Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Heel mooi. Zal nog wel even duren want ik ben nog tevreden over de Oregon maar het zal er wel een keer van komen.

• 3 weeks later...
Geplaatst

Ik heb nu een week of drie de 650 en ben er een aantal maal het veld mee in geweest, en ik moet eerlijk zeggen dat ik heel enthousiast ben!

Heb in het verleden een oregon 400 gehad en heb die hard gillend weer verkocht.

Laatst mijn 60Csx verkocht en dan nu deze.....

Heerlijk groot scherm, gewicht en formaat is voor mij geen probleem, en ik heb echt geen grote handen :)

Overzichtelijke menu's, 12000 caches laden.

Er zijn een aantal dingen waar ik nog niet uit ben, zoals het wandelen via een route over de paden zoals in de 60 kon.

Dan werd er gevraagd via wegen of niet.

Nu moet ik m dan op fietsen zetten wil ie dat doen en heb t nog niet gevonden op lopen, niet dat ik t gebruik, maar sommige dingen ga je vergelijken.

Hij heeft nog wel kuren (soms) dan viel ie uit, gewoon uit t niets of bij t veranderen van een menu.

Opstarten terwijl er nog een route geladen was geeft ook rare effecten, en hij heeft een keer raar gedaan in het foto menu.

Maar allemaal niet zo schrikbarend dat ik er kriegel van werd en dat kan ik gauw wezen :)

Heb er een nieuwe software versie op gezet, 2.7 geloof ik dus wie weet wat dat weer op levert.

Verder heb ik m al een maal enthousiast op de stenen geworpen....kras ( de eerste doet altijd pijn) maar t viel alles mee.

Dus al met al voor mij een prachtig apparaat.

Geplaatst

Ik heb hem inmiddels ook in de hand gehad

De grootte is even wennen maar ook weer heel overzichtelijk helder.

De Oregon heb ik inmiddels ook (goed) verkocht en twijfel nog over de opvolger.

De menustructuur van de Montana heeft duidelijke overeenkomsten met de Oregon maar er is veel meer mogelijk voor zover ik het heb kunnen zien.

Dat item van over de weg of rechtstreeks herken ik vanuit de Oregon. In de 60 gaat dit inderdaad simpel.

Heb je de profielen allemaal al goed ingesteld? Wat vermoed dat het via dat menu moet.

Eerst over de weg via autoprofiel en als je ter plaatse bent via een ander profiel.

wellicht is er een ander die dit al onder de knie heeft en ons verder wil helpen

gr Montebaldo

Geplaatst

Even over de zichtbaarheid van het scherm:deze is echt goed, ook buiten in de zon en dat zonder het folie dat het spiegelen moet tegen gaan.

Ik vind m juist binnen in huis zelfs minder afleesbaar dan in de zon.

Van de Oregon weet ik niet hou de opbouw was, ook niet omdat er waarschijnlijk meerder updates zijn geweest en de mijne al weer twee jaar weg is.

In de montana heb je gewoon meer overzicht dan in de ander.

En wat het uitzetten van de route over wegen betreft: als je bij de 60 op enter drukte om m naar een punt te laten gaan, vroeg ie om over wegen te gaan of niet, en dat ging ook bij bepaalde wandelkaarten.

Deze vraag krijg ik echter niet tevoorschijn op de montana.

Deze vraagt alleen of ik sneller of korter wil.

Geplaatst

Bij de oregon staat het bij mij standaard op offroade , dus krijg gewoon een lijntje te zien wat ik moet volgen om op punt van bestemming te komen.

Als ik daarna opnieuw de optie Waarheen kies dan staan er 3 opties Andere zoeken, Navigatie stoppen en Via weg herberekenen.

Mischien is dit bij de montana ook wel zo ? want er werd gezegd dat de menu struktuur ongeveer hetzelfde is.

Geplaatst

Nou, ik heb t geprobeerd en krijg het volgende, wel leuk want dit had ik ook weer niet verwacht.

Start m op en kies geocache.

Pik er een uit hier 7 km vandaan.

Dan heb ik ingesteld dat ie vraagt met welke activiteit, te weten:

Directe routes

Autorijden

Motorfiets rijden

Fietsen

Voetganger

Ik heb nu dus voetganger opgegeven, en wat doet ie nu....

stuurt ie me netjes via de weg ipv in vogelvlucht!

Dan staat er onderop een icoon bestaande uit drie balkjes, ook bij de oregon geloof ik, en als ik deze indruk staat er:

stop navigeren,stel kaart in,geg.velden ontgrendelen en standaard instellingen.

Als ik terug ga naar mijn hoofdscherm en druk waarheen in staat er:andere zoeken,stop navigeren of wijzig route activiteit.

Bij de laatste kom ik dus weer terecht in het eerder genoemde menu.

Maar goed, hij gaat nu wel over de weg, dus ik ga dit eens in het veld proberen..

