Sivota Geplaatst 6 juni 2011 Geplaatst 6 juni 2011 (bewerkt) Toch wel goed dat Bjorn De Mecheleir dit weer eens aankaart. Of je nu wel of niet goodies meeneemt, het 'trade even or trade up' principe vind ik toch wel een basiswaarde en dat je trackables niet hoeft te ruilen en ook niet zelf mag houden vind ik basiskennis. Dat het voor kinderen (en volwassenen) soms teleurstellend kan zijn dat er weinig tot niets in de caches ligt kan ik heel goed begrijpen. Echter je kunt zoveel je wilt bij gaan houden van de cache-inventaris, wanneer zovelen lak aan deze gebruiken/basiswaarden/richtlijnen hebben, dan helpt het helemaal niets. Net als met trackables die worden gedropped en plots verdwijnen, zullen ook de goodies er dan ineens niet meer zijn. Het probleem onder de aandacht houden, elkaar aanspreken en de kinderen opvoeden (zoals flet hiervoor ook aangaf). Dat helpt misschien de schade wat beperken, maar oplossen doe je het niet. Wat mij betreft ook een beetje de keerzijde van (het interpreteren van) het eeuwige "ieder mag cachen op zijn manier" 6 juni 2011 bewerkt door Sivota
Koen-Thirza Geplaatst 6 juni 2011 Geplaatst 6 juni 2011 Zelf woon ik in Zuid-Holland, dus niet heel ver van Zeeland vandaag. We gaan dan ook wel eens naar Zeeland toe om daar te cachen, en ja er liggen veel rolletjes, maar dat zie je al op de cachepagina. Want als er namelijk size micro staat weet je dat er geen ammobox ligt. Zeeland vind ik zelf heel mooi, veel vogels en mooie velden. Je geniet er van de heerlijke rust en je word niet op je vingers gekeken als je aan het zoeken bent, wat we hier wel hebben. Je kan je kont nog niet keren of wat je net heb teruggelegd is al geripped. Ik heb ook gewoon vaak geocoins en TB's uit Zeeland meegenomen. Dus ik vind het erg kort door de bocht gezegd als je 20 caches in Zeeland vindt, waar de Duintoppers al meer caches hebben dan jij er daar heb gevonden, gelijk te roepen dat er niets in een cache zit.
De Scheertjes Geplaatst 6 juni 2011 Geplaatst 6 juni 2011 Wij vinden het ook geen probleem als er geen goodies in een cache zitten. Zoals al aangegeven is het vaak een rommeltje. Soms gaat ons achterneefje mee cachen, die vindt het wel leuk als er een goodie in de cache zit. Zijn moeder neemt altijd iets leuks mee om te ruilen en als we de hele dag niets vinden mag hij aan het eind van de dag iets leuks uitzoeken om zelf te houden. We zoeken dan wel caches uit waarbij je aan het eind een small of large vindt. Dat er geen coins of TB's in de cache zitten: dat kun je ook hebben als je speciaal naar een cache toe gaat waar ze in zouden moeten zitten en er is net een ander team voor je geweest die de cache heeft gevonden. Jammer maar helaas. Toen wij pas het cachen ontdekt hadden schreven we ook altijd TB's en coins op om te discoveren (bijvoorbeeld op een event), maar dat doen we nu ook niet zoveel meer, of het moet echt iets leuks zijn.
yekymajo Geplaatst 6 juni 2011 Geplaatst 6 juni 2011 Mij interesseert het niet of er goodies in de cache zitten. Ik vind het vaak maar een rommeltje met lolly's, papiertjes, troepjes waar niemand iets aan heeft. Maar mijn dochter ziet graag een leuke, goed gevulde kist. Logisch natuurlijk. Maar ze moet zelf om de ruilgoodies denken, want anders gaat er niets uit en niets in. Ellen (team Weleda) Dit geldt voor ons ook, als de kindjes niks meenemen om te ruilen gaat er ook niks uit. We zorgen dat er thuis een doosje staat met allerlei goodies waar ze wat uit kunnen halen om te ruilen. Voor een paar tientjes (Action of zo) vullen we de doos af en toe aan met aardige goodies.
