Spring naar bijdragen

De laatste meters - Het richten van je gps-kaart


Lex

Aanbevolen berichten

Als je vlak bij het doel bent is het gebruiken van de pijlaanwijzer zinloos. Doordat je je langzaam verplaatst of zelfs stilstaat is er geen betrouwbare bewegingsrichting meer, en daardoor springt de aangewezen richting alle kanten op. Bij gebruik van het kaartscherm heb je hetzelfde probleem, de kaart tolt rond, of met het noorden boven weet je niet in welke richting je je GPS moet houden.

Sommigen gebruiken hiervoor een kompas. Dit laatste is vaak niet nodig als je op enige afstand van het doel (zeg 50m, liefst verder) een GOTO naar het doel uitvoert. Doe dit op een vanaf het doel herkenbaar hulppunt. Als je tijdens het zoeken de lijn op dit punt richt, draait het kaartje in de juiste richting.

Let er wel op dat de GOTO-lijn niet vanaf de momentele positie wordt getekend. Soms kun je kiezen tussen een vaste en een veranderende lijn. (Bij de GPS V in het kaartmenu => weergave => Directe GOTO LYN => Koers).

Het voordeel van een GOTO boven het eenvoudig op de kaart markeren van het hulppunt is dat je nu zover kunt inzoomen als je wilt. Het hulppunt hoeft op de kaart niet zichtbaar te zijn.

Ook kun je een route maken van het hulppunt naar het doel; dit is echter iets meer werk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
ReizenReizen

Sommigen gebruiken hiervoor een kompas. Dit laatste is vaak niet nodig als je op enige afstand van het doel (zeg 50m, liefst verder) een GOTO naar het doel uitvoert.

Ik begrijp het ff niet helemaal. Een GOTO doe je toch zo ongeveer vanaf huis al? Ik bedoel: je hebt toch de hele tijd al een GOTO pijl op de cache (of althans: het volgende waypoint) staan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is dit een uitleg voor [b:post_uid0]de laatste meters[/b:post_uid0]...

zelf gebruik ik daarvoor wel een kompas (dp65 op do56) voor mij werkt dat super....

Maar ik ga zeker ook bovenstaande methode een keertje proberen......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begrijp het ff niet helemaal. Een GOTO doe je toch zo ongeveer vanaf huis al? Ik bedoel: je hebt toch de hele tijd al een GOTO pijl op de cache (of althans: het volgende waypoint) staan?

Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest.

Het gaat er om dat je de laatste GOTO uitvoert op een [b:post_uid0]plek (hulppunt) die je, als je even later vlak bij het doel bent, kunt zien[/b:post_uid0]; of althans de richting er naar toe kunt aanwijzen.

Stel de GPSr in op 'noorden boven', zodat het kaartje stabiel op het scherm staat. Draai de hele GPSr zo dat de GOTO-lijn op het hulppunt gericht is, dan heeft het kaartje ook de juiste richting.

De onzekerheid in de coördinaten van doel en eigen positie blijft uiteraard, maar je hebt wel een stabiel en juist gericht kaartbeeld, waarop je naar believen kunt inzoomen, wat het zoeken tijdens de laatste meters vergemakkelijkt.

Met een kompas bereik je uiteraard hetzelfde, en het is soms nodig (als je geen zichtbaar hulppunt hebt op minstens 50 m afstand). Maar het is een extra ding om vast te houden, en het moet precies horizontaal, en dat is dus lastiger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 90-1015262279
zelf gebruik ik daarvoor wel een kompas (dp65 op do56)

Nu ben ik je kwijt. Wat betekent dp65 op do56?

 

Zenz (die voor de laatste meters ook het liefst een handkompas gebruikt, omdat het 'kompas' van de eTrex Euro dan volslagen onbruikbaar is)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een samenvatting van de verschillende methodes:

 

Gebruik tijdens [b:post_uid0]de laatste meters[/b:post_uid0] zoeken niet de pijlaanwijzer, maar de [b:post_uid0]kaart[/b:post_uid0] van je GPSr.

 

Kies de instelling '[b:post_uid0]noorden boven[/b:post_uid0]' om de kaart stabiel op je ontvanger te krijgen.

 

[b:post_uid0]Draai de ontvanger in de goede richting[/b:post_uid0]; hiervoor zijn verschillende hulpmiddelen mogelijk:

1. gebruik een kompas.

2. als je een route ingeprogrammeerd hebt, en het duidelijk is in welke richting je laatste waypoint ligt, gebruik je de routelijn op de kaart om de richting te vinden.

3. geef een GOTO vanaf een herkenbaar hulppunt; het moet op een redelijke afstand van het doel liggen, om het richtingsverschil tussen de GOTO-lijn (naar het doel) en de richting hulppunt-eigen positie klein te houden.

