Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hallo medecachers

Voor sommige caches is het nodig om met rd te werken. Ik weet wat het is en kan over het algemeen wel verder. Nu ben ik de laatste tijd wat mysteries aan het oplossen(proberen) die een checker hebben. Ik ben er achter gekomen dat er meerdere omrekenprogramma's bestaan om van rd naar gps coordinaten te komen. Helaas geven die verschillende resultaten!!! De vraag is dan ook welk programma kan het beste worden gebruikt?

Geplaatst

Er zijn her en der diverse manieren om van RD naar WGS84 te gaan en omgekeerd.

De simpelste, eenvoudigste grofste manieren komen altijd nog op een nauwkeurigheid beter dan 9 meter. Dus binnen de afwijking van een handheld GPSr.

Wat je altijd kan doen met een GPSr is: een waypoint inkloppen in de GPSr in graden WGS84, dan de GPSr zetten op weergave in RD grid (metrisch) en de mapdatum naar RD.

Dan lees de waypoitn positie af in meters in het RD grid. Dit gaat ook omgekeerd.

Voor landmeters (millimeterwerk)is er een officieele converter.

De Coordinate Calculator te vinden bij http://www.rdnap.nl/

Geplaatst (bewerkt)

Op de website van het Kadaster, die heel veel afweten van RD coords, staat een mooie uitleg over WGS84 en RD.

Als je deze stukjes leest kun je wellicht begrijpen waarom een omrekentool van 5 jaar terug een andere coordinaat oplevert dan een omrekentool van nu; de hele boel beweegt, aardschillen en zo, en dat moet regelmatig aangepast worden in omrekeningen. RD gaat namelijk uit van een referentiepunt OP het aardopppervlak en WGS84 vanuit het midelpunt van de aarde.

Het kadaster heeft een up-to-date omrekentool en ik denk dat je hier aan het goede adres bent voor een zo nauwkeurig mogelijke omerekening. Nog wel zelf even 'omrekenen' aanklikken

bewerkt door duistermaat
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...