Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ter plaatse kom ik alleen dit tegen N51.38.689 X132126

Dit is mijn nieuwe ccordinaat waar ik naar toe moet , maar als hij op WSG staat kan ik dat Oost coordinaat (X 132126) toch niet invullen??

Geplaatst (bewerkt)

daar kun je een willekeurig coordinaat invullen de eerste keer. De tweede keer neem je natuurlijk het Y-coordinaat dat je uit je vorige omzetting kreeg. Vervolgens weer het oost-coordinaat dat je kreeg na de omzetting van RD naar WGS84. Zo schuif je de punten in feite steeds dichter naar elkaar toe tot het precies genoeg is, oftewel tot je de X en de N niet meer hoeft aan te passen omdat die al goed staan.

Als ik dit voorbeeld even helemaal uitwerk:

Ik heb ingevuld: N51.38.689, E mag willekeurig, dus ik neem een oude die ik al eens had: E5.49.391. Converteren levert mij X:185176 Y:406310

Dan vul ik vervolgens in: X:132126 Y:406310. Dat converteren levert: N51.38.715 E5.03.403

Dan gaan we weer naar WGS84: N51.38.689 E5.03.403 en dat levert X:132125 Y:406271

Aangezien X nog net niet klopt, zou je nog een keer van RD naar WGS84 kunnen, al is het verschil in de praktijk vrijwel verwaarloosbaar: X:132125 Y:406271 levert namelijk N51.38.689 E5.03.404 op en dat is alleen die 3e decimaal die nog 1 verschil oplevert en dat is in de praktijk te verwaarlozen. Maar nu heb je in ieder geval wel een coördinaat dat echt aan beide voorwaarden voldoet: N51.38.689 en X:132126

bewerkt door Fotogravinnetje
Geplaatst

Hier kan ik mee werken fotogravinnetje. Ga hier zeker mee werken , doe het liever zo als via een programma , want op deze manier krijg je ongeveer een idee waar je mee bezig bent.

Bedankt iedereen voor het meedenken en het aandragen van diverse oplossingen.

Wat mij betreft mag het topic op slot of er moet nog iemand anders zijn die hier ook lering uit heeft getrokken , maar het nog niet helemaal duidelijk is.

Geplaatst (bewerkt)
E mag willekeurig, dus ik neem een oude die ik al eens had: E5.49.391.

In de praktijk is het natuurlijk wel handig om voor E een niet al te willekeurige waarde te nemen. Hoe meer deze waarde afwijkt van de uiteindelijk te bepalen waarde, hoe vaker je heen en weer moet converteren. Als je dus bijvoorbeeld de E-waarde kiest van het cöördinaat waar je op dat moment in het veld staat (zal in veel gevallen slechts een paar honderd meter tot een kilometer van het volgende, te bepalen, WP af liggen),dan zit je al aardig in de buurt en kun je waarschijnlijk volstaan met één keer converteren.

bewerkt door Rooster
  • 2 months later...
Geplaatst

Maar blijft de vraag in welk progje je dit kunt berekenen in Android. In GCT.exe kun je dit gewoon laten uitrekenen. Heel handig. Maar waar is een Android-variant voor luie cachers of slechte rekenaars? :dribble:

Geplaatst

Wat Fotogravinnetje schrijft komt me bekend voor!

Ook met mijn Magellan Meridian Platinum moet ik 2x het noord coördinaat invullen! Bij aanvang gezet op N 51 38.689. Geschakeld naar RD en X waarde gezet op 132126.

Terug gezet op WGS84. Dan staat noordcoördinaat op N 51 38.838 i.p.v. N 51 38.689 en oostcoördinaat op E 005 03.402.

Als ik daarna opnieuw de noordcoördinaat invoer is de boel ok.

Geplaatst

De map orientatie Oost-West zijn bij WGS-84 en RD iets verschillend. Dit maakt dat bij conversie van de RD Noord een kleine fout gemaakt wordt in WGS-84 East, en vice versa. Zie het populair gezien als 2 lijnen die nagenoeg parallel lopen, maar elkaar wel kruisen op 1 punt. Dat punt noet je hebben. De precisie van dat punt is lastig vast te stellen als die lijnen echt nagenoeg parallel lopen. Daarom moet je als je het goed wilt doen, enkele keren de conversie verbeteren. zodat het totale resultaat itereert naar het juiste punt. Risico is anders dat je er makkelijk 100 meter naast zit.

Jammer @Rend, maar Foto heeft gelijk.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...