4. markeer op de kaart een herkenbaar hulppunt; het moet zo dichtbij het doel zijn dat het tijdens het zoeken op de kaart zichtbaar blijft, en zo ver weg dat de positiefout geen grote invloed heeft op de richting; richt de GPSr door het hulppunt en de eigen positie in dezelfde richting te brengen als in werkelijkheid.

 

P.S. Ik noem de GPSr/ontvanger altijd 'padvinder', maar ik heb dat woord niet gebruikt omdat ik niet weet of dat verwarring schept.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mmmmm nog helemaal duidelijkk is het niet voor mij.

 

Dus ik stel een GOTO in vanaf een punt op enkele 10talle of 100talle meters..?

 

 

Ik heb eigenlijk nooit mijn kompas gebruikt, misschien maar eens doen, want ik heb hem wel altijd mee.. hoe doe ik dat dan?

Ik ga de laatse meters de koers uit het scherm van mn GPS12 overnemen op mn kompas en loop dan in die richting? Heb ik het goed gegokt zo?

 

Wat betekent dp65 op do56?

dat is een type kompas van recta (DPxx is zo'n kastje DOxx zo'n doorzichtige)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mmmmm nog helemaal duidelijkk is het niet voor mij.

 

Dus ik stel een GOTO in vanaf een punt op enkele 10talle of 100talle meters..?

Het hangt van de omstandigheden af, het blijft een compromis.

 

Het hulppunt moet vanaf het doel zichtbaar zijn, althans de richting er naar toe.

 

Zo ver mogelijk weg om het richtingsverschil tussen hulppunt-doel en hulppunt-eigen positie zo klein mogelijk te maken, en om de richtingfout als gevolg van de positiefouten te beperken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb eigenlijk nooit mijn kompas gebruikt, misschien maar eens doen, want ik heb hem wel altijd mee.. hoe doe ik dat dan? 

Ik ga de laatse meters de koers uit het scherm van mn GPS12 overnemen op mn kompas en loop dan in die richting? Heb ik het goed gegokt zo?

Alleen als je verwacht dichterbij het doel geen ontvangst te hebben, zodat de 'padvinder' dan helemaal onbruikbaar wordt.

 

Als je wel ontvangst hebt maar langzaam of niet beweegt is de bewegingsrichting van de padvinder onbekend, en daarmee ook de richting naar het doel, die is immers t.o.v. de bewegingsrichting. Daarom mag de aanwijspijl niet worden gebruikt.

Bij gebruik van het kaartje moet dit in de juiste richting worden gehouden, anders heb je nog een (vermijdbare) extra fout bovenop de niet te vermijden positiefouten.

 

Op het kaartje vind je nu jezelf terug, en het doel.

Als het kaartje in de juiste richting is gedraaid, weet je waar het doel is. Helaas gooien de positiefouten (in doel en eigen positie) roet in het eten, anders liep je er zo naar toe!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zelf gebruik ik daarvoor wel een kompas (dp65 op do56) voor mij werkt dat super....

één kompas of twee kompassen boven op elkaar?

Moet je wel het doorzichtige bovenop zetten! :)

 

N.B. De glaskabelverbinding met Sicilië is in revisie, en nu gaat alles zeeeeeeer langzaam, en met storing; ik krijg het bericht maar niet goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 90-1015262279
Wat betekent dp65 op do56?

dat is een type kompas van recta (DPxx is zo'n kastje DOxx zo'n doorzichtige)

Ah! Dank... ik blijk een DO350 te hebben en een merkloos oliegevuld kompas met loepvizier en vizierdraad, zo'n 13 in een dozijn ding. En nog een handvol nog ondefinieerbaarder spul, zoals een naaldkompas in de knop van de wandelstok, ter afdichting van het noodrantsoen Beerenburg ;-)

 

Dat vizierkompas gebruik ik in noodgevallen (bijvoorbeeld extreem slechte ontvangst) om op enkele tientallen meters voor de cache vanaf de huidige locatie (A) een visueel koersdoel (:) te bepalen op basis van de koers naar de cache volgens m'n eTrex Euro. Vervolgens loop ik naar een herkenbaar ijkpunt met goede GPS-ontvangst ( C ), liefst op een hoek van 90 graden met de cache, peil vanaf dat punt met de eTrex de koers naar de cache (D), loop terug naar B en zet koers naar visueel koersdoel A, onderwijl op het kompas in de peiling houdend wanneer mijn positie overeenkomt met koers D. Eventueel bombardeer ik een crew-lid tot punt C, geef die het vizierkompas en vraag hem of haar mij te waarschuwen als ik de koers doorkruis op mijn weg van A naar B.

 

image

 

Of we gaan lekker struinen ;-)

 

Zenz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er bestaan GPS ontvangers, b.v. de eTrex Vista, die een ingebouwd electronisch kompas hebben.

Kan iemand vertellen of dat een geheel losstaande functie is, of dat het ook mogelijk is de kaartoriëntatie niet door de bewegingsrichting, maar door dit kompas te laten bepalen?

Dat zou nog eens handig zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...