Spring naar bijdragen

Gsak Gebruiken Vanop Verschillende Pc's


DonderVogel

Aanbevolen berichten

Een handige tip als je GSAK wil gebruiken op verschillende PC's:

 

Sinds enkele weken gebruik ik Dropbox om al mijn GSAK op te zetten.

Op die manier wordt alle data (config, databases, backups) automatisch gesynced tussen al mijn computers, zonder enige manuele acties zoals backup export/import etc.

 

Dropbox installeert een lokale folder op je PC.

Alles wat je daarin plaatst wordt automatisch geupload naar Dropbox (of indien offline de volgende keer je connectie maakt)

Wanneer je je tweede PC opstart worden automatisch alle nieuwere files gedownload naar je dropbox folder.

 

Dit dien je te doen in GSAK: (folder paden kan je aanpassen naargelang je specifieke situatie)

Kopiëer alles uit je GSAK data folder naar een subfolder in je Dropbox folder.

Open GSAK en wijzig de datapaths. Dit doe je via:

Tools --> Options

Application data is in mijn geval C:\Dropbox\GSAK data

Database folder is in mijn geval C:\Dropbox\GSAK data\data

Automatic backup is in mijn geval C:\Dropbox\GSAK data\Backup

 

I raad aan om je Dropbox folder niet op de standaard locatie te laten staan maar dit bijv. te wijzigen naar 'C:\dropbox'. Dit omdat de standaard locatie verschilt naargelang de Windows versie je gebruikt (XP, Vista en Win7 gebruiken andere paden).

Dit kan problemen geven met sommige GSAK macro's wanneer ze absolute paden gebruiken.

Je dropbox folder op alle PC's in dezelfde locatie zetten verhelpt dit probleem. Dit gaat heel makkelijk via de dropbox gui.

 

Wat je moet weten:

Voor je GSAK opstart kijk even dat Dropbox alles gesynced heeft (normaal enkele seconden na het opstarten)

Als je GSAK afsluit kijk dan ook even dat Dropbox alles gesynced heeft voordat je je PC afzet.

Gebruik GSAK niet op 2 PC's tegelijkertijd.

 

Bij Dropbox krijg je standaard 2Gig gratis.

Als je de Dropbox links in deze post gebruikt krijg je (en ik) nog eens 256Mbytes extra ;)

bewerkt door DonderVogel
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

thx voor de tip. Zojuist hier op de laptop gezet en die van mijn werk. Dus niet voor gsak gebruikt, maar toch zijn nut gevonden zodat ik overal bij mijn bestanden kan. Op publieke computers moet je dus ook niet de dropbox software installeren, maar je browser gebruiken.

Als het goed is heb je nu dus weer 250mb extra, maar dat is de tip zeker waart!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, da's natuurlijk enkel bedoeld voor je eigen PC's, niet voor public PC's waar ook andere mensen op werken.

En het is ook niet de bedoeling dat je die files in je publieke dropbox folder gaat zetten, maar dat is denk ik niet waar je naar refereert.

 

thx voor de tip. Zojuist hier op de laptop gezet en die van mijn werk. Dus niet voor gsak gebruikt, maar toch zijn nut gevonden zodat ik overal bij mijn bestanden kan. Op publieke computers moet je dus ook niet de dropbox software installeren, maar je browser gebruiken.

Als het goed is heb je nu dus weer 250mb extra, maar dat is de tip zeker waart!

Ja, en groot voordeel is dat je nu ook automatisch een backup heb van alle belangrijke bestanden, zolang je ze maar in je dropbox folder zet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik reply is dat blijkbaar op mijn eerste originele post, en niet op een antwoord van iemand. Hoe doe je dat, zodat je duidelijk kan zien op welke post het antwoord bedoeld is? (ik klikte gewoon op reply, onderaan een post)

bewerkt door DonderVogel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik reply is dat blijkbaar op mijn eerste originele post, en niet op een antwoord van iemand. Hoe doe je dat, zodat je duidelijk kan zien op welke post het antwoord bedoeld is? (ik klikte gewoon op reply, onderaan een post)

klik op comment_add.png ("Reply directly to this post") onderaan de post. Anders gebruik je arrow_rotate_clockwise.pngAdd Reply onderaan de topic. bewerkt door DanPan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie wel in dat Dropbox een handig hulpmiddel is en ik denk dat ik een hoop reakties los maak met wat ik er over kwijt wil, maar toch....

 

 

Realiseer je wel dat het hetgeen je daar parkeert 'ergens' op een harde schijf wordt geparkeerd. Waar, bij wie? Zijn die bestanden net zo goed beveiligd als de gegevens van de creditcardmaatschappijen die zo af en toe worden gehackt?

Waar blijft die HD als hij eens een keertje 'stuk' gaat.....er was eens een officier van justitie (?) die zijn 'defecte' PC aan de straat zette....

 

Wat ik maar wil zeggen.....voor sommige toepassingen (GSAK ?)zal het totaal oninteressant zijn als de gegevens in vreemde handen terecht komen. Voor andere gegevens (bedrijfsgegevens?) zou ik toch wat terughoudender zijn....je weet maar nooit.

bewerkt door Pocileh
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daarom is het goed om hun disclaimers door te lezen en te zien aan welke eisen ze voldoen ;) Maar inderdaad, een beetje opletten met wat je er op zet kan geen kwaad.

