Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

De thema's zijn bekend. Het zijn "Cartografie", "Afsluitdijk", "Sagen, legenden, sprookjes en verhalen" en "500 jaar Lof der Zotheid" geworden.

De ontwerpen voor de munt kunnen tot en met 31 mei ingezonden worden. Net zoals bij de foto wedstrijd geven we de ontwerpen een anoniem nummer. Ontwerpen kunnen worden opgestuurd naar dutchgeocoin@gmail.com Ze zullen daarna geplaatst worden op Picasa en in dit draadje.

Daarna zullen de ontwerpen beoordeeld worden op realiseerbaarheid en eventueel worden aangepast. Het stemmen zal in augustus plaatsvinden.

Voor het ontwerpen nog een aantal aandachtspunten:

In principe zijn er twee basisopties voor een coin: 2D of 3D. De coin van 2007 maakt gebruik van beide opties. De kant met Michiel de Ruyter is in 2D, de kant met de schepen is in 3D.

Voor 3D geldt hoe groter, hoe beter. Grote plaatjes bevatten meer detail en dus kan er een meer gedetailleerde munt van gemaakt worden. 300 DPI kan je wel als minimum aanhouden, maar een hogere resolutie is beter. Voor een ronde munt van 42 mm betekent dat dus een ontwerp van minimaal 496 pixels breed en hoog. Als je plaatjes verkleind voor je ontwerp, bewaar dan het origineel.

Vrijwel alles kan afgebeeld worden op een 3D munt. Houdt er alleen wel rekening mee dat alles scherp wordt. Diepte nabootsten door objecten op de achtergrond minder scherp te maken is dus niet mogelijk. Zaken als wolken en golven leveren ook niet altijd het gewenste eindresultaat.

Voor 2D geldt in principe hetzelfde: hoe groter hoe beter. Als je echter de mogelijkheid hebt om met vectoren te werken heeft dat de voorkeur (desnoods in MS Powerpoint of Word en opslaan als wmf bestand).

Een 2D ontwerp bestaat uit afgesloten vlakken. Een vlak kan een kleur bevatten of uit metaal bestaan. Voor het metaal is daarbij nog onderscheid tussen 'raised' ofwel ter hoogte van de rand van de munt of 'recessed', een lager niveau. Delen die 'recessed' zijn, kunnen voor alternatieve versies wel een kleur bevatten. De lijnen die de vlakken omsluiten zijn altijd 'raised'.

Vlakken kunnen in principe maar één kleur bevatten. Twee kleuren in elkaar over laten lopen kan dus niet, of je moet het in stapjes doen met tussen elke stap een lijntje. Erg kleine oppervlakten kunnen ook geen kleur meer bevatten. Een maat is daar niet echt voor te geven.

Een andere methode is screenprint. De munt van 2009 is met deze techniek gemaakt en ook de schaalverdeling op de 2008 munt is met deze mehtode gemaakt. Het voordeel van deze techniek is dat er kleinere details mogelijk zijn. Nadeel is de extra kosten en belangrijker: extra complexiteit waardoor er vaak vertragingen in de productie optreden.

Verder is er veel mogelijk :) Probeer wel een beetje rekening te houden met de verhoudingen. Een munt in de vorm van een peilschaal, zoals in een ander draadje werd voorgesteld, klinkt misschien leuk maar is niet echt praktisch. Al gebruik je maar een klein stukje, als de tekst die erop staat leesbaar moet blijven, krijg je in verhouding een erg lange munt. Daar zijn dan wel andere oplossingen voor.

En voor iedereen die met het bovenstaande geen rekening kan of wil ( ;) ) houden: probeer je idee zo goed mogelijk over te brengen. Al krabbel je het op een servetje en geef je dat aan een van ons. Er is altijd wel iets van te maken...

Sivota en Technetium

bewerkt door technetium
Geplaatst

Fijn dat we weer in een volgende fase voor de Dutch Geocoin 2011 zitten. Ik heb daarover een tweetal vragen:

Het is mij nu niet helemaal duidelijk of ook vrije inzendingen toegestaan zijn. In een ander draadje werd vermeld dat aan de bijna 50% van de stemmers met die voorkeur ook recht gedaan zou worden. Nu zie ik 4 thema's en lees niets meer over de vrije ontwerpen.

Verder een vraag en opmerking over de anonimiteit. Waarom? Het probleem van anonimiteit is dat er niets uitgelegd kan worden over het ontwerp. Zelf bedenk ik vaak geocoins met een historische inslag en/of met de nodige symboliek. Met anonimiteit kan het verhaal niet verteld worden, wat ik persoonlijk erg jammer vind.

