Spring naar bijdragen

UMTS


Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Hieruit blijkt maar weer dat onze zo modern geachte GPSjes slechts onhandige en simpele apparaten zijn, vergelijkbaar met transistorradio's en buizentelevisies van vroeger. We staan aan de vooravond van enorme technische ontwikkelingen op het gebied van telefonie, plaatsbepaling, navigatie. Welke toepassingen dat met zich meebrengt is niet eenvoudig te verzinnen. Maar als je dat toch gaat doen, wees daarin dan niet bescheiden, want ik denk dat de stoutste ideeën nog overtrofffen zullen worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

onhandige en simpele apparaten zijn, vergelijkbaar met transistorradio's en buizentelevisies van vroeger

Ik herinner me anders de sensatie toen een klasgenootje eens een draagbare radio mee naar school bracht. Die bevatte nog niet eens transistors, het werkte met buizen en er zat een hoogspanningsbatterij in. Maar het was draagbaar en het werkte zonder stopkontakt!

 

Ikzelf had toen trouwens een radiootje dat het niet alleen zonder stopkontakt afkon, maar ook zonder batterijen. Het haalde zijn energie compleet uit de draaggolf, maar je kon dan ook alleen via een oortelefoontje slechts twee zenders horen, Hilversum I en Hiversum II. Het was een zelfbouwpakketje met alleen een paar simpele componenten, een kind kon het in elkaar zetten.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Draaggolf = het basissignaal dat de radiozender uitzendt.

Dit signaal heeft een aanmerkelijk hogere frequentie dan het geluidssignaal, en dat is de zenderfrequentie (ca. 1000 kHz voor de middengolfzenders, ca. 100 MHz voor de FM-zenders). Geluid is ca. 5 kHz.

Bij AM (amplitudemodulatie) wordt de amplitude van het signaal gevarieerd in het ritme van de geluidsgolf; hard geluid = grote amplitudevariatie.

Bij FM (frequentiemodulatie) wordt de frequentie gevarieerd; hard geluid = grote frequentiezwaai, terwijl de amplitude gelijk blijft. Voordeel is dat het geluidsvolume niet varieert met de ontvangststerkte.

Vroeger, in de tijd waar ik het over had, bestond er nog geen FM.

De vele meters lange antenne leverde net genoeg energie om een electrische resonantiekring aan de gang te houden, zelfs als je daar weer een beetje energie aftapte voor een klein oortelefoontje. Althans bij de twee sterke nabijgelegen zenders.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vroeger, in de tijd waar ik het over had, bestond er nog geen FM.

 

++ Lex ++

Lex, joh, hoe oud ben jij? Je moet welhaast ouder zijn dan de kerstman en Sinterklaas samen? :blush: Kom jij nog uit de tijd van Radio Batavia ?

En ik dacht altijd dat oude mensen zo'n eeeeeeenorme moeite hadden met moderne technieken en apparaten, zoals internet, mobiele telefonie, videorecorders en GPSr. :yes:

 

Ik kan me nog wel een tijd herinneren dat ik (nou ja, pa en moe) kon kiezen uit Ned1, Ned2 en BRT1; die laatste omdat we in Brabant woonden. Maar dat er geen FM was, dat weet ik niet meer. Maar ja, ik ben nog geen veertig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lex, joh, hoe oud ben jij? Je moet welhaast ouder zijn dan de kerstman en Sinterklaas samen?  :yes: Kom jij nog uit de tijd van Radio Batavia ?

Nee hoor, zo oud ben ik ook weer niet. Zoals ik in een ander draadje al eens schreef, ik heb de oorlog nog net meegemaakt (6 weken). Maar ik ben nog niet de oudste hier hoor, van enkele veelschrijvende forumleden weet ik dat ze ouder zijn dan ik.

 

En met Radio Batavia bedoel je zeker de verbinding Nederland-Indië?

Nee, dat voelde voor mij altijd aan als prehistorie. Ik weet nog hoe vreemd ik het vond dat dat voor mijn vader niet zo was; die vertelde eens iets over zo'n zender, en dat daar nog onderdelen voor waren gemaakt bij ons op de zaak.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren, heren, ik had dit draadje gestart onder de titel UMTS. Ik heb geen idee wat dat is. Het lijkt er op dat jullie veel weten, dus leg mij en misschien andere onwetenden even uit wat het is, wat je der aan hebt vooral in combinatie met GPS, waar het door mij gelezen artikel over gaat.

Oke dan...

 

UMTS is niet veel meer dan een techniek waarmee het mogelijk wordt om veel gegevens in een korte tijd door de lucht te sturen; een soort ADSL door de lucht.

Een GPS is een appa..... ja, dat weet je toch wel??! :blush:

 

Een mogelijke toepassing zou kunnen zijn:

Ik loop/rij met mijn GPS door den landen. Dat ding weet waar die is. Door nu elke tijdseenheid (seconde/minuut) het huidige coordinaat in te voeren op het internet (gc.com oid), krijg je dynamisch de dichtstbijzijnde caches door. Dus niks meer rommelen met allerlei papier. Direct opvragen en direct loggen.

 

Het apparaat is nu een PDA met een GSM-telefoon (da's fout, het is een UMTS-telefoon), maar later zou dat een gecombineerd apparaat kunnen zijn.

 

Andere toepassing:

Nu heb je van die navigatiesystemen waar je een DVD of CDRom in moet stoppen; dat hoeft dan niet meer. Alle kaartgegevens komen door de lucht. Dus altijd up-to-date inclusief de files en de flitsers.

 

Nog een andere toepassing?

Stel je hebt een ambulance/brandweer en die moet van A naar B(brand). Doordat de positie bekend is door GPS, kan het coordinaat worden doorgegeven naar een centrale die dan de route verder bepaald en eventueel ook de verkeerslichten regelt.

 

Got the picture?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben het laatste jaar naar een paar seminairs geweest over GPS en de combinatie met GPRS (=voorloper van UMTS), er zijn veel nieuwe mogelijkheden van deze combinatie.

Bijvoorbeeld:

- op ieder moment inzicht hebben waar de auto's van bijvoorbeeld een transport bedrijf zich bevinden

- apparatuur die gevoelig is om gestolen te worden (bijvoorbeeld aggregaten)kan zo eenvoudig gevolgd worden

- tolheffing

- oma of opa kan via een druk op de knop doorgeven waar ze zich bevinden als ze bijvoorbeeld in nood zijn

Zo zijn er nog vele mogelijkheden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

Zo zijn er nog vele mogelijkheden.

Kom op Lion King, ik wil ze allemaal weten... :blush:

Sorry, dat is helaas niet mogelijk. Er komt bijna iedere minuut een nieuwe applicatie bij, op het moment dat dat ik alle tot nu toe bekende applicaties invoer loop ik al weer achter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...