Snapernixvan Geplaatst 6 juni 2011 Geplaatst 6 juni 2011 (bewerkt) Dat het voor kinderen (en volwassenen) soms teleurstellend kan zijn dat er weinig tot niets in de caches ligt kan ik heel goed begrijpen. Ik vind dit overigens ook een verantwoordelijkheid van de cachelegger. Hij (of zij) kiest er bewust voor om een cache te plaatsen, waar goodies in passen. Veelal vult hij (of zij) de eerste keer de box ook op een aantrekkelijke manier. Daarna gebeurt er vaak niets meer (let op... niet bij allemaal natuurlijk, voordat ik Jan uit Scheemda of Frits uit Gulpen weer over me heen krijg.... :)!). De ammobox of het Marskramer doosje vervuilen, de inhoud wordt nat en de torren lopen langs de goodies. Dan moet je ook als legger je verantwoordelijkheid nemen om af en toe eens te gaan kijken en de zaak schoon te maken. Als je dat niet wilt of niet kunt vanwege tijdgebrek of anderszins, dan moet je zo'n box niet plaatsen en kun je beter een fotodoosje met rolletje neerleggen. Dan heb je er geen omkijken naar. In Zeeland zijn er daadwerkelijk een aantal leggers, die heel veel caches hebben geplaatst. Dan is het bijv. uit kostenoverwegingen en op basis van de huidige beurskoersen vaak niet handig of gewenst om allemaal fraaie boxen neer te leggen, maar uit tijdsoverwegingen ook niet mogelijk om dat allemaal na te kijken, te onderhouden en bij te vullen. Ik vind het al heel wat, wanneer logrolletjes op tijd worden vervangen en fotodoosjes snel worden hergeplaatst bij een rip. En als wat oudere natuurliefhebber zonder kleine kinderen en zelfs kleinkinderen (zucht), die dankzij het cachen op de meest schitterende plekken is geweest en die het vinden en loggen van de cache vervolgens als een bijkomend ritueel beschouwt is de aard en de vorm van de cache wat minder belangrijk. Maar ik begrijp heel goed, dat jonge ouders met grut daar iets anders over denken. En zo zie je maar weer, dat cachen een vreselijk individuele bezigheid is, waar je geen standaarden aan kunt verbinden. 6 juni 2011 bewerkt door Snapernixvan
Sivota Geplaatst 6 juni 2011 Geplaatst 6 juni 2011 Ik vind dit overigens ook een verantwoordelijkheid van de cachelegger. Hij (of zij) kiest er bewust voor om een cache te plaatsen, waar goodies in passen. Veelal vult hij (of zij) de eerste keer de box ook op een aantrekkelijke manier. Daarna gebeurt er vaak niets meer (let op... niet bij allemaal natuurlijk, voordat ik Jan uit Scheemda of Frits uit Gulpen weer over me heen krijg.... :)!). De ammobox of het Marskramer doosje vervuilen, de inhoud wordt nat en de torren lopen langs de goodies. Dan moet je ook als legger je verantwoordelijkheid nemen om af en toe eens te gaan kijken en de zaak schoon te maken. Verantwoordelijkheid van allebei, denk ik. Ik vind het leuk om caches te vinden die wat groter zijn, vooral vanwege het verplaatsen van trackables. Wanneer ik iets vind dat vies of nat is, dan is het een kleine moeite om even op te ruimen, te drogen, rommel mee te nemen etc. Net als je bij het herplaatsen van de cache soms even wat extra's moet doen om hem weer wat beter te verbergen. Dat hoort er ook gewoon bij en dat doe je niet alleen voor de CO, maar ook voor je medecachers en je hoopt dat zij hetzelfde voor jou doen. Zo hou je het leuk met elkaar. Gelukkig ken ik nog genoeg cachers die dat ook vanzelfsprekend vinden
Bjorn De Mecheleir Geplaatst 6 juni 2011 Auteur Geplaatst 6 juni 2011 (bewerkt) Nu, mij hoor je niet klagen over het aantal of wat dan ook... Het is niet voor niets dat de Duintoppers sinds voige maand opduikt in onze statistieken in de top 2 van Gevonden caches per cache eigenaar ( top 20 ) Eigenaar Aantal % 1. gerymas 26 16.4 2.de duintoppers 15 9.43 Dus als het niet leuk was, zouden we er niet zoveel doen... (Trouwens die '20' was maar a mather of speech) Ik wil ook niet elke cache of CO over dezelfde kam scheren, niet in Zeeland en zeker niet in Nederland en allicht zullen er in België ook wel zulke caches zijn, daar twijfel ik niet aan... Maar het viel me gewoon op, dat is alles. En blijkbaar bestaan hier evenveel meningen over als er cachers actief zijn op het forum... Ook hier bestaan weer andere standaarden: ik koop mijn goodies, apart ingepakt in een folietje zodat ze wat beschermd zitten en een ander gooit er bij wijze