maja120 Geplaatst 11 februari 2004 Auteur Geplaatst 11 februari 2004 Gisteravond laat nog aan het stoeien geweest met OziExplorern en de aangedragen oplossingen. Ik heb het snijpunt!! @ Peetee en dj bel => Het werkt! Van mij krijgen jullie het predikaat EXPERT @ S@NL - TEX => Ik heb je oplossing nog niet geprobeert, maar ga het van de week zeker doen! Voor mij zou het zeer welkom zijn als het event door zou gaan, want de GEKO 201 heft voor mij nog vele geheimen. Groet, Maja, die slecht weer afwacht om de cach af te kunnen maken.
dj bel Geplaatst 11 februari 2004 Geplaatst 11 februari 2004 mooi, dat het gelukt is. iedereen kan het als je maar even achter de pc rommelt en de knoppen uitprobeert. Dat lijkt ingewikkelder dan het is. Dat geldt ook voor de Geko 201, die heeft wel een leesbare manual zag op garmin.com. Je kunt alle opties in de geko ook op papier zetten evt eng - ned. Zo heb ik de vista onder de knie gekregen. Een hele nuttige site is www.gpsinformation.net Daar vind je ook een verslag over de geko. Waarschijnlijk staat hij ook in het boek van Dale DePriest op die pagina. succes
Twinlife Geplaatst 11 februari 2004 Geplaatst 11 februari 2004 Groet,Maja, die slecht weer afwacht om de cach af te kunnen maken. je kan het ook anders om doen als het slecht weer is achter de computer gaan stoeien of je gps leren kennen. de slechtweercach kan je ook met mooi weer doen,kun je ook nog een aantal meer meepikken. gr twinlife
pyne Geplaatst 11 februari 2004 Geplaatst 11 februari 2004 Hmm, ik heb alleen de eerste pagina gelezen, en reageerde daarna met: ==== Meerdere kaarten aan elkaar plakken in Photoshop, en daarna ijken in Ozi gaat prima. Ik werk meestal in deze omgeving (Den Haag e.o.) met 8 aan elkaar geplakte maps in 1 JPG. Met sommige breinkrakers in deze omgeving, is dat wel nodig tegenwoordig Verder ben ik verrast om te lezen dat er ergens een cache ligt waarbij deze vraag wordt gesteld. Ongetwijfeld gaat het om een cache een flink eind uit mijn omgeving. Ditzelfde scenario heb ik namelijk toegepast in mijn eigen cache van Januari dit jaar. Deze moet nog goedgekeurd worden door SBB. Jammer dat het idee al gebruikt is dus -- voor mij. Je kunt met RD coördinaten eenvoudig vergelijkingen opstellen voor beide lijnen (y=ax+b ). De richtingscoëfficiënt a = tan(hoek). Beide lijnfunkties aan elkaar gelijkstellen geeft het snijpunt. === Later kreeg ik pas door dat er nog twee pages vol berichten waren. Ach, het staat er nu. Groetjes, Eric.
JandeBeHanger Geplaatst 10 maart 2004 Geplaatst 10 maart 2004 Trouwens, mijn Geko 201 kent wel een route maar geen projectie. Mijn Geko 201 heeft wel de funktie projektie! Echter het invoerscherm voor afstand is 000.0 km, dus per honderd meter, nog slechter als mijn Vista, die werkt met tientallen meters.
Lex Geplaatst 10 maart 2004 Geplaatst 10 maart 2004 Echter het invoerscherm voor afstand is 000.0 km, dus per honderd meter, nog slechter als mijn Vista, die werkt met tientallen meters. Probeer eens of het net als bij de GPS V werkt: Zet de cursor op de 'km' en geef ENTER; dan kun je de 'km' in 'm' veranderen. Op de V werd dat systeem ingevoerd met een firmware-update - voordien kon je in 0,01 km, dus 10 meterstappen invoeren - en ik had die mogelijkheid niet in de gaten. Pas na een berichtje op het forum snapte ik het. ++ Lex ++
Peetee Geplaatst 10 maart 2004 Geplaatst 10 maart 2004 Zet de cursor op de 'km' en geef ENTER; dan kun je de 'km' in 'm' veranderen. Ik heb het even op de Vista geprobeerd, maar daarop kan het niet. Kan alleen in honderdsten van kilometers.
