Erjeetje Geplaatst 22 september 2011 Geplaatst 22 september 2011 Door een collega is mijn interesse voor Geocaching weer gewekt. Niet alleen voor ons, maar zeker ook voor onze kinderen van 4 en 6 jaar spreekt het "schatzoeken" erg aan. Ik heb al van alles bekeken en gelezen. Deze hele site en ook geocaching.com heb ik gelezen. Dus ik weet inmiddels hoe het allemaal in z'n werk gaat. Het enige waar ik nu nog tegenaan loop is: met welke gps-ontvanger kan ik het beste beginnen? In eerst instantie leek de Garmin eTrex H een aardige keuze, want deze is vanwege de prijs erg aantrekkelijk (89 euro). Maar ik kwam al snel tot de conclusie dat die geen kaart heeft. Voor de beginner misschien onhandig. Daarna zag ik de eTrex Legend HCx en eTrex Vista HCx. De verschillen tussen beiden zijn vrij klein en het prijsverschil is slechts 20 euro. Mijn gevoel zegt dus dat ik één van deze twee als beste kan kiezen. De Vista heeft een electronisch kompas, maar gebruik je dat ook echt bij het geocachen, of is het gewoon handig dat het er wel op zit? Later kwam ik ook nog de Magellan Explorist GC tegen. Lijkt ook een leuk apparaat tegen een aantrekkelijke prijs. Ik heb diverse reviews gelezen, maar overal kom ik diverse voor- en nadelen tegen. Hierdoor ben ik het spoor bijster. Ik wil niet het gevoel hebben dat ik straks een apparaat heb, waar ik achteraf spijt van ga krijgen, omdat er misschien een bepaalde functie niet op zit. Wat is jullie advies? En moet ik nog aan specifieke dingen denken bij het zoeken naar een juiste ontvanger? Is het raadzaam om een extra kaart aan te schaffen, of kan het prima zonder kaart? Heb ook al van alles gelezen over OpenStreet Maps. Is dat mogelijk op bovenstaande apparaten? Graag lees ik jullie ideeën hierover.
topzoekertje Geplaatst 22 september 2011 Geplaatst 22 september 2011 Hallo Erjeetje, Je hebt je super voorbereid. Dat gaat vast goed komen. Aan de Etrex Legend of Vista ga je geen miskoop hebben. Beide apparaten zijn zeer geschikt en mocht je over een tijdje een andere GPS willen, dan zijn ze ook goed te verkopen. Open street maps zijn prima alternatieven voor de redelijk prijzige Topokaarten. Ze zijn ook voor de Etrex geschikt.
bas & noortje Geplaatst 22 september 2011 Geplaatst 22 september 2011 Een goede gps is erg persoonlijk, wij begonnen met een (oude) legend cx, erg fijn apparaat, ingeruild voor een dakota en een oregon (omdat de oude op was en grafisch achter liep). Als je twijfelt tussen de vista en de legend zou ik zeggen voor geocachen dat de legend erg geschikt is, deze heeft veel functies (die ook de dakota en oregon niet hebben, kwamen we van de week met een 5x5 achter). Het verschil met de vista is volgens mij een hoogte meter. Ik zou zeggen, probeer het met de legend Hcx, met een topo kaart van Nederland en je hebt een fijn apparaat. Maar goed, zoveel mensen zoveel meningen... Wij zijn voor onze eerste gps naar Bever gegaan, daar hadden ze ze allemaal liggen en konden ze ons erg goed helpen en kan je ze ook even zien, ik zou zeggen steek daar eens je licht op of bij Coolbue in de winkel in bijv. Rotterdam.
Fotogravinnetje Geplaatst 22 september 2011 Geplaatst 22 september 2011 Ik heb zelf de vista hcx en het elektronisch kompas gebruik ik eigenlijk altijd wel met cachen. Maar als ik nu een nieuwe zou aanschaffen zou ik persoonlijk voor de etrex30 gaan. Behalve de mogelijkheid tot paperless cachen, heeft die een 3-assig kompas (werkt in alle standen, terwijl je die van de vista hcx echt vlak moet houden) en hij kan de informatie die andere apparaten (andere compatibele gps-en en de chirp) uitzenden ontvangen.
