Spring naar bijdragen

De laatste meters - Het richten van je gps-kaart


Lex

Aanbevolen berichten

Er bestaan GPS ontvangers, b.v. de eTrex Vista, die een ingebouwd electronisch kompas hebben.

Kan iemand mij vertellen of dat een geheel losstaande functie is, of dat het ook mogelijk is de kaartoriëntatie niet door de bewegingsrichting, maar door dit kompas te laten bepalen?

Dat zou nog eens handig zijn!

Op de Vista kun je instellen na hoeveel tijd 'stilstand' het apparaat overschakelt naar het elektronisch kompas. Ik weet het niet zeker (ik gebruik de kaart north-up), maar het lijkt me zeer aannemelijk dat de Vista dat dan ook gebruikt voor de kaartorientatie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hoi mensen, om precies(voor zover mogelijk) uit te komen loop ik, als ik op +\- 10 meter ben, een cirkel om het/de waypoint heen, dan gaat de pijl geen gekke dingen doen.

Het midden van de cirkel is dan de cache.

Werkt tot nu toe erg nauwkeurig bij mijn garmin etrex.

:alien: groeten PAULUS

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi mensen, om precies(voor zover mogelijk) uit te komen loop ik, als ik op +\- 10 meter ben, een cirkel om het/de waypoint heen, dan gaat de pijl geen gekke dingen doen.

Het midden van de cirkel is dan de cache.

dus je loopt een rondje met de afstand op 10 meter en dan ......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
Er bestaan GPS ontvangers, b.v. de eTrex Vista, die een ingebouwd electronisch kompas hebben.

Kan iemand vertellen of dat een geheel losstaande functie is, of dat het ook mogelijk is de kaartoriëntatie niet door de bewegingsrichting, maar door dit kompas te laten bepalen?

Dat zou nog eens handig zijn!

Het is een functie die automatisch aangaat als je langzamer dan (een van tevoren in te stellen ) minimum snelheid gaat. Zo werkt het electr. kompas altijd als je langzaam loopt.

 

Ik heb in mijn beginperiode vaker met een vista mogen lopen en dat werkt inderdaad makkelijker, maar voor mij is het prijsverschil echt te hoog! Ik kan me voorstellen dat een bergbeklimmer hier meer aan heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

hoi flapper beter laat dan nooit.

dus je loopt een rondje met de afstand op 10 meter en dan ...... 

Door de afstand van +/- 10 meter te houden blijft de pijl naar het coördinaat wijzen, gaat niet draaien en zo.

Hopelijk te begrijpen!

:hehe: groeten PAULUS :alien:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

De laatste 10 a 20 meter voor de cache kijk ik nog even waar precies het noorden zich bevind (en zeg tegen mezelf die boom, berg, boerderij,of die rots, dat huis is noord) schakel dan over van mapview naar coördinatenview en stap dan vooruit en of achteruit, links en of rechts tot ik op de gegeven coördinaten sta.

Draai dan om mijn lengte as en kijk rond naar alle logische plaatsen en zoek naar de tips die op de cachepagina gegeven zijn, deze manier van werken heeft mij tot hiertoe nog niet in de steek gelaten, ik gebruik hierbij een Garmin GPS 12 Xl .

 

Aquosus: Rudie De Maeyer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een prima methode Aquosus, maar hoe bepaal jij waar het noorden is? Het zou bijvoorbeeld kunnen met een kompas, of met de bovenomschreven GOTO-methode. En dan zijn we dus eigenlijk weer terug bij het uitgangspunt.

 

Alleen is me niet duidelijk waarom je weer van mapview naar coördinatenview omschakelt. Ik vind mapview hier handiger, omdat je dan in een oogopslag ziet hoe je ten opzichte van het doel beweegt. Maar wellicht kun je uitleggen waarom jij coördinatenview prefereert.

 

 

 

Edited By lex on okt. 05 2002 at 17:32

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Lex,

Zolang ik in beweging ben kan ik op mijn GPS zien waar het noorden zich bevind, dus voor ik de cache benader (10 a 20 meter) ben ik nog in beweging en kan ik op mijn GPS het noorden aflezen en dat hoeft zeker niet tot op een graad nauwkeurig te zijn.

Geen gedoe met berekeningen en of hulpmiddelen het is toch de bedoeling om zo dicht mogelijk bij de coördinaten te komen en dat is alleen mogelijk met je GPS in de stand coördinatenview is het niet, en je hoeft alleen maar naar je doel toe te stappen en dat kan je als je weet waar het noorden is, je weet waar je bent en je weet waar je naartoe moet.

mapview is onbruikbaar als je teveel stilstaat en dat doe je eens je in de buurt komt van de cache .

 

 

 

Edited By Aquosus on okt. 07 2002 at 23:23

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aquosus, bedankt voor je reactie.