JandeBeHanger Geplaatst 10 maart 2004 Geplaatst 10 maart 2004 Echter het invoerscherm voor afstand is 000.0 km, dus per honderd meter, nog slechter als mijn Vista, die werkt met tientallen meters. Probeer eens of het net als bij de GPS V werkt: Zet de cursor op de 'km' en geef ENTER; dan kun je de 'km' in 'm' veranderen. Op de V werd dat systeem ingevoerd met een firmware-update - voordien kon je in 0,01 km, dus 10 meterstappen invoeren - en ik had die mogelijkheid niet in de gaten. Pas na een berichtje op het forum snapte ik het. Helaas kan ik dit handigheidje en op de Geko 201 en de Vista niet toepassen. Beide gpsen hebben de nieuwste software.
Gast bartch Geplaatst 7 april 2004 Geplaatst 7 april 2004 WackyM, ik ben ook op zoek naar een goede manier om in OziCE een snijpunt te bepalen..je kunt met OziCE volgens mij ook geen waypoint projecteren en een gewenste "bearing" invoeren..echter, via een omweggetje kom je er ook, hoewel wat minder nauwkeurig en nogal omslachtig..: Je hebt 2 waypoints op je kaart, te weten wpt0 en wpt1. Dit zijn de bekende standplaatsen op de kaart. Het is belangrijk dat het GPS icoontje (het bliksemflits-icoontje) NIET is geaktiveerd! Als je nu vanuit je "waypoint list" (dit is een button op je waypoint toolbar) een "GoTo" geeft naar wpt0 en je sluit de "waypoint list" dan verschijnt er een gele goto lijn naar wpt1. Hierbij verschijnt ook de Bearing informatie onder aan je scherm (de Brg waarde) Door nu met je stylus de kaart te "slepen" kun je de lengte van deze gele lijn en daarmee de bearing wijzigen in de juiste, gewenste bearing. Vergeet echter niet om de gewenste bearing-waarde eerst om te rekenen naar een tegenovergestelde waarde (de nu weergegeven Bearing heeft namelijk betrekking op de weg van het onbekende punt naar het bekende punt wpt0 terwijl je juist de omgekeerde richting dient te weten. Dit omrekenen doe je door 180 graden bij de gewenste bearing op te tellen of af te trekken. Voorbeeld: stel je wilt vanaf wpt0 een bearing uitzetten van 35 graden. De tegenovergestelde waarde hiervan is 35 + 180 = 215 graden. Sleep de kaart in OziCE nu net zo lang totdat de bearingins-formatie 215 aangeeft en zet een waypoint op het einde van de gele lijn. (Indien je 250 graden bearing wilt uitzetten: de tegenovergestelde waarde wordt dan 250 - 180 = 70 graden) Zet vervolgens op deze manier vanaf wpt1 ook een lijn uit naar een onbekend punt met de juiste bearing, plaats ook hier een nieuw waypoint op het einde van de lijn. Je kunt de gele lijn deactiveren door onder in het menu te kiezen: "Map" - "Navigation" - "Cancel Nav" Door nu een route te maken tussen de 4 waypoints kun je ook een kruispunt maken.. Ik weet het, het is nogal omslachtig en het gaat een stuk makkelijker met een kompas, potlood en een echte papieren stafkaart..maar ik probeer op allerlei manieren zoveel mogelijk "papierloos" te geocachen.. als iemand een alternatieve snellere methode heeft om in OziCE een waypoint te projecteren dan hoor ik dat natuurlijk graag!! Greetz Bart
De Gadgeteers Geplaatst 8 april 2004 Geplaatst 8 april 2004 Bart, als ik het zo lees is het eigenlijk heel logisch! Welliswaar omslachtig, maar toch een alleszinds redelijke oplossing in het veld. Het projecteren op deze wijze ga ik tweede paasdag in praktijk brengen, als ik een aantal vrienden met het geocachen bekend zal maken bij de cache "Oosterzand". Bedankt voor je verhelderende uitleg.
Aanbevolen berichten