Bolle1961 Geplaatst 22 september 2011 Geplaatst 22 september 2011 Etrex Legend HCx en Vista HCx zijn idd hele fijne toestellen, zelf heb ik de Legend HCx ik weet niet wanner je er 1 wilt gaan kopen, maar de nieuwe Etrex 10 20 en 30 zijn ook leuke toestellen, daar bij besaat de kans dat de Legend en Vista in prijs gaan dalen als de nieuwe serie er is.
Erjeetje Geplaatst 22 september 2011 Auteur Geplaatst 22 september 2011 Ik heb begrepen van een neef van mij (Voortrekkers) dat er zondag een gezinsdag is in Flevoland. Daar kunnen beginners en gezinnen kennis maken met het geocachen onder begeleiding van ervaren geocachers. Ik denk dat wij daar zondagmiddag eens een kijkje gaan nemen, met het gezin. Hij wees mij er ook op dat het wel belangrijk was om topokaarten te kunnen gebruiken op je gps. Volgens hem was dan de eTrex Legend HCx wel een goede beginners gps. Die heb ik bij gpsshop.nl gezien voor 159 euro, dus dat is wel te doen.
TungelderOnline Geplaatst 22 september 2011 Geplaatst 22 september 2011 Hallo Erjeetje, Wij zijn vorig jaar gestart met Geocaching en een paar keer een Magellan, Etrex en Nokia telefoon gebruikt. De invoer van (bijna) alle etrex apparaten is gelijk middels een joystick het coordinaat invoeren. Voor jezelf is dit snel aan te leren, echter voor je kids niet. Ook zijn er voor hun geen duidelijke menustructuren. Wij vonden het belangrijk en leuk dat onze kinderen zelf het volgende coordinaat (van een multi) kunnen ingeven. Hierdoor hebben we voor de Dakota-10 gekozen met touchscreen en simpele duidelijke pictogrammen. Onze kids (nu 8 en 6) voeren zonder problemen alles in en weten hoe het apparaat werkt... De kaart hebben we gedownload en erop gezet, dus kostenloos (alhoewel dat natuurlijk niet mag ) We hebben nooit spijt gehad van deze keuze... TungelderOnline
Bolle1961 Geplaatst 22 september 2011 Geplaatst 22 september 2011 De kaart hebben we gedownload en erop gezet, dus kostenloos (alhoewel dat natuurlijk niet mag ) neem dan een OpenStreetMap kaart, gratis en legaal
Erjeetje Geplaatst 22 september 2011 Auteur Geplaatst 22 september 2011 Hierdoor hebben we voor de Dakota-10 gekozen met touchscreen en simpele duidelijke pictogrammen. Onze kids (nu 8 en 6) voeren zonder problemen alles in en weten hoe het apparaat werkt... Die zit wel in een wat hoger prijssegment zie ik, maar als ik dat zo lees, dan is het zeker het overwegen waard. Zo wordt het voor de kinderen natuurlijk nog leuker en uitdagender om op zoek te gaan. Dan misschien toch maar een paar tientjes extra uitgeven voor nog meer gemak. In de hoop dat het niet bij een "bevlieging" blijft, zodat we er over een paar weken/maanden op zijn uitgekeken. Maar dat zien we dan wel weer.
MacDD Geplaatst 22 september 2011 Geplaatst 22 september 2011 Ik heb een Vista HcX en een dakota 20 (ik weet het, erg asociaal) De Dakota 20 is gebruiksvriendelijker en net wat duurder als de Vista. Toch heb ik het idee dat de Vista wat nauwkeuriger is. Hoop dat je hier wat mee kunt.