Omdat je zegt dat bij stilstand Mapview onbruikbaar is, veronderstel ik dat je Mapview in de stand 'bewegingsrichting naar boven' gebruikt. Dan gaat de kaart inderdaad rondtollen.

Maar in de stand 'noorden boven' blijft de kaart ook bij stilstand bruikbaar, al moet je dan wel weten waar het noorden is. En daar geef ook jij nu juist een methode voor aan.

 

Misschien ben jij daar meer bedreven in dan ik, maar met de coördinatenmethode moet je beide doelcoördinaten onthouden, terwijl je heen- en weer stapt tot de positiecoördinaten gelijk zijn. Mij lijkt het handiger om twee tekens op het kaartje naar elkaar toe te brengen. Dan hoef je geen getallen te onthouden terwijl je al zoekend rondstapt. En als de tekens samenvallen ben je er.

 

Uiteraard moet je wel voldoende inzoomen, zodat afwijkingen goed zichtbaar zijn op het kaartje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad Lex

Ik gebruik in de stand mapview de instelling 'bewegingsrichting naar boven' (track up).

Bij voldoende vrije tijd zal ik toch eens een proefje doen met de instelling Noord up en dan trachten om zo dicht mogelijk bij een gekend punt en coördinaat te komen, met de GPS in de stand mapview zodat ik proefondervindelijk kan vaststellen of ik dicht genoeg bij het punt kan komen.

Bij maximale inzoom van de gebruikte GPS is 1 cm op het display  +/- 100 m in de natuur dus 1 mm is nog +/- 10 m, lijkt mij toch niet nauwkeurig genoeg maar geen geklaag eerst proberen.

 

 

Aquosus: 31U591204 5669402

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij maximale inzoom van de gebruikte GPS is 1 cm op het display  +/- 100 m in de natuur dus 1 mm is nog +/- 10 m, lijkt mij toch niet nauwkeurig genoeg maar geen geklaag eerst proberen.

Hier geef je een probleem aan dat ik me niet gerealiseerd heb. Op mijn GPS kan je inzoomen tot 1 cm op het scherm 7 m in het terrein voorstelt, en een pixel minder dan 20cm. Je hoeft dus niet eens maximaal in te zoomen. Ik wist wel dat vele GPSsen niet zover komen, maar dat het slechts tot 1cm=100m zou kunnen gaan wist ik niet.

In dit laatste geval betwijfel ik met jou of het gebruik van het kaartscherm wel de handigste methode is. Het spijt me als ik hierdoor mensen op het verkeerde been heb gezet. :)

 

Het is trouwens leuk eens een UTM-adres tegen te komen.

 

Lex @ 33S 0443208 3980357

 

Is er trouwens iemand die de 43263/80549 in mijn vaste ondertekening begrijpt?

 

 

 

Edited By lex on okt. 08 2002 at 22:07

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De manier van werken is in zekere zin afhankelijk van het gebruikte GPS en natuurlijk de voorkeuren van de gebruiker, dat is nu wel duidelijk.

Ik heb gaandeweg geleerd wat de sterke punten zijn van mijn GPS en me daaraan aangepast de laatste meters doe ik in coördinatenview, daarbij hoef ik niet het gehele doelcoördinaat van buiten te leren, als je de cache tot op 10 a 20 meter benaderd bent zijn de laatste twee cijfers van N en E voldoende, snap je.

De Belgische stafkaarten zijn het best te gebruiken in UTM daarom een UTM-adres. 43263/80549

Is waarschijnlijk een aanduiding die in Nederland word gebruikt, bij mij niet gekend. ???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
Gast Team M + M

de Garmin GPSmap 76CS heeft een compas dat onafhankelijk van de sateliet ontvangst werkt.

Scheelt een hoor zoekwerk.

Kom (meestal) exact op de "cacheplek" uit.

 

Werkt uitstekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je vlak bij het doel bent is het gebruiken van de pijlaanwijzer zinloos. Doordat je je langzaam verplaatst of zelfs stilstaat is er geen betrouwbare bewegingsrichting meer, en daardoor springt de aangewezen richting alle kanten op

 

Met mijn garmin Legend is bovenstaande ook het geval alleen het aantal meters verwijderd van het verstoppunt wordt wel kleiner als je dichter bij de cache komt. Zo probeer ik in een cirkel steeds dichterbij te komen. Ik ga bovenstaande ook eens proberen, want sommige caches zijn wel erg goed verstopt. Bedankt voor de tip :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik vaak doe:

Aangekomen op locatie vermoed ik al wel waar ongeveer de plek moet zijn; nog 100 meter die kant op, dan kan ik de plek vaak wel zien. Die plek benader ik dan vanuit verschillende richtingen. Kern van de zaak is om zoveel mogelijk in rechte lijnen te blijven lopen; dan blijft je richtingspijl ook rustiger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...