S@NL - Tex (SST) Geplaatst 8 februari 2004 Geplaatst 8 februari 2004 Het is niet wat die bij vraagt, maar wat is er eigenlijk mis met een papieren kaart(en), liniaal, gradenboogje en een potloodje. Volgens mij werkt dat ook tegenwoordig nog vrij goed. Uit tekenen op een kaart is iderdaad een heel handige en eenvoudige oplossing maar helaas niet erg nauwkeurig.
Pentagram Geplaatst 8 februari 2004 Geplaatst 8 februari 2004 Als je schaal maar groot genoeg is, toch?
S@NL - Tex (SST) Geplaatst 8 februari 2004 Geplaatst 8 februari 2004 Als je schaal maar groot genoeg is, toch? Ja zo lust ik er nog wel een paar. Als de punten ver van elkaar liggen (en naar ik aan mag nemen is dit zo in het geval van Maja) staan ze dus niet samen op één kaart. Of de kaart moet erg groot zijn, loop jij met een halve hectare aan landkaart op zak?
Peetee Geplaatst 8 februari 2004 Geplaatst 8 februari 2004 Ik snap toch niet goed wat het probleem is. Volgens mij kan het zo in Ozi. Een voorbeeldje: 1. Je hebt 2 waypoints, WP 1 op kaart 12D (omgeving Assen) en WP 2 op 12G (oostelijk ervan). 2. Vervolgens projecteer je eerst WP 3 vanuit WP 1, via "Options-Project New Waypoint", Bearing 45º en Distance 10 km 3. Vervolgens projecteer je WP 4 vanuit WP 2, ook via "Options-Project New Waypoint", Bearing 320º en Distance 10 km 4. Tot slot maak je een route via de waypoints 1-3-4-2 (menu "View-Route Editor") en je ziet op de kaart een aantal lijnen verschijnen (een route is immers een aantal achter elkaar geplakte rechte lijnen tussen waypoints) die elkaar snijden (zie afbeelding hieronder). 5. Schakel je vervolgens over naar de kaart waarin het snijpunt ligt (via "Find Map at Cursor"), dan kun je op de juiste kaart precies het snijpunt van de lijnen bepalen. Je vindt nl. de zelfde route-lijnen terug (en dus ook het snijpunt ervan), in de nieuwe (bij die kaart behorende) verhoudingen. Overigens, de Geko 201 kan wel degelijk een projectie uitvoeren. Kijk maar eens in deze Engelstalige handleiding, pagina 14.
dj bel Geplaatst 8 februari 2004 Geplaatst 8 februari 2004 Maja probleemstelling; Wat ik wil is het volgende: Ik heb twee coordinaten ingevoerd in OziExplorer en heb daar waypoints van gemaakt Nu moet ik vanuit waypoint 1 op 156 graden een lijn trekken vanuit waypoint 2 een lijn trekken op 321 graden. Op het snijpunt kan ik de cache vinden Nu ligt het ene coördinaat in kaart 17F en het andere op 18A. Hoe los ik dit op? 2 punten 2 kaarten; Zet punt 1 op een kaart en punt 2 er naast en verander via edit properties de coordinaten Zoals al eerder gezegd kan je vanuit de bestaande waypoints; project waypoint (punt 3 en 4) Eerst de lijnen leggen Bij de graden zal je ook een afstand moeten kiezen waardoor je een geprojecteerd waypoint krijgt. En tussen twee waypoints leg je een route; waypoints list / add to route; hierdoor krijg je rechte lijnen maar je kan de route zo maken dat je een soort indianentent krijgt, vervolgens doe je show route on map Maar de route staat op 2 kaarten; Het snijpunt staat opgetwijfeld op een van de kaarten; ga naar waypoint list en kies find map for selected waypoint (een van de vier) Ozi haalt de andere kaart op en je ziet het andere deel van de lijnen (route) met mogelijk het snijpunt. Op dit snijpunt zet je het vijfde waypoint neer. Daar ligt de cache. Je kunt dus geen kaarten " tegen elkaar schuiven" maar wel van kaart switchen met behoud van lijnen. Zo iets?