HereIsTom Geplaatst 22 september 2011 Geplaatst 22 september 2011 Ik zou je toch de eTrex Vista HCx aanraden, de extra mogelijkheden zijn erg handig en gebruik ik regelmatig, zeker het kompas. Ik heb 'm hier gekocht omdat de combinatie aanbiedingen goed zijn en incl. verzendkosten, zelf heb ik er o.a. de fietstuursteun bij omdat ik veel caches op de fiets doe en met de fietskaart kan je niet alleen fijn fietsen maar ook prima gebruiken met het Geocachen; http://www.gpsshop.nl/product/43657/garmin-etrex-vista-hcx.html
Erjeetje Geplaatst 23 september 2011 Auteur Geplaatst 23 september 2011 Ik begin nu heel sterk te twijfelen tussen de eTrex Vista HCx, eTrex Legend HCx en de Dakota 10. Aangezien mijn kinderen van 4 en 6 er straks misschien ook gebruik van zullen maken, lijkt mij de Dakota 10 gebruiksvriendelijker met makkelijke menu's. De Dakota is nu bij Conrad voor 185 euro te koop zie ik, en daar gaat ook nog eens 10% van af. Dan is het op zich geen slechte prijs voor een Dakota lijkt mij. Grrrr, wat is het toch moeilijk om de juiste ontvanger te kiezen, die goed bij ons past.
MacDD Geplaatst 23 september 2011 Geplaatst 23 september 2011 Kiesvtussem de Vista en de Dakota 20. De extra functies ziin zeker de moeite wasrd.
Erjeetje Geplaatst 23 september 2011 Auteur Geplaatst 23 september 2011 (bewerkt) Kiesvtussem de Vista en de Dakota 20. De extra functies ziin zeker de moeite wasrd. Haha, en zo wordt er steeds een stapje hoger geadviseerd. Ik lees in de reviews en ook hier op het forum nogal wat nadelen bij de Dakota, maar wellicht ook bij de Legend en Vista. Groot voordeel voor mij zou wel zijn dat de gps ook makkelijk door de kinderen te gebruiken is. Dan kom ik blijkbaar toch beter uit bij de Dakota dan bij de Legend/Vista. Aangezien wij nog moeten beginnen met het spel, weten wij ook nog niet wat voor mogelijkheden makkelijk zijn of wat je veel gebruikt. En wat er niet op zich kan je ook niet gebruiken, daar leer je misschien mee om gaan. Ik blijf de keuze erg moeilijk vinden, vooral vanwege de enorm verschillende adviezen. Tja, ik zal toch érgens moeten beginnen. Bovenstaande reacties trekken mij toch meer richting de Vista HCx. Kinderen pikken gadgets tegenwoordig snel op, dus die zullen vrij snel weten hoe zo'n apparaat werkt. Misschien wel beter dan ons Zondag maar eens wat ervaring opdoen bij de Flevo gezinsdag. 23 september 2011 bewerkt door Erjeetje
MacDD Geplaatst 23 september 2011 Geplaatst 23 september 2011 (bewerkt) Ik zal nu even wat meer info geven nu ik niet op mijn Ipod type Cachen is zeer leuk en uitermate verslavend. En je zult snel tegen de beperkingen van de eenvoudige gps aanlopen. Wat hebben de Vista en de Dakota 20 dat ze zo goed maakt; Beiden ; elektronisch kompas (iets wat ik regelmatig gebruik in het laatste stukje om de richting van de waypoint te bepalen) en microSD uitberiding (daardoor is het zeer makkelijk om extra kaarten , benelux bijvoorbeeld of de landen/gebieden waar je naar vakantie toegaat) er op te zetten. Er past door bijv. een 2GB kaartje in te kieperen zeer veel data op. Vista ; ik heb het idee dat hij net wat nauwkeuriger is en als je er goed mee kunt werken dan is het een zeer uitgebreid apparaat Dakota 20 ; zeer gebruiksvriendelijk, bepaalde mate van paperless cachen is mogelijk (hoewel ik mijn Ipod daarvoor gebruik), een stuk sneller in het inzoomen en uitzoomen en het gebruik van de kaarten, er zitten extra tools op voor het cachen. Wij hebben beiden en ik prefereer de Vista, mijn vrouw kon er na een paar jaar gebruik nog niet goed mee overweg en die was binnen 5 minuten weg met de Dakota 20. Het klopt dat er 40 euro verschil tussen de dakota 10 en de dakota 20 zit. Maar het verschil tussen de Vista en de 20 is veel kleiner. En dan raad ik je de 20 aan. Anders raad ik je een tweedehands heel goedkope aan (minder dan 100 euro te vinden op verschillende plekken) om het uit te proberen. 23 september 2011 bewerkt door MacDD
Aanbevolen berichten