Geplaatst (bewerkt)

Anonimiteit vind ik een goed idee. Dat voorkomt dat er wordt gestemd op ervaren en bekende coinontwerpers in plaats van stemmen op de ontwerpen.

Het verhaal kan prima worden verteld door Techneuticum en Sivota. Dat kan op picasa en in dit draadje door plakken en knippen.

bewerkt door Wad-Seekers
Geplaatst

Welke software is nou echt handig om zo'n ontwerp in te maken?

En hebben jullie templates beschikbaar? een .psd bestand met de circkel er in en de hele mikmak al op het juiste ontwerpformaat en resolutie?

Ik ga eens nadenken over een ontwerp :-)

Geplaatst

Even een snelle reactie van mij op bovenstaande vragen.

Technetium en ik hebben gisterenavond telefonisch contact gehad over de uitslag van de stemming en de voortgang.

Ik merk dat we daarbij het inzenden van het vrije ontwerp zijn vergeten door te nemen :blush: , terwijl het wel de bedoeling was om daar iets mee te doen.

Omdat we beiden nogal uithuizig zijn dit weekend zullen we elkaar waarschijnlijk niet snel spreken, maar ik zeg bij deze toe dat we daar zo snel mogelijk op terug komen.

De werkwijze m.b.t. tot de anonimiteit komt voort uit mail die we kregen met bezwaren over het stemmen op de uiteindelijke ontwerpen en de mogelijke beinvloeding voor stemmen op ontwerpen van bevriende, c.q. bekendere geocachers.

Dat verschijnsel voorkom je niet helemaal, maar het leek ons een goed idee om het voorbeeld van de recente fotowedstrijd hier te volgen.

Het lijkt mij geen probleem wanneer een eventueel achtergrondverhaal of toelichting op het ontwerp wordt bijgeleverd bij de inzending.

Zelf heb ik geen software of templates beschikbaar.

Bij vorige ontwerpwedstrijden heeft men daar elkaar geholpen.

Misschien kan dat nu weer?

Als het een groot probleem is dan gaan we daar komende week nog even achteraan.

Echter, zoals eerder aangegeven, je hoeft ze niet te gebruiken.

Geplaatst (bewerkt)

En hebben jullie templates beschikbaar? een .psd bestand met de circkel er in en de hele mikmak al op het juiste ontwerpformaat en resolutie?

Dit is niet zo'n heel eenvoudige vraag. Zelf maak ik mijn ontwerpen altijd in Photoshop CS3. Een van de makkelijkste handelingen als je dat pakket kent is het maken van een cirkel en er een lijntje omheen zetten. Je kan dan dus wel een template hebben, maar als je het pakket niet beheerst wordt het al een stuk lastiger. Wat je kan overwegen is toch maar gewoon wat programma's te proberen. Er schijnen ook prima freeware programma's te zijn. In ieder gevallen is het zo dat het door oefening steeds makkelijker wordt om er mee te werken.

bewerkt door Team Van Stoffelen
Geplaatst

Het beste programma hiervoor is natuurlijk Adobe Photoshop. Dit is helaas wel duur, maar misschien dat je met de 30 dagen proefversie al redelijk ver komt?

Programma's die hierop lijken waar je ook veel mee kan zijn bijv. ArcSoft PhotoStudio en de site http://www.pixlr.com/editor/

Voor de grote en een cirkel maken zijn geen echte templates. In principe is groot handiger, omdat er dan veel details zichtbaar zijn.

Als je er niet uitkomt wil ik je best helpen.

Geplaatst

Een aantal mededelingen van de organisatie:

We hebben Chuck Turner (E&Cplus3) bereid weten te vinden om de productie van de Dutch Geocoin 2011. Met zijn hulp zullen we in 2011 een mooie munt kunnen laten maken. Er waren overigens meer mensen die bereid waren om mee te helpen. Ook hun aanbod is door ons erg gewaardeerd.

Ik heb geschreven dat een van de winnende thema's 500 jaar Lof der zotheit zou zijn. Dat ik een tikfout. Het boek heet Lof der zotheid, met een d i.p.v. een t, of Stultitiae Laus in het Latijn, of The Praise of Folly in het Engels. (Met dank aan degene die mij hierover tipte.)

Wat betreft de anonimiteit, dat heeft Sivota in een vorig bericht al behandeld. Daarbij wil ik nogmaals benadrukken dat een eventueel achtergrondverhaal of toelichting op het ontwerp meer dan welkom is, en dat wij die dan ook bij de ontwerpen zullen publiceren.