dj bel Geplaatst 8 februari 2004 Geplaatst 8 februari 2004 Kennelijk zaten we tegelijk te schrijven !!! Oplossing bijgeschreven in "cache technieken een oproep" met verwijzing naar de visuele oplossing van PeeTee. (Maja bedankt voor het leuke probleem) Het tijdsverschil zit hem in het schrijven en uitproberen en op het laatst pas .ok van de reactie)
maja120 Geplaatst 9 februari 2004 Auteur Geplaatst 9 februari 2004 Bedankt allemaal voor alle reacties en eventuele oplossingen. Tot op heden heb ik helaas nog geen tijd gehad om ze uit te proberen, maar ik beloof jullie dat ik alle oplossingen ga proberen en de uitkomst hier laat weten!! Groet, Maja, die nu heel wat oplossingen moet gaan af, en uit werken
De Gadgeteers Geplaatst 9 februari 2004 Geplaatst 9 februari 2004 Beste bezige bij, Ik heb mede na aanleiding van dit draadje vandaag de slecht weer cache gedaan en gelogd, en wil je alleen verklappen dat je Waypoint 10 kunt vinden op kabouterkaart 12H en verder heb ik in ozi explorer precies gedaan wat Peetee en DJ bel hebben beschreven. Wat BruineBeren beschreef (Klik op je rechtermuis knop op het eerste waypoint. En kies voor Maak trackpoint aan op wp ) is mij helaas niet gelukt. Het snijpunt vindt je op kaart ......... ach dat wil je vast graag zelf uitvinden. Suc6.
Biertjuh Geplaatst 10 februari 2004 Geplaatst 10 februari 2004 @DeBruineBeren en Peetee Hele duidelijke uitleg Bedankt het is mij zelfs gelukt Ruud
Twinlife Geplaatst 10 februari 2004 Geplaatst 10 februari 2004 hee peetee bedankt voor de begrijpelijke uitleg snap het nu helemaal. gr twinlife (die nog een newbie is)
Peetee Geplaatst 10 februari 2004 Geplaatst 10 februari 2004 Maar het leukste van dit soort caches vind ik nou juist het feit dat je helemaal je laptop met Ozi niet nodig hebt om toch de juiste cacheplek te vinden. Als je namelijk dezelfde route uitzet op je gps, en je schakelt vervolgens over naar het plot-schermpje (je weet wel, dat scherm met het kleine mannetje), dan zie je daar je net ingebrachte route terug (maar nu grafisch), inclusief het snijpunt van de twee lijnen, waar je vervolgens rustig naartoe wandelt (of rijdt)! Want je weet: de schat ligt altijd bij het kruisje.
De Gadgeteers Geplaatst 10 februari 2004 Geplaatst 10 februari 2004 Jaja, "X marks the spot" Maar ik heb geen gewone GPS, alleen mijn PPC met Ozi CE ( zoals meer beginnende cachers) en m'n laptop met OziExplorer. En aangezien ik met OziCE (volgens mij) geen Waypoits kan projecteren , moet ik toch wat improviseren. Of iemand heeft een gouwe tip die uitlegt hoe dit Met Ozi CE toch kan!
Peetee Geplaatst 10 februari 2004 Geplaatst 10 februari 2004 Jaja, "X marks the spot"Maar ik heb geen gewone GPS, alleen mijn PPC met Ozi CE ( zoals meer beginnende cachers) en m'n laptop met OziExplorer. En aangezien ik met OziCE (volgens mij) geen Waypoits kan projecteren , moet ik toch wat improviseren. Maar is dat niet de grote charme van cachen: al improviserend op de juiste cacheplek aankomen? En dan maakt het niet hoe je er komt. Als je er maar komt.
Twinlife Geplaatst 10 februari 2004 Geplaatst 10 februari 2004 Maar het leukste van dit soort caches vind ik nou juist het feit dat je helemaal je laptop met Ozi niet nodig hebt om toch de juiste cacheplek te vinden. Als je namelijk dezelfde route uitzet op je gps, en je schakelt vervolgens over naar het plot-schermpje (je weet wel, dat scherm met het kleine mannetje), dan zie je daar je net ingebrachte route terug (maar nu grafisch), inclusief het snijpunt van de twee lijnen, waar je vervolgens rustig naartoe wandelt (of rijdt)! Want je weet: de schat ligt altijd bij het kruisje. jij bent nu helemaal goed bezig,dit wist ik zeker niet nogmaal dank gr twinlife (die een stukje van de taart overhoud voor peetee die twinlife gaat winnen)
De Gadgeteers Geplaatst 10 februari 2004 Geplaatst 10 februari 2004 Maar is dat niet de grote charme van cachen: al improviserend op de juiste cacheplek aankomen? En dan maakt het niet hoe je er komt. Als je er maar komt. Ja, met dat improviseren heb ik (we) sinds december reeds 10 uit 10 caches gevonden, en het werkt ENORM verslavend, en nee, wil ik niet geholpen worden met afkicken!
Aanbevolen berichten