Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

De kwaliteit van de caches die hier onlangs zijn gepubliceerd is helaas niet al te hoog. Micro, nano, regular of large maakt mij eigenlijk geen bal uit. De plaatsing van de caches des te meer. Caches op plaatsen waar er niets bijzonders te zien is. Caches op plaatsen waar het bijna onmogelijk is om onopvallend te werk te gaan. Het lijkt inderdaad om de kwantiteit te gaan. Het is wel jammer, maar het is niet anders. De mooie caches zijn lastiger te vinden. Het vreemdste vind ik nog wel dat een aantal caches hier ook nog een "favorite" of zelfs een "Geo d'Or" hebben gekregen waar ik helemaal niets van begrijp.

Zoals ik ook al in een ander draadje aangaf; er komen steeds meer geocachers bij die het toevallig ontdekken (app op de nieuwe smartphone) en er vrij onwetend mee aan de slag gaan. Verdiepen in de hobby gebeurd bij een aantal nieuwelingen nauwelijks. En een aantal beginnen na het vinden van een paar caches zelf ook strooigoed uit te delen.

Gelukkig zitten er af en toe ook mooie caches tussen.

Geplaatst

De enige manier, het zelf anders doen.

Zie serie "DCG" :yes:

Zonnig spoor

Zuurtje

Voor zover ik kan beoordelen is deze 'serie' veel aantrekkelijker dan de DCGeopoly serie. Goede evaluatie gehad! :thumbup:

Geplaatst

Ook wij merken dat er een enorm verschil zit tussen bepaalde caches. Uiteraard zal dit verschil er altijd zijn, maar er is een bepaalde grens waar de kwaliteit van de cache niet onder zou mogen komen.

Hieronder een aantal punten van caches wat wij het afgelopen jaar meegemaakt hebben:

• Van een drietal caches welke achter elkaar online kwamen, bleken deze een foutieve berekening te bevatten. Het betreft hier caches van drie verschillende eigenaren. Dan zoek je je een breuk voor het juiste antwoord om later te horen dat er inderdaad een 'foutje' was gemaakt. (ik weet trouwens niet wat de rol van een reviewer hierin nog betekend.)

• Ook het aantal 'blauwe maandag' caches lijkt te groeien. Dit zijn dan caches welke net zo snel verdwijnen als dat je verschenen. Meegemaakt dat de cache, direct na het publiceren, al weg (gewaaid :cry: ) was.

• Vieze natte rolletjes omdat de koker niet waterdicht bleek. En dat is toch wel handig wanneer regen vrij spel heeft.

• Verdwenen caches waar niets mee gedaan word en na lange periode in het archief belanden. Zeer frustrerend wanneer de rest van de serie wel verkregen is.

• Earth caches waarbij na 3 maanden eindelijk goedkeuring verkregen word de cache te mogen loggen.

In onze ogen is cachen een avontuur. Er moet wat moeite gedaan worden om uiteindelijk een mooie, verrassende beloning te verkrijgen. Of de moeite nu gedaan moet worden door thuis te puzzelen of een route te lopen (en dat mag dan ook uit meerdere traditionals bestaan), vinden we prima. Maar het moet allemaal wel kloppen en logisch zijn.

Team Veendammer

Geplaatst

Vergeleken met Quebec vind ik het hier meevallen. Daar trof ik langs een fietspad om de 200 meter een kokertje in een boom. Dat heb je in Nederland volgens mij niet op veel plekken. Kijk maar eens rondom Saint-Jean-de-Richelieu bijvoorbeeld.

Het Tiendpad bij Hardinxveld.... Het is gelukkig beperkt gebleven tot 10, maar wél om de 200 meter..... Overigens is dit wél een mooi plekje, daar zal niemand iets van zeggen, maar de legger had ons ook deelgenoot kunnen maken van de schoonheid van dit terrein middels één of twee caches. Maar het is helaas de trend om veel doosjes te deponeren. En als het de leggers te doen is om veel publiek te trekken, dan zijn ze daar beslist in geslaagd.... Dat geldt ook voor het Gorzenpark in Ridderkerk. Daar liggen er 13 op een betrekkelijk klein gebied in een parkachtige omgeving. Ook hier kun je weer zeggen, dat er op zich niets mis is met dat park en één of twee caches om ons daarop te wijzen zou prima geweest zijn.... Maar waarom 13? Het voegt weinig toe. Maar je kunt gemakkelijk op een ochtend deze beide series samen lopen en dan heb je wel 23 puntjes.... Toch maar eens één dezer dagen de wandelschoenen aantrekken of de vouwfietsen achterin mikken..... :yes:

Geplaatst

Ik hoop dat de "rondjes"-tendens te vergelijken is met de carpoolcache-manie van ca. 2 jaar geleden. Dat waaide op een gegeven moment wel over.