• 7 months later...
Geplaatst

Een paar dagen terug heeft onze Garmin 60Csx het begeven. :cry:

Wij zijn daarom op zoek naar een vervangende GPS. Voorlopig gaat onze voorkeur uit naar de Garmin Montana. Daarom via internet allerlei sites afgespeurd om kennis op te doen over dit model en vooral ook om te lezen wat de gebruikservaringen van anderen zijn. Ook hier op het forum van geocaching.nl. Het verbaast ons wel enigzins dat de topics over dit model op geocaching.nl maar zo weinig posts bevatten. Betekent dit dat er weinig te melden/uit te wisselen valt over dit model of dat het model wellicht toch niet zo populair is onder geocachers? Op de site van Waypoint Notter wordt toch wat uitvoeriger gepost. Wel is het zo dat daar veel gepost wordt door motorrijders. Dat zijn wij niet. Wij zoeken een GPS om te geocachen.

Zijn er op het forum van geocaching.nl medecachers, die nu al enige tijd gebruik maken van de Montana en aan ons nog eens willen uitleggen wat hun ervaringen zijn met deze GPS, m.n. als het om geocachen gaat?

Wij lazen ergens (weet helaas niet meer waar; te veel sites bezocht) dat de Montana routes herberekend en dat dit niet uitschakelbaar zou zijn. Kan iemand uitleggen wat daarmee bedoeld wordt? Heeft dit bijvoorbeeld consequenties voor het geocachen? Is het herberekenen van routes misschien inmiddels wel uitschakelbaar? Wat wil ook al weer routeerbaarheid zeggen?

Verder lazen wij dat bij langdurig vasthouden van de Montana (omdat deze tamelijk breed is) dit kan leiden tot kramp in de hand. Hoe zijn de ervaringen hiermee?

Wij hebben uit een aantal posts op verschillende forums begrepen dat er onduidelijkheid was over de kwaliteit van de satellietontvangst. Kan iemand vertellen hoe die is en wat voor GPS chipset er in de Montana zit?

Zelf had ik de 60Csx altijd aan een van de banden van mijn rugzak hangen (waar je je armen doorsteekt om de rugzak op je rug te hangen). Dan hoefde ik hem niet steeds vast te houden en kon ik hem toch snel pakken om te gebruiken. Het liefste zou ik dat ook bij de Montana doen. Wij zien echter geen bevestigingspunten aan de Montana zodat deze bijv. via vasthangen aan een carabiner aan de rugzak kan worden gehangen. Hoe lossen andere geocachers dit op?

Is gebruik van een screenprotector aan te raden of beïnvloed dit te zeer het gebruik van het touchscreen?

Geplaatst

Ik heb zelf geen montana, heb hem ooit even in de handen gehad (was mij te groot en te zwaar om met cachen mee te nemen, maar dat is persoonlijk). Op de montana wiki staat wel veel technische informatie en kun je ook discussies voeren met montana bezitters. Misschien helpt dat in je beslissing: garminmontanagpsr.wikispaces.com/home

Geplaatst (bewerkt)

....dat de Montana routes herberekend en dat dit niet uitschakelbaar zou zijn. Kan iemand uitleggen wat daarmee bedoeld wordt? Heeft dit bijvoorbeeld consequenties voor het geocachen? ............ Wat wil ook al weer routeerbaarheid zeggen?

Als je thuis op je PC een route maakt in bv Mapsource en je laadt die route in de Montana dan gaat de Montana zeg maar kijken of hij vindt dat of alles wel klopt (herberekenen). Het kan dan zijn dat de Montana vindt dat je op een bepaald punt beter een ander weggetje kan nemen. Het zou mooi zijn als je dit kunt uitzetten (zoals in de Garmin 2820 die ik op de motor gebruik), maar ik denk niet dat Garmin zich daar tegenwoordig nog druk om maakt.

Een route herbereken doet de Garmin als je een routeerbare kaart hebt geselecteerd. Dus een kaart die, als je bv op de snelweg rijdt, uit 'zichzelf' zegt neem deze of de volgende afslag. Een topografische kaart zegt dit niet. Die kletst zelfs niet tegen je, die piept alleen maar. Gebruik je een topografische kaart dan zie je ook alleen maar rechte lijnen tussen de punten die je eventueel in Mapsouce zelf gezet hebt om een soort wandeling te kunnen maken. De kaart is niet routeerbaar en wordt ook niet herberekend.

Het enige nadeel bij bv geocachen is als je in je GPSr de kaart 'City Navigator' (routeerbaar) hebt geselecteerd. Ook al zeg je tegen die kaart dat je een voetganger bent, hij behandelt je als een auto. Wil je dan een boswandeling maken dan wordt de route een fraaie tekening van lijnen kriskras over je scherm. Niet te gebruiken dus. Maar ik neem aan dat je die kaart nu ook niet gebruikt dus dit is eigenlijk overbodige informatie.

En een Montana kan kramp in je hand veroorzaken. Tja, als je hand groot genoeg is zou ik niet weten waarom. Of je moet het loeder te stevig vast willen houden? Het ietwat grotere scherm lijkt mij toch ook wel iets moois. Ik heb op de Oregon een beschermfolie geplakt en het aanraakscherm reageert niet altijd snel genoeg naar mijn mening. Maar ik heb eerlijk gezegd ook geen vergelijkend warenonderzoek gedaan, ik weet niet of het beter gaat zonder folie.