van spreken zijn kartonnen visitekaartje in... En zoals eerder gezegd: ik heb 'slechts' 2 caches liggen maar ik weet zeker van mezelf dat ik deze kan onderhouden in de staat zoals ze gelegd zijn... Heb er niks op tegen dat iemand 15.000 caches (beetje overdreven) legt, maar je gaat me niet vertellen dat deze legger al zijn caches evengoed kan onderhouden... De laatste cache in Zeeland was aan een molen Landzigt was een 'small' met enkel een logboekje: dat logboekje bestond uit (ondertussen) losse papiertjes, iemand had er nog zelf een logboekje bijgepropt enz... Terwijl dit eerder al was gemeld in de logs... Dus: er was helemaal geen plaats meer voor TB's, coins of goodies Maar ik wil de discussie niet uitmelken, noch jullie zeggen hoe jullie moeten cachen. Helemaal mijn bedoeling niet. Het is van mijn hart, dat is het belangrijkste ;-) En ik ben hier graag :-) 6 juni 2011 bewerkt door Bjorn De Mecheleir
Snapernixvan Geplaatst 6 juni 2011 Geplaatst 6 juni 2011 Je hebt (zoals al eerder gezegd) beslist wel gelijk in je aanname, dat er in Zeeland veel fotodoosjes liggen. Maar, als gezegd, dit wordt gecompenseerd door de mooie plekjes waar ze liggen, waardoor je toch kunt genieten en een fijne dag hebt. En als we echt een lekker gevulde box willen zien, dan reizen wij af naar België, waar naar verluid veel boxen te vinden zijn met oude Fortis aandelen!!! Heerlijk, wat een sentiment!!!
Bjorn De Mecheleir Geplaatst 6 juni 2011 Auteur Geplaatst 6 juni 2011 Je hebt (zoals al eerder gezegd) beslist wel gelijk in je aanname, dat er in Zeeland veel fotodoosjes liggen. Maar, als gezegd, dit wordt gecompenseerd door de mooie plekjes waar ze liggen, waardoor je toch kunt genieten en een fijne dag hebt. En als we echt een lekker gevulde box willen zien, dan reizen wij af naar België, waar naar verluid veel boxen te vinden zijn met oude Fortis aandelen!!! Heerlijk, wat een sentiment!!! ROFLOLOLOL, als je wil, dan stuur ik enkele op... :;-)
Snapernixvan Geplaatst 6 juni 2011 Geplaatst 6 juni 2011 (bewerkt) Verantwoordelijkheid van allebei, denk ik. De ene verantwoordelijkheid (van de cacher) is zonder meer duidelijk. Zij hebben de ruilfunctie. De tweede verantwoordelijkheid ligt bij de cacheowner en samen kunnen ze daadwerkelijk voor een schone en goed gevulde box zorgen.... Gelukkig ken jij binnen je cachersvriendenkring cachers, die zich in dit verband als ideale voorbeeld kunnen opwerpen..... Ik heb het helaas onderweg in de meeste gevallen anders gezien.... Ik zal mijn vriendenkring op korte termijn moeten doorlichten en schiftingen moeten doorvoeren.... Je hebt (zoals al eerder gezegd) beslist wel gelijk in je aanname, dat er in Zeeland veel fotodoosjes liggen. Maar, als gezegd, dit wordt gecompenseerd door de mooie plekjes waar ze liggen, waardoor je toch kunt genieten en een fijne dag hebt. En als we echt een lekker gevulde box willen zien, dan reizen wij af naar België, waar naar verluid veel boxen te vinden zijn met oude Fortis aandelen!!! Heerlijk, wat een sentiment!!! ROFLOLOLOL, als je wil, dan stuur ik enkele op... :;-) Stakker! In 2014 krijg je compensatie... Dan drinken we samen van de opbrengst een pilsje op de markt van Mechelen... OK? 6 juni 2011 bewerkt door Snapernixvan
Sivota Geplaatst 6 juni 2011 Geplaatst 6 juni 2011 Verantwoordelijkheid van allebei, denk ik. De ene verantwoordelijkheid (van de cacher) is zonder meer duidelijk. Zij hebben de ruilfunctie. De tweede verantwoordelijkheid ligt bij de cacheowner en samen kunnen ze daadwerkelijk voor een schone en goed gevulde box zorgen.... Gelukkig ken jij binnen je cachersvriendenkring cachers, die zich in dit verband als ideale voorbeeld kunnen opwerpen..... Ik heb het helaas onderweg in de meeste gevallen anders gezien.... Ik zal mijn vriendenkring op korte termijn moeten doorlichten en schiftingen moeten doorvoeren.... Tja, ik heb het in 2002 gewoon zo geleerd, maar ja "de oude garde" toch. Die mogen tegenwoordig niets meer "voorschrijven" Ik zie het in de praktijk helaas ook vaak anders, maar tref toch ook veel cachers die het doodgewoon vinden om even moeite te doen om te helpen bij het "onderhoud". De cache gewoon netjes achterlaten is daarom wat mij betreft zeker ook de verantwoordelijkheid van de cacher en niet alleen van de CO.
