Broosha Geplaatst 27 januari 2011 Geplaatst 27 januari 2011 PC's zijn wonderlijke dingen. GPS apparaatjes ook. Om duistere redenen meent mijn GPS apparaat, een echte Garmin COLORADO, dat de weg weg is.Brilliant niet? Let op: Ik sat met beide benen stevig op de grond, op een weg. Een heuse asfaltbaan desnoods, kortom, een niet te miskennen weg. Na vervolgens een willekeurig cachepunt of WP te hebben ingevoerd en 'GA' te hebben bevolen als een generaal over zijn GPS manschappen, blijkt er muiterij te ontstaan! Mijn Colorado meldt steevast: "ROUTE BEREKENINGSFOUT. GEEN WEGEN NABIJ BEGINPUNT" Ik vind zulks wonderlijk gezien het simpele feit dat ik nog steeds op een echte weg sta. Mogelijk dat de naamgeving van mijn GPS het antwoord in zich draagt (hoe kan immers iets uit de staat Colorado een zandpad in het Schiebroekse bos vinden)maar toch. Welke instelling staat hier mogelijk fout of wat kan ik doen om deze zinloze en bovendien onjuiste mededeling de kop in te drukken?
Fotogravinnetje Geplaatst 27 januari 2011 Geplaatst 27 januari 2011 bij routeringsopties niet automatisch via de weg laten berekenen? Weet je in ieder geval in welke richting en hoe ver (hemelsbreed) de cache ligt
*BaJo* Geplaatst 27 januari 2011 Geplaatst 27 januari 2011 oude kaart en/of nieuwe weg? als hij niet in je topo staat kan die gps je er ook niet over laten navigeren
Cernunnos Geplaatst 27 januari 2011 Geplaatst 27 januari 2011 Het is bekend dat autorouting nog niet zover is als bijvoorbeeld een tomtom, van sommige wegen ontbreekt de onderliggende info. Dus je ziet wel in het scherm dat je er op loopt, maar de routeringssoftware, kan er niets mee omdat onderliggende info ontbreekt. Heb dit met mijn col ook al aan de hand gehad. Soms loop je in het bos ook wel eens daardoor onmogelijk om. Ik kijk na GA dus ook altijd even op het scherm dmv uitzoomen of de route een beetje logisch is.
wirholt Geplaatst 28 januari 2011 Geplaatst 28 januari 2011 Er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn. Je zegt dat je op een weg staat, maar je zegt niet of je de weg ook op je GPSr ziet. Welke kaart heb je in je GPSr geladen? Als er inderdaad in je GPSr alleen maar een kaart van Colorado zit, dan zal de weg in Nederland onbekend zijn. Heb je de goede kaart geselecteerd? Er kunnen meerdere kaarten in een GPSr zitten, waarvan je er één of meer kunt kiezen om op een bepaald moment te gebruiken. Als je bijvoorbeeld de kaart van Europa in je GPSr hebt zitten, maar je hebt alleen Luxemburg geselecteerd, dan zal de GPSr de weg in Nederland niet vinden. Staat deze weg op deze kaart? Soms worden er wegen aangelegd die niet op de kaart staan. Dan kan je GPS er ook niet mee rekenen. Af en toe moet je nieuwe kaarten in je GPSr laden. Bevat deze kaart route informatie? Sommige kaarten zijn namelijk wel gedetailleerd, maar bevatten geen route informatie en kunnen dus niet gebruikt worden voor het berekenen van een route. Let er bij de aanschaf van een kaart dus op of er ook route informatie bij zit. Let ook op bij het laden van de kaart in de GPSr, dat de route informatie ook geladen wordt.
De Oliva's Geplaatst 28 januari 2011 Geplaatst 28 januari 2011 Mogelijk staan je instellingen verkeerd- ik probeerde ooit met de 60csx met de auto via de korste weg te rijden en werd een bospad ingestuurd.... kan zijn dat hier iets soortgelijks aan de hand is (maar dan andersom) en dat je GPS meent vanaf een mooie geasfalteerde weg te moeten beginnen?
Broosha Geplaatst 28 januari 2011 Auteur Geplaatst 28 januari 2011 Hulp genoeg! Bravo. Ik heb uit mijn GPS de volgende gegevens weten te ontfutselen: 1 kaart geinstalleerd: Topo Nederland Die staat op het interne geheugen van de GPS en neem gemakshalve aan dat die automatisch wordt geladen. Instellingen -> kaart - Plaats op de weg = aan, Ga naar lijn = peiling Routebepaling; Bereken routes voor -> Voetganger Profiel -> geocaching De kaart is recent (vind ik, meningen kunnen verdeeld zijn) van 2009 en worden ook op het scherm getoond. Dus alles blijft vaag. Overigens als ik na de misleidende waarschuwing op OK klik kan ik rustig gaan cachen hoor. Ik vind er geen 1 minder om.
antarctica Geplaatst 28 januari 2011 Geplaatst 28 januari 2011 Volgens mij is Topo Nederland niet routable. Antarctica
Tanuki Geplaatst 28 januari 2011 Geplaatst 28 januari 2011 Antartica heeft helemaal gelijk. Topo NL is niet routeerbaar dat is het probleem. Twee opties: Routering uitzetten of Een routeerbare kaart 'laden'.
Aanbevolen berichten