Misschien dat de toegankelijkheid van het Geocachen door smartphone-applicaties een aandeel in de vervlakking heeft. Misschien is het de algehele tijdsgeest. Niet alleen binnen het cachen viert de gemakzucht hoogtij. In de supermarkt kan je voorgesneden blokjes kaas kopen. Ik bedoel maar.

Zelf betrap ik me erop dat ik wel deelneem aan het wedstrijdelement van het cachen. De statistieken die je op je profielpagina plaatsen kan wakkeren dat aan. Gelukkig ben ik me bewust van wie en wat ik ben en hoef ik dat af te leiden uit een digitale grafiek op het internet. Net zo min als enorme vriendenaantallen op sociale websites. Vertaal je dat naar het Geocachen dan biedt het graaien van fantasieloze strooikokers de uitgelezen gelegengheid om je status op te krikken.

Er is vraag naar en die vraag wordt beantwoord.

Zelf heb ik sinds 9 april j.l. een nieuwe online. Om impulsieve smartphonecachers te weren is dit een Premium member-cache geworden. De cache is slechts 10 keer gelopen tot nu. Maargoed, je moet er ook ca. 6 kilometer voor lopen. Een erg slechte cache is het overigens niet getuige de 90% favorites.

Kijk ik naar de strooikokers en rondjes die de laatste tijd online komen dan staan de founds in geen enkele verhouding tot die bij mijn cache. Even heb er over gedacht om op de route een aantal tradi's te plaatsen om volk mee te lokken. Gelukkig heb ik me van die gedachte af weten te brengen. Nu accepteer ik dat mijn cache weinig gevonden wordt en geniet ik van de leuke logs die uit meer bestaan dan "Gevonden" of "TFTC!".

Het valt namelijk op hoe het aantal founds van en cacher zich in veel gevallen verhoud tot de lengte van de log en het soort gevonden caches.

Gelukkig liggen er nog zat mooie caches en ik denk dat ik me daar maar op ga richten vanmiddag. Een andere keer maar ik me wel weer schuldig aan kokergraaien.

Geplaatst

Vond het al verbazingwekkend dat dit soort discussies al een tijdje niet waren opgedoken. Eens in de zoveel tijd moet het er dan toch maar weer van komen. Ik vind het in onze regio eigenlijk heel erg meevallen. Laatst nog een PIN serie online gekomen die ik erg leuk vond. In het algemeen vind ik dat de zogenaamde series veel te snel als slecht worden aangewezen. De kwaliteit van de normale caches is in het algemeen van dezelfde kwaliteit. Kortom er zijn ook slechte gewone caches en ook hele leuke series.

Wat betreft de size van de container. Het is eigenlijk mijn ervaring dat het enig voordeel van een regular container is dat je er trackables in kunt doen. Want als ik nu kijk hoe origineel deze bakken in het algemeen verstopt worden dan is deze size verreweg het minst origineel van allemaal. Kortom originaliteit ligt meer aan de cachelegger dan aan de grootte van de cache.

Geplaatst (bewerkt)

Ik verbaas me regelmatig over het grote aantal caches dat er zo snel telkens weer bij komt. Er zullen er best veel zijn die kwaliteit in zich hebben, maar het wordt steeds moeilijker op 'op papier' een schifting te maken. Ik geocache nu ca 7 jaar en heb alles bij elkaar een dikke 150 caches....ik ben dus verre van fanatiek om het zo maar eens te zeggen.

Ik probeer - vooral tijdens vakantietrips - een cache uit te zoeken waarvan ik vermoed dat die me door/langs/ in een leuk gebied of naar een leuke plaats leidt. En zoals iedereen wel weet kunnen er juweeltjes bij zijn.