Dropbox moet het niet hebben van zijn gratis accounts, maar van de bedrijven die grote hoeveelheden data daar laten droppen. Zie de gratis accounts maar als reclame ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik reply is dat blijkbaar op mijn eerste originele post, en niet op een antwoord van iemand. Hoe doe je dat, zodat je duidelijk kan zien op welke post het antwoord bedoeld is? (ik klikte gewoon op reply, onderaan een post)

klik op comment_add.png ("Reply directly to this post") onderaan de post. Anders gebruik je arrow_rotate_clockwise.pngAdd Reply onderaan de topic.

merci ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie wel in dat Dropbox een handig hulpmiddel is en ik denk dat ik een hoop reakties los maak met wat ik er over kwijt wil, maar toch....

 

 

Realiseer je wel dat het hetgeen je daar parkeert 'ergens' op een harde schijf wordt geparkeerd. Waar, bij wie? Zijn die bestanden net zo goed beveiligd als de gegevens van de creditcardmaatschappijen die zo af en toe worden gehackt?

Waar blijft die HD als hij eens een keertje 'stuk' gaat.....er was eens een officier van justitie (?) die zijn 'defecte' PC aan de straat zette....

 

Wat ik maar wil zeggen.....voor sommige toepassingen (GSAK ?)zal het totaal oninteressant zijn als de gegevens in vreemde handen terecht komen. Voor andere gegevens (bedrijfsgegevens?) zou ik toch wat terughoudender zijn....je weet maar nooit.

Daar ben ik me als 'senior security consultant';) ten tegen van bewust.

Dropbox zelf beweert (en ik geloof ze zolang het tegendeel niet is bewezen) dat de data geencrypteerd over de lijn gaat (SSL) en dat de data op de AWS servers van Amazon ook geencrypteerd staat opgeslagen, zo dat zelfs het personeel van Dropbox de files niet kan lezen.

Nu, echt gevoelige data zet ik in een truecrypt volume, vroeger zelfs ook gewoon op mijn harde schijf, nu op Dropbox.

 

Voor wat betreft GSAK is het gewoon superhandig vind ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

'k Zet nu ook heel mijn GSAK installatie folder op Dropbox.

Werkt perfect, vooral handig met die regelmatige updates van GSAK. Je moet dus maar 1 maal upgraden, je hebt 1 configuratie en 1 database.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

'k Zet nu ook heel mijn GSAK installatie folder op Dropbox.

Werkt perfect, vooral handig met die regelmatige updates van GSAK. Je moet dus maar 1 maal upgraden, je hebt 1 configuratie en 1 database.

 

Vraag 1:

Dit lijkt mij ook handig. Maar hoe zit dat nu met de grote database... mijn gsak-bestand is meer dan 500 mb. Is dropbox dan heel lang bezig met uploaden nadat ik mijn PQ's weer heb gedraaid? Dan is de hele database bijgewerkt... en zou hij dus ruim 500 mb telkens over moeten pompen. Of valt dit allemaal mee??

(Gemakshalve bij deze vraag er van uitgaande dat je verbinding met internet via een standaard ADSL of WiFi aansluiting met acceptabele snelheid is)

 

Vraag 2:

Dus ik zou het al geinstalleerde GSAK-programma eerst moeten uninstallen op beide computers en daarna installeren op de betreffende dropbox locatie op beide computers zodat het in beide windows goed in de registers komt??Of is installeren vanaf 1 computer voldoende?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vraag 1:

Dit lijkt mij ook handig. Maar hoe zit dat nu met de grote database... mijn gsak-bestand is meer dan 500 mb. Is dropbox dan heel lang bezig met uploaden nadat ik mijn PQ's weer heb gedraaid? Dan is de hele database bijgewerkt... en zou hij dus ruim 500 mb telkens over moeten pompen. Of valt dit allemaal mee??

(Gemakshalve bij deze vraag er van uitgaande dat je verbinding met internet via een standaard ADSL of WiFi aansluiting met acceptabele snelheid is)

Dropbox is zo intelligent dat het enkel de delta's stuurt. Vraag me niet hoe hij dit doet, maar dit werkt ook zo met Truecrypt volumes van grote size (2 gig en meer).

Wat GSAK betreft wordt er wel pas gesynced na het afsluiten van het programma omdat sommige files gelocked zijn.

Vraag 2:

Dus ik zou het al geinstalleerde GSAK-programma eerst moeten uninstallen op beide computers en daarna installeren op de betreffende dropbox locatie op beide computers zodat het in beide windows goed in de registers komt??Of is installeren vanaf 1 computer voldoende?

In principe moet je niets uninstallen.

Zie post op mijn blog http://www.dondervogel.be/blog/2011/04/21/gsak-dropbox/ .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

In principe moet je niets uninstallen.

Zie post op mijn blog http://www.dondervog...1/gsak-dropbox/ .

 

Maar ik begrijp dat het programma GSAK zelf ook op de dropbox staat toch?

Dus als er een nieuwe update komt van GSAK, dan op beide computers updaten? Of omdat het op dropbox staat... slechts vanaf 1 computer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

In principe moet je niets uninstallen.

Zie post op mijn blog http://www.dondervog...1/gsak-dropbox/ .

 

Maar ik begrijp dat het programma GSAK zelf ook op de dropbox staat toch?

Dus als er een nieuwe update komt van GSAK, dan op beide computers updaten? Of omdat het op dropbox staat... slechts vanaf 1 computer?

beide computers verwijzen naar 1 locatie, dus als je de update uitvoert op de eerste computer moet je dit niet meer doen op de tweede.

wel zorgen dat dropbox sync compleet is voor dat je het programma opstart, niet meer dan logisch eigenlijk. Dat gaat allemaal vrij snel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...