Dan tot slot de vrije inzending. We gingen ervan uit dat er met vier thema's keuze genoeg zou zijn. Een andere optie die we besproken hebben, is dat we bij de stemming een voorkeur geven aan de "thema" munten. Bijvoorbeeld dat een vrije munt twee keer zoveel stemmen nodig heeft om verkozen te worden dan een thema munt.

Op dit moment heb ik daar nog geen objectieve methode voor bedacht. Als het het niet erg vind om een munt in te sturen, zonder te weten hoe moeilijk of makkelijk het zou zijn als die verkozen wordt kan dat nu al. Het kan zijn dat ik op korte termijn een methode bedenk, het kan ook zijn dat we pas weten hoe we met de vrije inzendingen omgaan op het moment dat bekend is hoeveel vrije en thema ontwerpen er zijn.

Sivota en Technetium

Geplaatst

1- We gaan stemmen* op het winnende ontwerp als iedereen terug is van zomervakantie**. Eerder heeft weinig zin, want dan zijn veel mensen nog weg. Binnen het model van stemmen zouden we ook extra stem-afval-rondes per categorie kunnen aanbrengen. Echter, Vanaf September is het schema om de geocoin te maken en verkopen en verzenden erg krap. Extra stemrondes kosten meer tijd, vooral ook omdat je ze een tijdje open moet houden omdat niet iedereen elke dag het forum leest. Die tijd hebben we eigenlijk niet echt.

2 - Er is op dit moment geen overtuigende eerlijke stem methode die recht doet aan het stemmen op de winnende geocoin en de uitslagen van de stemrondes die we tot nu toe gehouden hebben.

3 - Eerder schreven we, op 14 februari, over de uitslag van de stemronde 'Werken met een thema of niet?':

Omdat het zo'n klein verschil is willen we op een of andere manier recht doen aan de mensen die een vrije inzending willen. Dat betekend in eerste instantie dat we het niet beperken tot slechts een thema. Op deze manier hopen we de inzenders voldoende vrijheid te geven. Hoeveel thema's er gekozen worden, willen we laten afhangen van het aantal thema's dat wordt ingezonden en de stemverhouding. We willen voorkomen dat een thema het niet zou halen omdat een ander thema net een of een paar stemmen meer krijgt.

(...)

We roepen met name de mensen die voor vrije inzending gekozen hebben om een thema in te zenden. We gaan er van uit dat ook zij een favoriet onderwerp hebben dat ze graag op de munt zien afgebeeld.

Er zijn 24 thema's aangedragen en daaruit hebben we niet één of twee, maar vier thema's door laten gaan. Eigenlijk zijn wij zelf, na overleg, van mening dat we daarmee wel degelijk recht doen aan de uitslagen, al zal niet iedereen dat zo zien. We beseffen ons dat het onmogelijk is om het iedereen naar haar of zijn zin te maken.

De oproep aan de ontwerpers blijft daarom hetzelfde.

Ontwerp een Dutch geocoin die valt onder de Thema's:

"Cartografie",

"Afsluitdijk",

"Sagen, legenden, sprookjes en verhalen" en

"500 jaar Lof der Zotheid"

*) Het stemmen gaat weer op dezelfde manier als bij de thema's, weer met hetzelfde programma. Ook weer om het probleem met twee groene en een blauwe kandidaat te voorkomen.

**) Het stemmen staat voor de maand augustus gepland. Dan hebben we daarna drie maanden om de productie van de geocoin rond te krijgen. Zodat de geocoins met sinterklaas op de mat liggen.

Sivota en Technetium

• 1 month later...
Geplaatst

Vanaf morgen is er 's avonds wat onweer voorspeld.

Voor de creatieve geesten onder ons misschien een reden om eens achter de (digitale) tekentafel te kruipen en een ontwerpje te maken?

:D

• 2 weeks later...
Geplaatst

is dit topic nou aan het doodbloeden?

(of heb ik iets gemist?)

Beetje jammer..

Ik ben er zelf ook nog niet aan toegekomen om iets te ontwerpen maar er zullen toch vast wel meer creatievelingen zijn?

ik ga eens wat tekenen :)... jullie ook? ;-)

Geplaatst

is er bekend of er al inzendingen zijn?

Ja er is bekend of er inzendingen zijn: Die zijn er nog niet.

Als er inzendingen komen zullen we dat op de fora van com, nl en global vermelden.

Tc

Geplaatst

8 mei waren er in elk geval geen inzendingen, basis ontwerp ligt hier al klaar alleen nog even opmaken.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...