Sivota Geplaatst 11 november 2011 Geplaatst 11 november 2011 En weer een sneu voorbeeld van de ziekelijke drang om als eerste bij een cache te zijn het niet rekening houden met de cachebeschrijving en lak hebben aan wat de cache eigenaar wil met zijn cache. Binnen twee uur weer gearchiveerd! Ehh... sorry hoor, maar afgezien van mogelijke verboden aan de rand van het gebied (m.b.v. borden), staat ook in deze cachebeschrijving weer nergens dat je de cache na zonsondergang niet MAG doen. De icoontjes geven aan: Not night cache, ofwel Geen nachtcache. Dat wil niet zeggen dat-ie na zonsondergang niet gedaan mag worden. Not recommended at night, ofwel Niet aangeraden 's nachts te doen. Dat wil niet zeggen dat-ie na zonsondergang niet gedaan mag worden. Not 24/7, ofwel Niet op ieder moment te doen. Wanneer niet? Dat staat dan weer nergens. Dus ook dat icoontje wil niet zeggen dat-ie na zonsondergang niet gedaan mag worden. Conclusie: wat de CO wil met zijn cache (blijkbaar dat er alleen overdag wordt gezocht) staat dus niet in de cachebeschrijving en met de betekenis van de icoontjes komt dat ook niet naar voren. De CO had de cachebeschrijving even aan moeten passen i.p.v. de cache na twee uur in het archief te gooien. Moet een cache overigens niet minimaal drie maanden actief blijven? Ja, dat ook. Ik geef zelf het antwoord maar vast. Tja, zo zou je dat inderdaad kunnen beargumenteren, maar als er drie van dit soort icoontjes achter elkaar staan (not night cache+ not recomended at night + not 24/7) dan zou je, uit de combinatie van die drie, wel iets kunnen opmaken, naar mijn idee. En het argument van op de cache pagina zetten? Ik lees hier ook dat bij een FTF hunt de pagina niet echt wordt gelezen. Dus ik betwijfel wel een beetje of dit voorkomen had kunnen worden door een eenvoudige toevoeging van wat woorden op de cache pagina.. 1
De broekies Geplaatst 12 november 2011 Geplaatst 12 november 2011 (bewerkt) En weer een sneu voorbeeld van de ziekelijke drang om als eerste bij een cache te zijn het niet rekening houden met de cachebeschrijving en lak hebben aan wat de cache eigenaar wil met zijn cache. Binnen twee uur weer gearchiveerd! Ehh... sorry hoor, maar afgezien van mogelijke verboden aan de rand van het gebied (m.b.v. borden), staat ook in deze cachebeschrijving weer nergens dat je de cache na zonsondergang niet MAG doen. De icoontjes geven aan: Not night cache, ofwel Geen nachtcache. Dat wil niet zeggen dat-ie na zonsondergang niet gedaan mag worden. Not recommended at night, ofwel Niet aangeraden 's nachts te doen. Dat wil niet zeggen dat-ie na zonsondergang niet gedaan mag worden. Not 24/7, ofwel Niet op ieder moment te doen. Wanneer niet? Dat staat dan weer nergens. Dus ook dat icoontje wil niet zeggen dat-ie na zonsondergang niet gedaan mag worden. Conclusie: wat de CO wil met zijn cache (blijkbaar dat er alleen overdag wordt gezocht) staat dus niet in de cachebeschrijving en met de betekenis van de icoontjes komt dat ook niet naar voren. De CO had de cachebeschrijving even aan moeten passen i.p.v. de cache na twee uur in het archief te gooien. Moet een cache overigens niet minimaal drie maanden actief blijven? Ja, dat ook. Ik geef zelf het antwoord maar vast. +1 Er bestaat geen attribuut dat aangeeft dat je de cache niet tussen zonsondergang en zonsopkomst mag doen (dat je daar niet mag komen). Wil je dat aangeven, dan is er maar 1 optie: in de cachebeschrijving zetten. Maar ook de cachebeschrijving geeft alleen maar hints, mogelijkheden etc. Want de cachebeschrijving gaat niet boven de regels van de beheerder/land/EU. Je kunt bv wel zeggen dat een cache langs de openbare weg niet in de nacht bezocht mag worden, maar als het gebied (laten we zeggen langs de openbare weg) dit niet verbiedt, dan is het ook geen verbod van de cacher om daar in de nacht naar te zoeken. Maar ook andersom dus. Als in de cachebeschrijving niets staat en de cache ligt in een bos waar je niet in de nacht mag komen, dan mag dat dus niet. De geocacher, cache zoeker, is ten alle tijden verantwoordelijk voor zijn eigen actie. Niets is af te schuiven op de cache-eigenaar. Andersom wel. Indien een cache overlast bezorgt, dan zal de cache-eigenaar de cache moeten weghalen. - Robert 12 november 2011 bewerkt door De broekies
