bvs Geplaatst 10 augustus 2010 Geplaatst 10 augustus 2010 Ben nieuw hier op het forum en trots gebruiker van de Garmin GPSMAP 60CSX! Nu gebruik ik deze vooral in de luchtvaart (namelijk ballonvaren). Zo zijn er véél gebieden die we moeten vermijden (oa vlieghaven, natuurreservaten...), maar ik kan maar enkele gevarenzone's instellen. Is het mogelijk om meerdere plaatsen met gevarenzones op te slaan? Instellingen wijzigen? Etc... Alvast bedankt Mvg, bvs
Bloodwoosj Geplaatst 10 augustus 2010 Geplaatst 10 augustus 2010 Als je onvoldoende waypoints kunt maken met alarm cirkels (kan het dat er dat maximaal 10 of 20 zijn?, ik weet het zelf niet meer zeker), kun je altijd nog hetzelfde truukje uithalen door deze punten niet als waypoint maar als POI met een proximity alert mbv bv. Garmin POIloader in de GPS te zetten. Dit wordt bv gebruikt om POIs van flitspalen en roodlichtcontroles met alarmzone in een gps te zetten. Je bent dan alleen nog beperkt door de vrije geheugenruimte op je mini SD-kaartje, maar die is groot genoeg om duizenden POIs met alarmzones op te zetten. Maar waarom zou je een 60CSX willen gebruiken bij ballonvaart? Je bent met de 60CSX ernstig beperkt doordat de alarmzones uitsluitend cirkelvormig zijn. Heb je al eens een Garmin luchtvaart GPS gebruikt? Die dingen zijn daar echt veel handiger voor hoor. Als ik met mijn 60CSX in het vliegtuig van mijn vriend stap, lacht hij me vierkant uit (en terecht als ik zie wat er allemaal voor speciale Jeppesen-kaarten, toeters en bellen speciaal voor de luchtvaart op de zijne zitten), als hij met zijn gps door het bos loopt vind ik dat dan weer een koddig gezicht ;-) Greetz Bloodwoosj.
bvs Geplaatst 10 augustus 2010 Auteur Geplaatst 10 augustus 2010 (bewerkt) Ik denk dat het er maar een stuk of 10 zijn zoals je zei. Ben eens bezig geweest met de POI Loader en alle punten in een .gpx file gezet, overgezet op de gps en werkt allemaal. Nu het enige probleem is dat er geen gevarencirkel van 0.5km wordt weergegeven, enkel de punten. Is daar een oplossing voor? Waarom? De kostprijs van zo'n luchtvaart gps kost al gauw enkele duizenden euro's, met mijn 60CSX ben ik 2dehands voor 200€ (incl. kaarten BeNeLux) gesteld. Gezien dat een ballonvaart steeds vrij lokaal is hebben we genoeg aan koers, snelheid en goede kaart op de gps (wat al een luxe is). Is het niet mogelijk om niet-cirkelvormige lijnen in je gps te stoppen? 11 augustus 2010 bewerkt door bvs
Bloodwoosj Geplaatst 11 augustus 2010 Geplaatst 11 augustus 2010 Dat je geen gevarencirkel kunt laten zien met POIs klopt. Je kunt wel een gevarencirkel instellen voordat je ze overpompt naar de gps, maar de cirkel zelf zie je niet. Je krijgt alleen een geluidswaarschuwing als je de cirkelrand binnen komt. Om het probleem van niet-cirkelvormige zones op te lossen zou je met behulp van mapsource of een ander progje een aantal punten tot een track kunnen verbinden en vervolgens die tracks naar je gps over te laden. Als je dan het vinkje aanzet bij track zichtbaar maken op kaart, zal ie je zelf gedefinieerde track als kromme tonen op de kaart, zodat je weet welke gebeiden je moet vermijden. Je kunt daarbij zelfs kiezen in welke kleur je die track zichtbaar wil hebben (misschien handig voor kleine gebieden waar je boven een bepaalde hoogte moet blijven? Verboden gebieden met een rode track, minstens 1500 voet met een blauwe track enz.?). Zul je wel heel wat werk krijgen om dat zo allemaal in te stellen ;-) Greetz Bloodwoosj.
bvs Geplaatst 12 augustus 2010 Auteur Geplaatst 12 augustus 2010 Zou dat wel mogelijk zijn met OziExplorer? Ik heb me laten vertellen dat dit een héél goed programma zou zijn! Toch bedankt voor de hulp!
Bloodwoosj Geplaatst 12 augustus 2010 Geplaatst 12 augustus 2010 Geen flauw idee, ik heb nog nooit met OZI gewerkt. Het schijnt dat je er veel mee kunt ja. Ik zou zeggen, stel de vraag in het juiste onderforum en er is beslist iemand die dat ziet en daar een antwoord op weet. Greetz Bloodwoosj.
thex Geplaatst 12 augustus 2010 Geplaatst 12 augustus 2010 Dat je geen gevarencirkel kunt laten zien met POIs klopt. Een 60csx laat de gevarencirkel wel zien.
