/mag niet, tenzij.........."

Met de komst van het (Europese) Natura 2000 model (al even bezig) wordt regionaal naar de samenhang van natuurbescherming, recreatie en economische activiteiten van gebieden gekeken.

Dus meer geformuleerd vanuit een: "Hoe kunnen we naast elkaar verder"

Daar wordt deze nieuwe natuurwet op aangepast.

Dat kan betekenen dat sommige gebieden moeten inleveren, maar ook dat bijvoorbeeld grote bouwplannen voor andere gebieden niet doorgaan.

Het is een veel dynamischer werkwijze.

Het lijkt erop dat deze nieuwe wet een aanpassing is aan het Natuura 2000 model Link , dat in de praktijk al aan de uitvoering begonnen is.

 

 

Hoeveel het aan natuur zal 'kosten' of 'opleveren' is m.i. niet zo duidelijk.

De vrees is natuurlijk dat economische- en recreatie belangen nu meer zullen winnen en dat is ook wel wat terecht en een van de belangrijkste motivaties van sommige partijen om deze wet door te voeren.

Zelf heb ik ook wat moeite met het uitlichten van een duidelijke visie van Nederland c.q. onze bestuurders, maar ik ben ook nog niet door alles heen gelezen.:)

bewerkt door Sivota
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De consultatie-site mag wel snel aangepast worden: alle links naar de achterliggende documenten werken niet! Zo wordt een vette worst voorgehouden, die kurkdroog blijkt.

 

Bedoel je de tweede link die ik gaf? Bij mij werkt alles...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...