HettyenAd Geplaatst 17 augustus 2010 Geplaatst 17 augustus 2010 hieronder een oude reactie op een snijpunt bepalen "Vanaf punt A in de richting 230 graden en vanaf punt B in de richting 170 graden en je wilt het snijpunt weten? Doe in dat geval vanaf punt A een projectie/peiling van 230 graden met een flinke afstand, eindpunt is punt C. Hetzelfde doen vanaf punt B met als eindresultaat punt D. Nu kan je een route maken met de volgorde punt A, C, D, B. Het snijpunt van de route (visueel te zien op je GPS) is hetzelfde punt als de kruispeiling" wat nu als je geen graden weet , maar wel een ander punt hebt , dit zowal voor punt A en B. Laten we deze punte AA en BB noemen. Dus een lijn loopt van A door AA naar nog onbekend punt C Andere lijn loopt van B door BB naar ook onbekend punt D De punten C en D zet je ver genoeg weg om een snijpunt te krijgen. Hoe kom ik nu aan de punten C en D ? Ik hoop dat iemand mij dit kan uitleggen ?
Sivota Geplaatst 17 augustus 2010 Geplaatst 17 augustus 2010 Ik kan het je niet uitleggen, maar wanneer ik de zoekfunktie gebruik op het woord snijpunt, dan verschijnen er wel wat draadjes. Staat daar geen goede uitleg bij?
wissinki Geplaatst 17 augustus 2010 Geplaatst 17 augustus 2010 Ik gebruik voor dit soort dingen het programmatje (P)GCT, ook te downloaden voor op een windows PC. Kijk op http://www.pgct.nl/
Leandraakje Geplaatst 17 augustus 2010 Geplaatst 17 augustus 2010 (bewerkt) Even gegoogled en kwam op een mooie site uit, namelijk http://www.ronsoft.nl/geotools/ Je kan hier zowel online snijpunten en dergelijke laten bepalen, als programmaatjes downloaden voor in Excel of voor op je mobiel. Ik heb niet gecontroleerd wat de uitkomst is wanneer je het snijpunt probeert te bepalen van twee lijnstukken die elkaar niet snijden. Dat moet je zelf even proberen. Ik gok dat de uitkomst dan is: - de lijnen snijden elkaar niet of - het snijpunt wordt gegeven waarbij er vanuit gegaan wordt dat de lijnen langer zijn dan gegeven lijnstuk en elkaar wel snijden. Mocht het eerste het geval zijn, dan staan er op de site van ronsoft ook een functie (coord+coord=proj) waarmee je de afstand en de hoek kan bepalen tussen 2 coordinaten. En vervolgens kan je dan weer met een andere funtie (coord+proj=coord) een punt projecteren op het verlengde van de lijn met de eerder gevonden hoek en een veel langere afstand. Dat dan voor beide lijnstukken doen, dus voor beide een punt bepalen in het verlengde van de lijn en dan kan je de snijpunt functie weer gaan gebruiken. succes! Karen PS Als je het handmatig wil bepalen, dan moet je de coordinaten eerst naar RD omzetten (want dat ik een lineair coordinaten stelsel, omzetten kan je GPS) en dan per lijn de 'functie' bepalen (in de vorm van x = ay + b ) en dan van die twee functies het snijpunt bepalen. En daarna het snijpunt weer terugconverteren. 17 augustus 2010 bewerkt door Leandraakje
technetium Geplaatst 17 augustus 2010 Geplaatst 17 augustus 2010 (bewerkt) wat nu als je geen graden weet , maar wel een ander punt hebt , dit zowal voor punt A en B.Laten we deze punte AA en BB noemen. Richting van A naar AA bepalen en dan vanaf A naar een punt verder weg in die richting projecteren. Voor de caches in jullie omgeving is het voldoende om de lijn A AA twee keer zo lang te maken. Een goede benadering voor kleinde afstanden is AAA = 2*AA - A (voor zowel de lengte- als breedtegraad) En dan maak je een lijn van A naar AAA, en datzelfde doe je met B Als je geen zin hebt in rekenen, gebruik je (shameless self plug) Wherigo Geocaching Tools doet de berekeningen voor je. De handleiding daarvan komt, hopelijk snel, beschikbaar op http://coord.info/GC2C308 (Cache is aangemeld, wacht nog op publicatie) Tc 17 augustus 2010 bewerkt door technetium
HettyenAd Geplaatst 17 augustus 2010 Auteur Geplaatst 17 augustus 2010 Ik wil alle mensen bedanken voor de bijdrage in deze vraagstelling. Ik heb genoeg handvaten gekregen on hier zeker uit te gaan komen .Het programma PGCT spreekt me wel aan daar ik altijd de telefoon met windows mobile bij me heb. Ga hier zeker iets mee doen. bedankt.
Aanbevolen berichten