Team Professor X Geplaatst 12 november 2011 Geplaatst 12 november 2011 (bewerkt) OK, iedereen leest het weer naar zijn hand. Echt nederlands, men kan alleen maar lezen en beredeneren in het eigen voordeel. Ik vind drie van dergelijke icoontjes toch duidelijk aangeven, ga niet in het donker. Dat had een team goed begrepen, in tegenstelling tot twee stadsgenoten. Als je dan zeurt in je logje dat er GEEN bordjes staan dat het verboden toegang is na zonsondergang, dan heb je dus wel de intensie van de cache begrepen (het zal wel niet mogen na zonsondergang). Maar door het verslaafde FTF gedrag ga je toch kijken, je ziet geen bordjes (nee, misschien niet bij dat pad, maar het mag toch echt niet daar), vervolgens heb je lak aan de bedoeling van de cache en ga je zoeken. Dat vind ik een gebrek aan respect voor de CO en eigenlijk ook het geocachen. Ik durf zelfs te beweren dat men ook was gaan zoeken als er wel bordjes hadden gestaan. Je rijdt toch niet voor niets daarheen? Wat leg je uit aan een terreinbeheerder? Ja, meneer, ik zag het bordje niet. Afhankelijk van het humeur van de BOA krijg je dan wel of geen PV. Ik vind juist dat de CO de mensen duidelijk waarschuwt, ga niet in het donker. Dus voor de echte puristen en letterlijk nemen wat er staat of bedoeld wordt: -of aangeven in de tekst verboden NA zonsondergang -of vragen om de tekst van het icoon aan te passen in prohibited at night. Zou er dan wel respect komen? Oja, archiveren had ik ook niet gedaan, ik zou de twee logjes deleten! 12 november 2011 bewerkt door Team Professor X 2
De broekies Geplaatst 12 november 2011 Geplaatst 12 november 2011 Zou er dan wel respect komen? Ja, hoor, dat was er al! Ik heb enorm veel respect voor de FTF jager. Ik heb het zelf ook een tijdje gedaan en dit jaar weer 1. Ontzettend leuk. Medecachers ontmoet en het werd een soort mini-event. Een heel leuk aspect van het geocachen, waar veel mensen plezier aan beleven. - Robert 1
Bloodwoosj Geplaatst 12 november 2011 Geplaatst 12 november 2011 Ik lees in de icoontjes: - "dit is geen nachtcache" - "er wordt aangeraden deze cache niet in het donker te bezoeken" - "deze cache is niet 24/7 beschikbaar" Men klaagt wel eens dat cachers zich niet aan regels houden, maar als je als plaatser een cache legt waarvan je niet wil dat mensen hem na zonsondergang bezoeken, wat is er dan simpeler dan als eerste zin (van mijn part met vette rode letters) van je beschrijving op te merken dat je cache niet na zonsondergang bezocht mag worden? Dat is duidelijkheid die weinig andere interpretatiemogelijkheden over laat. Greetz Bloodwoosj. 2
friekje Geplaatst 12 november 2011 Geplaatst 12 november 2011 En weer een sneu voorbeeld van de ziekelijke drang om als eerste bij een cache te zijn het niet rekening houden met de cachebeschrijving en lak hebben aan wat de cache eigenaar wil met zijn cache. Binnen twee uur weer gearchiveerd! Heee,wat is dit?Een PM cache?Ik dacht dat alleen members zulke dingen deden?Daarom zijn de meeste caches tegenwoordig toch PM.
Beukenootje Geplaatst 12 november 2011 Geplaatst 12 november 2011 [Je kunt bv wel zeggen dat een cache langs de openbare weg niet in de nacht bezocht mag worden, maar als het gebied (laten we zeggen langs de openbare weg) dit niet verbiedt, dan is het ook geen verbod van de cacher om daar in de nacht naar te zoeken. Ben benieuwd hoeveel voortuincaches er blijven liggen als we die 's nachts met veel rumoer gaan lopen zoeken en loggen. Ideetje voor de taskforce Voortuincachehaters? 3
Aanbevolen berichten