Spring naar bijdragen

Kompas


Vrij de Buiter

Aanbevolen berichten

hoi, Ik heb een paar caches met militaire stafkaart en kaarhoekmeter

en kompas gevonden, onderandere "Dutch Sahara (alleen kaart en kompas)

en jagershagen1(GPS wel bij me maar niet nodig) maar alles valt en staat bij de beschrijving van de cachelokatie. Met secuur werken en afpassen kon ik tot ongeveer op 35m uitkomen en dan moet je het meestal wel van de beschrijving of spoilerfoto hebben.

:unsure:

groeten PAULUS[^]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Is het niet een nieuwe vorm van geocachen? Kompascachen?

Het blijft natuurlijk geocachen. Met wat voor hulpmiddelen dat je het doet maakt natuurlijk niet uit.

 

Ze zijn er hoor die in huis net zo lang met de beschrijving bezig zijn totdat ze ongeveer de juist plek weten, de coördinaten dan plotten op een kaart in Ozi, deze kaart uitprinten en dan zonder kompas of wat dan ook, alleen maar met de kaart, de cache vinden.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :unsure:De waarschijnlijkheid dat iemand op u let is recht evenredig met de stomheid van datgene waar u mee bezig bent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor ons is dit inderdaad heel gewoon, wij hebben helemaal geen GPS. Gelukkig kunnen wij ook met de hand (lees: meest simpele zakjapanner) coordinaatjes omrekenen in het veld en uitzetten op kabouterkaartprintje of provincieatlas, zodat we niet meer elke multicache thuis hoeven uit te figulieren.

 

Het is overigens niet moeilijk caches te vinden zonder GPS als je er aan gewend bent. De nauwkeurigheid bij goed kaartlezen door een geoefende kaartlezer is veel beter dan 35 meter, ik denk zo rond de 5 meter (de ene of andere kant van de weg is prima te zien op een kaart). Al met al goed genoeg, met name als er veel referenties in de omgeving zijn. Midden in een bos zonder paden (foei!) of in een heel groot weiland is het natuurlijk wat lastiger, maar dat komt bijna nooit voor.

 

Gr.M.

Het Kleffe Stel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kan wel, maar zeker niet met alle caches. Soms moet je echt tot de laatste 10 meter nauwkeurig zijn en dat red je met een stafkaart niet. Een kompas heb je soms ook nodig maar meestal niet. Je moet dan wel kunnen omrekenen. Geocachen gaat met WGS84 coordinaten; stafkaarten zijn RD.

 

Maar waarom zou je het zonder GPS willen doen?

Ik ben nog niet één cache tegengekomen die ik niet zonder GPS heb kunnen oplossen.

Wel kost het meer tijd en bij regen is het een beetje geknoei, om de punten in het veld om te rekenen, je moet het goede stuk kaart meenemen (da's ook altijd maar een gok), dus de voorbereiding is wat complexer dan het uitprinten van de cachepagina. Maar goed, verder gaat het dus prima.

 

Zonder GPS scheelt dus de aanschaf van het apparaatje en is voor sommigen wat spannender. Maar ook weer minder spannend, want vaak weet je van tevoren al beter waar je terecht gaat komen en is er dus helaas minder verrassing.

 

Gr.M.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...