Als je de Montana koopt, plaats je dan een keer een soort ervaringsverslagje? Over bv de ontvangst in vergelijking met de 60CSx? Ik vind daar de Oregon een beetje tegenvallen.

Gr Heideroosje

bewerkt door heideroosje
Geplaatst

Ik gebruik nu na 4 jaar 60CSX vier maanden een Montana600, zowel voor fietasnavigatie als geocaching, beide met de OSM Fietskaart als kaart (geweldig gratis kaartmateriaal overigens).

Wat vergelijkingspunten:

- het gewicht van beide toestellen is praktisch gelijk

- het formaat: beide toestellen zijn even hoog, de Montana is 2 cm breder. Bij mij (en ik heb niet van die grote handen) ligt hij prima in de hand

- de afleesbaarheid van het scherm: ik vind de Montana (bij 50% schermverlichting) minstens net zo goed afleesbaar als de 60csx. Alleen is het beeldscherm meer dan 2 x zo groot en dat is erg prettig. Ik gebruik geen beschermfolie

- de nauwkeurigheid van de Montana ervaar

- het touchscreen van de Montana is met de laatste softwareupdate aanzienlijk verbeterd en reageert nu uitstekend

- routering leverde tot nu toe geen probleem op (maar ik heb het hier wel over gebruik op de fiets en te voet, ik heb geen andere ervaringen)

- transport: in mijn stuurtas of broekzak. Ik heb door de smalle opening het onderstuk van een telefoonsnoer gehaald en dat bevestigd aan een polsbandje ter beveiliging. De broekclip van de 60csx mis ik wel.

- het energiegebruik van de Monata is groter dan van de 60csx. Een volledig geladen accu van mijn Monatana gaat ongeveer anderhalve dag mee tegen ruim twee dagen op de 60csx met twee batterijen (2500, herlaadbaar). De Monatana gaat op batterijen even lang mee, maar gebruikt daarvoor wel drie batterijen.

- de grootste verandering is voor mij de andere menustructuur van de Montana ten opzichte van de 60csx. Ik heb de handleiding als pdf op mijn telefoon staan ... Overigens is deze handleiding met de talloze updates die intussen zijn verschenen verre van volledig.

Al met al ben ik tevreden met mijn nieuwe speeltje. Soms vraag ik me nog wel eens af of ik niet beter een 62csx had kunnena aanschaffen in verband met de energieconsumptie (al kamperend moet ik mijn batterijen op de fiets opladen), maar een blik op het grote scherm maakt me dan toch weer blij.

Geplaatst

Oops, daar is dus wat weggevallen:

De nauwkeurigheid van de Monatana ervaar ik als minstens zo nauwkeurig als mijn 60csx, in ieder geval sinds een update enige tijd geleden. Als ik beide toestellen naast elkaar leg verschillen ze in het laatste decimaalcijfer, maar de aangegegeven nauwkeurigheid (voor wat dit waard is) is dan voor de Monatana groter (afwijking 6 m.) dan voor de 60csx (afwijking 30 meter). Met beide toestellen kom ik goed bij caches in ieder geval. En op beide toestellen zie ik op mijn track dat ik bij de heenweg aan een andere kant van de weg heb gereden dan op de terugweg.

• 2 weeks later...
Geplaatst

Update van mijn kant.

Ik gebruik nu de derde montana:

Eenmaal wilde het scherm niet meer calibreren

Eenmaal gevallen en scherm stuk (viel ook erg ongelukkig en precies plat op t scherm)

Het toestel ervaar ik nog steeds als zeer prettig.

Heb in het verleden gebruik gemaakt va:

GPSMap 60Csx 2x

GPSMap 62St

Oregon 450

En dan nu de Montana.

Houder/lader voor in de auto....super!

Schakelt b.v. automatisch over van CN naar topo kaart als ie uit de lader wordt gehaald.

Dagje oppikkers met de auto werkt t erg makkelijk.

Heb een RAM houder voor op de fiets....perfect.

Tegenwoordig ook een hoes van foam, uit Amerika,hij is nu nog lomper, maar voor t geval ie valt.

En de grote vind ik absoluut geen probleem en ik heb geen erg grote handen.

Kan alle toetsen makkelijk intikken, lukte bij de Oregon niet altijd, vooral de toetsen in de hoek.

Alles qua caches bij de hand.

Bij het zoeken hiernaar krijg je een volledig overzicht met het aantal sterren etc.

Kortom, ik zou niet anders meer willen.

Geplaatst

@highway blue:

Ik weet waarom ik gekozen heb voor de Montana. Een vriend die voor zichzelf nog moet gaan kiezen vraagt zich af waarom de reeks verschillende apparaten die jij aangeeft. Is dat een groeipad? Teleurstellingen? Verschillende toepassingen? Misschien vereenvoudigt jouw antwoord zijn keuze.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...