Bloodwoosj Geplaatst 12 augustus 2010 Geplaatst 12 augustus 2010 (bewerkt) Dat je geen gevarencirkel kunt laten zien met POIs klopt. Een 60csx laat de gevarencirkel wel zien. Kun je uitleggen hoe je dat dan instelt? Kan ik ook weer wat bijleren ;-) Ik krij alleen een cirkel zichtbaar bij waypoints waarbij ik zelf een gevarencirkel heb ingesteld. Ik kan wel POIs uploaden met gevarenzone en alarm als ik die zone nader, maar om de bijbehorende cirkel zichtbaar te maken kan ik in mijn menu en in mijn handleiding niks vinden. De cirkel voor POIs zijn dus wel gedefineerd maar ik kan niks vinden waarmee ik ze zichtbaar maak. Alvast bedankt, greetz Bloodwoosj 12 augustus 2010 bewerkt door Bloodwoosj
thex Geplaatst 12 augustus 2010 Geplaatst 12 augustus 2010 (bewerkt) Klopt: cirkel bij waypoint welke je zelf heb ingesteld. Maar dat is voldoende. Hij piept ook als je de cirkel overscheidt. Misschien mis ik je punt, maar dit is wat ik wel eens gebruikt heb. Iets anders ken ik niet. Die apparaten laten je altijd nog versteld staan, ook ik kan er nog van leren . Nooit geprobeert op 100 wp's een proximity te zetten en te kijken wat de gps er mee doet. 12 augustus 2010 bewerkt door thex
Bloodwoosj Geplaatst 12 augustus 2010 Geplaatst 12 augustus 2010 Ahaa, dan praten we inderdaad langs elkaar door. Mijn opmerking betrof POIs, en daarvan worden de alarmzones blijkbaar anders behandeld dan waypoints. Zoals ik al zei, bij waypoints zie je die cirkel (als je de kaart op de juiste plek inzoomt) inderdaad. Bij de POIs waarmee ik dat geprobeerd heb, hoor ik wel een alarm, maar zie ik geen cirkel. Greetz Bloodwoosj.
thex Geplaatst 12 augustus 2010 Geplaatst 12 augustus 2010 (bewerkt) hmm, nou is het de beurt aan mij om te leren Wat is een poi op een map60csx ? Mis ik iets handigs ? Het ging toch over een 60csx (bij Oregons etc hou ik mijn grote mond namelijk dicht). 12 augustus 2010 bewerkt door thex
Krijgertjes Geplaatst 12 augustus 2010 Geplaatst 12 augustus 2010 Wat is een poi op een map60csx ? Mis ik iets handigs ? Het ging toch over een 60csx (bij Oregons etc hou ik mijn grote mond namelijk dicht). Je kunt max. 1000 waypoints op een 60csx opslaan. Een poi is een Point of Interrest. Daarvan kun je er een heleboel op een 60csx opslaan. Voor de poi's kun je de poiloader gebruiken. Handig in gebruik voor b.v. alle traditionals in de buurt of gegeven tussenpunten. Ook hints kunnen als poi opgeslagen worden!
thex Geplaatst 12 augustus 2010 Geplaatst 12 augustus 2010 (bewerkt) Ok POI <> Waipoint. Ik heb blijkbaar wel POI's gezien op Tom Tom, maar nooit op een MAP 60csx. Welk menu hoort hier dan bij ? Google google .. .er gaat ineens een wereld voor me open 12 augustus 2010 bewerkt door thex
Bloodwoosj Geplaatst 12 augustus 2010 Geplaatst 12 augustus 2010 Je kunt "zoeken/find" "waypoints" kiezen, maar ook "geocaches", "steden" enz. Een van de tevens voorkomende opties in datzelfde menuscherm dat je vast kent is "alle poi". Daar staan de POIs zoals die bv vast verankerd in de City Navigator gegevens staan als musea, winkels etc. Helemaal onderaan (bij mij net buiten het standaard beeld, dus ik moet effe naar beneden scrollen) staat ook de optie "eigen nuttige punten", en dat zijn de zogenaamde POIs die je zelf mbv bv Garmin POIloader op de geheugenkaart van je 60csx kunt zetten. Zo liep ik ooit tegen het maximum van 1000 waypoints aan toen ik alle traditionals in een cirkel van 50 km rond mijn woonplaats in de GPS wilde zetten, maar nadat bleek dat er een GSAK-macro was waarmee je meer dan 1000 waypoints (maar dan niet als waypoint, maar als eigen gedefinieerde POI) als cache, inclusief GC code, terrein en difficulty, size en zelfs hint kon uoloaden ging er ook voor mij een wereld open. De manier en macro die ik gebruik staan hier in het duits beschreven, maar ik neem aan dat er met wat gegoogel ook wel een engelstalige of nederlandstalige werkwijze beschreven staat. Ooit zag ik zelfs een macro waarbij je een multi op deze manier inclusief in stukken geknipte bechrijving in je 60csx kon zetten, maar dat was me toch erg omslachtig in het veld. Dan maar een papieren afdruk ;-) Greetz Bloodwoosj. PS, Zo zet ik er bijvoorbeeld ieder jaar voor mijn bezoek aan Berlijn alle U-Bahn en S-Bahn stations met eigen symbool als POI in zodat ik die snel op de kaart kan zien. De waypoints zichtbaarheid en de eigen POI-zichtbaarheid zijn namelijk onafhankelijk van elkaar op een kaart zichtbaar te maken, afhankelijk van het inzoomniveau en ook nog een eigen herkenbaar icoontje erbij.
Aanbevolen berichten