Jersepe Geplaatst 6 juni 2011 Geplaatst 6 juni 2011 Tja, als Zeeuw voel ik me toch geroepen om even te reageren. Lege ammoboxen zijn, denk ik, overal te vinden. Ik heb tot nu toe zelden ammoboxen gevonden die uitpuilden of vol zaten. Als ze al vol waren, dan was de kwaliteit bedroevend. Ann wie is dat te wijten? Als cache-legger heb je in het begin wel een verantwoordelijkheid. Als je een grote container gebruikt, dan moet je die ook vullen. Lijkt me logisch. Maar wat er daarna met de goodies gebeurt, dat heb je niet in de hand. Ik heb al regelmatig mijn containers bijgevuld, maar ik blijf niet aan de gang. De cachers hebben het in de hand. Als je iets wilt ruilen dan moet je dat doen. Maar ruil dan ook iets van gelijke waarde, of van hogere waarde. Als mijn kinderen mee gaan cachen, dan moeten ze vantevoren bedenken wat ze mee willen nemen als ruilwaar. Willen ze iets uit een cache van mindere waarde, dan steek ik daar een stokje voor. Dat begrijpen ze prima. Ondertussen vinden ze het ruilen niet meer belangrijk. Het vinden is leuker. Oemoemenoe had een punt wat ik even wil herhalen: De titel van het draadje gaat niet over de kwaliteit van de caches (gelukkig maar). Hier had Bjorn misschien een andere formulering kunnen gebruiken. Persoonlijk vind ik het wel goed, het zorgt er in ieder geval voor dat ik ben gaan lezen! offtopic: Er liggen hier inderdaad een hoop filmrolletjes. Een aantal daarvan helaas op plekken waar ik liever niet was geweest. Maar dat is een hele andere discussie. Ik kan iedereen aanraden toch eens in Zeeland te gaan cachen. Maar zoek eerst uit welke caches je ook echt wilt gaan doen. Maar dat geldt denk ik voor overal.
Elma123 Geplaatst 6 juni 2011 Geplaatst 6 juni 2011 Voor mij zijn de goodies niet zo belangrijk, al is het wel leuk om een goed gevulde kist te vinden. Maar als ik zonder kids ben, haal ik er eigenlijk nooit iets uit. De kids vinden het wel leuk natuurlijk, maar ik heb ze wel geleerd dat ze maar 1 dingetje mogen kiezen en er iets voor terug moeten leggen. De oudste wil zelfs meestal in een lege cache toch iets achterlaten voor "het volgende kindje". Dat is toch wel lief. Maar ze vinden het (gelukkig) ook nog steeds leuk om een fotorolletje te vinden, dus ook voor het is het zoeken belangrijker dan het vinden van goodies. Hopelijk blijft dat zo. Wat ook al eerder gezegd werd: de kinderen willen de coins/TB's hebben. Ook dat heb ik ze meteen geleerd: deze mogen we wel ruilen, maar moeten we de volgende keer weer ergens in doen. Dat snappen ze echt wel, dus een beetje uitleg van ouders en het probleem is verholpen, lijkt me.
MacDD Geplaatst 6 juni 2011 Geplaatst 6 juni 2011 Volgens mij heeft het geen zak met zeeland te maken maar is het gewoon de tijdsgeest. Nothing In, Goodies Out (NIGO) is volgens mij een veel voorkomend iets. OPersoonliojk neem ik tegenwoordig geen goodies mee, ik haal er wel de troep uit (suikerzakjes, plastic messen, pakjje vloei, enz.) Het lastige daarvan is dat er dan idd vrij weinig overblijft. Ik denk dus maar dat ik voortaan gewoon goodies meeneem een achterlaat, mijn dochters groeien dus ik heb regelmatig spul waar ik vanaf moet.
Gast JackHoe Geplaatst 6 juni 2011 Geplaatst 6 juni 2011 Ik zie het in de praktijk helaas ook vaak anders, maar tref toch ook veel cachers die het doodgewoon vinden om even moeite te doen om te helpen bij het "onderhoud". De cache gewoon netjes achterlaten is daarom wat mij betreft zeker ook de verantwoordelijkheid van de cacher en niet alleen van de CO. Hier sluit ik me volledig bij aan. Hoeft de CO alleen het logboek/rolletje op tijd te vervangen en niet om de 10 founds de cahce te gaan "opschonen" . Samen houden we het spel leuk!
Aanbevolen berichten