ronnie Geplaatst 17 mei 2002 Geplaatst 17 mei 2002 Heeft iemand misschien een paar tips voor mij hoe ik het beste een topografische kaart kan inscannen voor gebruik in Oziexplorer. Hoe kan ik het beste de vouwen uit de kaart krijgen (Strijkijzer misschien) en is er een mogelijkheid om zo'n kaart in een keer in te scannen (A1 formaat) en waar kan je dat dan doen. Ik heb al wel een verschillende delen van een kaart aanelkaar geplakt met behulp van Panavue, maar er kwam toch een bepaalde afwijking in de kaart. Help hoe kan ik dit het beste doen.
Wally Geplaatst 18 mei 2002 Geplaatst 18 mei 2002 Ook ik ben bezig geweest met het scannen van kaarten, namelijk een kaart uit de franse TOP25 serie. Ik zal wat aandachtspunten hieronder neerzetten. [*] Als je kaarten van NL zoekt: er circuleert onder de geocachers een 3 cd-rom set met afbeeldingen van nl kaarten 1:25000 incl calibratiebestanden voor oziexplorer! Scheelt je heel veel werk! [*] vouwen: zelf had ik een kaart die in redelijk goede staat was zodat vouwen weinig problemen gaven. Strijken werkt misschien wel, zou je eerst eens kunnen testen op iets anders. [*] A1 scannen: ik weet niet wat de mogelijkheden van copy/repro shops zijn, maar als het al mogelijk is zal het behoorlijk duur zijn vermoed ik [*] Panavue heb ik ook gebruikt, was wel een demo zodat je in elke afbeelding een watermerk zag. Dit programma werkt redelijk goed, zolang je voldoende overlap in je gescande stukken kaart aanhoud. Zodra er te weinig overlap is of er veel kleurverschillen zijn gaat het programma de fout in. Zelf aan elkaar plakken is ook mogelijk met fotobewerkingsprogramma's, vergt wel tijd maar resultaat is nauwkeurig. [*] Waar ik problemen mee had waren kleurverschillen tussen de verschillende kaartdelen, niet echt mooi en lastig voor panavue. Dit kwam vooral door de scansoftware waar weinig mogelijk mee was. Ik zou dan ook aanraden een goed scanprogramma te gebruiken.
Gast 90-1015262279 Geplaatst 18 mei 2002 Geplaatst 18 mei 2002 [*] Als je kaarten van NL zoekt: er circuleert onder de geocachers een 3 cd-rom set met afbeeldingen van nl kaarten 1:25000 incl calibratiebestanden voor oziexplorer! Scheelt je heel veel werk! Hmmm... ik zou graag in die circulatie worden opgenomen! ;-) Wie helpt me verder? Pliieeees? Zenz
stada Geplaatst 18 mei 2002 Geplaatst 18 mei 2002 [Hmmm... ik zou graag in die circulatie worden opgenomen! ;-) Ik durf het bijna niet te vragen...
elsinga Geplaatst 22 mei 2002 Geplaatst 22 mei 2002 Ik durf het bijna niet te vragen... Ik ook niet...
Gast 87-1018208718 Geplaatst 22 mei 2002 Geplaatst 22 mei 2002 Ik was van plan om een aantal stafkaarten te kopen (ben ik nog steeds! ) en die te gaan scannen. Maar dit is helemaal fantastisch! :cool: Dus... ??? (Maak het verhaal af en kleur de plaatjes! ) Groeten, Wilbert
Eagles Geplaatst 23 mei 2002 Geplaatst 23 mei 2002 4 smeekbedes... Het klinkt alsof het weer tijd is voor een event met wat brandbare laptops. Er is trouwens zonder die verzoeken altijd wel een reden voor een event te verzinnen, maakt niet uit wat voor reden want het was echt ontzettend leuk!!
zwerver Geplaatst 24 mei 2002 Geplaatst 24 mei 2002 Misschien eens een "non-BSA eventcache" organiseren? (Of een "kabouterbond-eventcache" als de professor zijn contacten inschakelt...) Ik heb wel eens gedacht aan een workshop OziExplorer of GPSjes vergelijken. Helaas heb ik tot medio oktober een beetje een tijdsprobleem, maar ik heb wel zin om daar eens wat mee te doen, dan wel aan mee te werken. Misschien kunnen we iemand van Garmin dan ook uitnodigen. Op de achtergrond denk ik hier nog eens over. Als iemand nog ideeen heeft, deel ze dan in het forum, dan kunnen we inhaken.
Aanbevolen berichten