Dat mag een tradi zijn, maar ook voor een multi ben ik in en zeker Earthcaches trekken me aan. Puzzels en mysteries probeer ik zo af en toe ook wel, maar zo gauw ik daarvoor gedachtenkronkels moet gaan achterhalen, laat ik die schieten. Komt het gewoon op logisch denken en zoeken aan, dan wil ik me daar ook wel aan wagen.

Powertrails doe ik per definitie niet, net als bepaalde andere categoriën.

Ik zoek de caches die ik wil lopen dus zo zorgvuldig mogelijk uit. Eenmaal op stap probeer ik er dan zo veel mogelijk van te genieten en heb bijvoorbeeld altijd mijn camera bij me.

Elke cache documenteer ik. Foto's van de cache met het logboek met mijn logje waar ik echt wat meer in probeer te schrijven dan "TFTC" en als het even kan de inhoud. Maar ook de track, de eventuele tussenwaypoints, de vragen en oplossingen. Daarnaast natuurlijk ook mijn verhaal.

En het is best leuk om die verhalen later nog weer eens na te lezen.

Ik heb ook een aantal DNF's, achteraf bleek ik een paar keer gewoon niet goed genoeg gezocht te hebben, de andere waren écht verdwenen.

Waar ik geen registratie van bij hou is van de caches die ik wel vind, maar die ik niet log......niet log omdat ik het toch een waardeloze cache vind.

En die laatste categorie begint helaas meer en meer toe te nemen.

De reden dat ik het alsnog een waardeloze cache vind kan uiteenlopen. Dat kan de locatie zelf zijn, maar bijvoorbeeld ook de cache zelf. Zo had ik de afgelopen vakantietrip een paar keer een "cache" die uit niet meer bestond dan een wrakke container die kapot was op een manier dat je denkt ----wanneer is de CO hier voor het laatst geweest? ----- of een inhoud die zo smerig was dat ik het niet eens aan wilde pakken. Op dat laatste kan ik de CO wat moeilijker aankijken, dat zal door degenen zijn gedaan die de cache recentelijk in handen hebben gehad. Het is soms verbazingwekkend wat je in de container aantreft. Van condooms tot etenswaar. Denken die lui niet na?

De CO kan dat natuurlijk niet voorkomen, maar hij kan wel regelmatig even langs gaan om de boel na te lopen. Je ziet dan aan de cache zelf wel dat er aandacht aan besteed wordt en die caches zal ik wel loggen. Maar een die een 'logboek' heeft dat uit niet meer dan een paar losse vieze velletjes papier bestaat, waarvan de container op allerlei manieren kapot is en de inhoud te vies om aan te pakken, die gaat linea recta weer op zijn plek terug en daar doe ik verder niets mee.

Caches die vies zijn, maar waarvan ik de indruk heb dat ze door de CO wel regelmatig verzorgd worden, zal ik zelf zo veel mogelijk schoon maken/drogen (vaak lekkende containers die niet goed gesloten werden) en eventueel een berichtje aan de CO sturen dat ik dat gedaan heb, en het eventueel ook noteren in het log.

Ik hoop dus altijd op een aardige cache, maar zal van mijn kant ook zo veel mogelijk doen om een cache zo netjes en goed mogelijk te herplaatsen.

De CO is immers degene die ons de mogelijkheid biedt om iets leuks te beleven (nou ja, in ieder geval een groot deel van de CO's)

bewerkt door Pocileh
Geplaatst

hoihoi

Ik ben een nieuwe cachelegger. IK heb er eentje gelegt waar ik trots op ben. En ik kan eerlijk zeggen dat ik er veel zorg aan heb besteed. Een lange tijd gedaan heb over het maken van de puzzel zoeken van de plek enz. Daarna in discussie geweest met de revieuwers over manier van schrijven en over wat wel en niet mag.

Gelukkig heb ik tijdens dit proces veel steun gehad met name van de mensen van de chat.

MAAR

er waren ook mensen op deze site die op mijn hulpvraag reageerde met je bent pas begonnen en wie denk je dat je het nu al weet. ipv mijn vragen te beandwoorden.

Mijn puzzel is er eentje waarvoor je even wat moet zoeken op internet en daarna moet nadenken.

Het zijn met name de mensen die al veel caches hebben gevonden die binnen twee tellen mailen dat de puzzel niet klopt, dat de bereking ontbreekt(dat weet ik er is ook geen berekening maar gewoon nadenken)

Zoals zo vaak zijn er dus meerdere kanten.

groetjes

marlies

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...