Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Sinds kort heb ik op mijn Vista Etrex HCx naast de normale tracks met een max. van 500 punten, ook de continu track ingesteld die de track dan op de 2 Gb geheugenkaart schrijft. Dit is ingesteld via >track>instellen>geheugenkaart instellen>"log op geheugenkaart"aangevinkt.

Dit werkt op zich goed. De GPS meet per dag de gegane route en noteert dat als b.v. 20110106.gpx.

Mijn probleem is nu hoe deze track uitgelezen kan worden zodanig dat ik deze in mijn Mapsource krijg.

Is er iemand die mij verder op weg kan helpen?

Geplaatst (bewerkt)

Ik heb zelf geen HCx, maar ik neem aan dat dat net zo werkt als op mijn 60Cx:

1. Sluit je gps aan op je pc.

2. Open Mapsource.

3. Klik op Overdragen.

4. Klik op Ontvangen van apparaat.

5. Vink bij Wat te ontvangen aan: Tracks

6. Klik op de knop Ontvangen.

Edit:

Nu ik je vraag nog eens lees, zie ik dat het gaat om een track naast je normale tracks. Dat zit niet op mijn 60Cx.

Maar kun je dat bestand niet gewoon kopiëren naar je pc en openen met behulp van Mapsource?

bewerkt door Peetee
Geplaatst

Ook de 60Csx houdt zo'n track bij naast de normale track.

Bij de 60Csx moet je eerst op de GPS terwijl ie aan de peecee gekoppeld is, hem zodanig instellen dat de op de geheugenkaart geschreven track uitgelezen kan worden.

Dit doe je door in het menu van de GPS te gaan naar "instellen" en vervolgens naar "interface".

In het schermpje dat daarna getoond wordt ga je naar de optie "USB massa opslag" zodat de geheugenkaart in je GPS door de peecee herkend wordt als beschrijfbare en leesbare externe schijf.

Daarna kun je met de verkenner het gewenste track-bestand kopiëren naar je peecee en vanaf je peecee kun je hem verder openen, bekijken en bewerken met Mapsource.

Zover ik weet moet het bij de etrex Hcx op dezelfde wijze kunnen.

Greetz en sukses ermee, Bloodwoosj.

Geplaatst (bewerkt)

Ik heb zelf geen HCx, maar volgens de handleiding werkt dat net zo als op mijn 60Cx :).

Deze tracks kan je niet direct via MapSource uitlezen en je moet ze inderdaad altijd via je PC kopieren.

Methode A:

1. Sluit je GPS aan op je PC.

2. Op je GPS ga naar het hoofdmenu <menu><menu>

3. Selecteer setup/instellingen en druk <enter>

4. Selecteer interface en druk <enter>

5. Selecteer onderaan USB Mass storage/USB Massa opslag en druk <enter>

6. De GPS gaat in 'Massa opslag' en komt als een 'Removable Disk' beschikbaar voor jouw computer

7. Open deze bijvoorbeeld met explorer en doe met de .gpx files wat je leuk vindt zoals openen in MapSource.

Methode B:

1-6 Lees direct je microSD-kaart via een card-reader

7. Open deze bijvoorbeeld met explorer en doe met de .gpx files wat je leuk vindt zoals openen in MapSource.

Ik hoop dat dit het antwoord is wat je zocht, Bram.

Edit: En Bloodwoosj was net wat sneller maar twee keer hetzelfde antwoord is waarschijnlijk wel goed ;).

bewerkt door fietspomp
Geplaatst

Ik ben inderdaad zo ver dat ik de files op de verwisselbare schijf zie staan. Zodra ik van daaruit probeer te openen, dan opent zich het GSAK programma waar ik verder niets mee kan.

Probeer ik vanuit mapsource de file binnen te halen vanaf de verwisselbare schijf, dan krijg ik de melding dat er zich geen tracks op bevinden.

Snap er helemaal niets meer van. Alle instellingen al nagelopen maar kan daarin ook niets bijzonders ontdekken.

Geplaatst

Ik ben inderdaad zo ver dat ik de files op de verwisselbare schijf zie staan. Zodra ik van daaruit probeer te openen, dan opent zich het GSAK programma waar ik verder niets mee kan.

Probeer ik vanuit mapsource de file binnen te halen vanaf de verwisselbare schijf, dan krijg ik de melding dat er zich geen tracks op bevinden.

Snap er helemaal niets meer van. Alle instellingen al nagelopen maar kan daarin ook niets bijzonders ontdekken.

Blijkbaar heb je op je peecee de instellingen zo staan dat een gpx file standaard met gsak geopend wordt. Ook dat kun je aanpassen.

Heb je de hierboven (door fietspomp nog eens heel duidelijk omschreven) handelingen toegepast dan zou het normaal genomen toch echt moeten werken. Dus niet rechtsreeks met met Mapsource proberen van de verwisselbare schijf halen.

Mapsource openen en in mapsource de naar je harde schijf gekopieerde track openen.

Mapsource kan geen toegang krijgen tot de files op je externe gehuegenkaart zolang je de GPS zelf niet vertelt dat ie zich als een externe schijf moet gedragen! (zie hierboven)

Greetz Bloodwoosj.

Geplaatst

Hopelijk deze keer niet te langzaam met typen.

Waarom het mogelijk lijkt dat MapSource niets kan vinden is dat MapSource met verschillende formaten kan werken. Standaard is dat bij mij .gdb (Gamin GPS Database File). Echter de tracks staan in .gpx formaat (GPS eXchange). Het .gpx formaat wordt door veel programma's herkend ondermeer door GSAK en MapSource. Als je naar de verwisselbare schijf gaat en bij het openen voor Files of type: GPS eXchange Format (*.gpx) kiest dan denk ik dat je de files wel ziet. Let op: eventueel weer terugzetten op .gdb om je 'normale' MapSource files te zien.

Geplaatst

De door mij gehanteerde werkwijze:

1: alle gpx bestanden kopieeren naar de harde schijf (apart mapje is handig)

2: mapsource starten

3: klik op "bestand" (links boven)

4: klik op "openenen"

5: navigeer naar je gpx mapje

6: klik op het bestand dat je wil zien

7: klik op "openenen"

8: klik op het tabblad "tracks" (links)

9: selecteer alle punten met ctrl+a

10: klik op rechtermuisknop

11: kies "geselecteerde tracks op kaart weergeven"

Zo moet het werken.

Door vanuit mapsource te openen trekt de pc zich niets aan van de standaardkoppeling met gsak (heb ik ook).

Geplaatst

Yes, dat was het. Gewoon openen in het menu 'bestand' en instellen op gpx.

Ik ging steeds uit van de functie 'ophalen van apparaat'.

Alle meedenkers bedankt. Hier blijkt maar weer dat '2 (of meer) weten meer dan 1'.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...