Spring naar bijdragen

Kompas


Vrij de Buiter

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Het kan wel, maar zeker niet met alle caches. Soms moet je echt tot de laatste 10 meter nauwkeurig zijn en dat red je met een stafkaart niet. Een kompas heb je soms ook nodig maar meestal niet. Je moet dan wel kunnen omrekenen. Geocachen gaat met WGS84 coordinaten; stafkaarten zijn RD.

 

Maar waarom zou je het zonder GPS willen doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met een sextant kom je aardig in de buurt van de cacheplaats

maar alleen 1 probleem Je hebt vrij zicht op de horizon nodig.

En je moet een Azimuth nemen in de buurt van de cacheplaats bij zonsopkomst met je kompas.

 

 

Als je nog tabellenboeken nodig hebt , heb ik ze nog op zolder liggen van mijn stuurman opleiding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met een topografische kaart 1:25.000 en een lineaal met mm. verdeling kom je een heel eind. 4 mm is 100 meter en je kan best wel op een halve millimeter nauwkeurig meten op de papieren kaarten. Dus een nauwkeurigheid van plaatbepaling van 10 meter is haalbaar. Ongeveer wat een GPS ook presteert.

Was er niet iemand een tijd geleden die hier vertelde dat die diverse caches gevonden had op deze manier zonder GPS?

En je moet even WGS84 cache-coördinaten omzetten naar RD-coördinaten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tof dat jullie allemaal reageren!! Wie heeft er voor mij de formule om omte rekenen?

En verder wil ik uiteraard indien de kosten meevallen een GPS aanschaffen, al heb ik wel het idee nu, dat met kompas het nog uitdagender is. Wie heeft er een GPSje voor me, niet te duur natuurlijk. Ik ben een student die van giften leeft v.w.m opleiding.

In iedergeval wie heeft er nog meer ervaring met het zoeken met kompas?

 

greetz Vrij de Buiter :wine:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met een topografische kaart 1:25.000 en een lineaal met mm. verdeling kom je een heel eind. 4 mm is 100 meter en je kan best wel op een halve millimeter nauwkeurig meten op de papieren kaarten. Dus een nauwkeurigheid van plaatbepaling van 10 meter is haalbaar. Ongeveer wat een GPS ook presteert.

Was er niet iemand een tijd geleden die hier vertelde dat die diverse caches gevonden had op deze manier zonder GPS?

En je moet even WGS84 cache-coördinaten omzetten naar RD-coördinaten.

Het wordt wel lastig als je op die manier een cache wil zoeken die

b.v. midden in een groot bosperceel ligt. Topografische

kaarten geven je dan maar weinig orientatiemogelijkheden. trouwens een set

topografische kaarten is vaak al duurder dan een gps. Tenzij je

kabouter CD's hebt gevonden, en je leent de computer+printer van iemand

anders, dan is het goedkoper.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet dat team het kleffe stel, en ferry pa3fdc geen GPS gebruiken, en dat ferry alles op stafkaart doet.

dus is het mogelijk, alleen multi cache is lastig omdat je steeds nieuwe coordinaten hebt.

 

Jacco vechtdal team

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het wordt wel lastig als je op die manier  een cache wil zoeken die b.v. midden in een groot bosperceel ligt. Topografische  kaarten geven je dan maar weinig orientatiemogelijkheden[...]

Dat is waar; ook caches in monotone heidevelden e.d. worden lastig. Maar met wat inventiviteit is er wel overheen te komen. Zoek kenmerken op zoals: het eind van een sloot, een bocht in een beek, een hoogspanningsmast o.i.d. en meet de afstand en richting (kompas!) tot de cacheplek.

En dan: touwtje tussen je enkels, je staplengte ijken en maar rechtdoor lopen, de juiste kompasrichting aanhouden en stappen tellen. Moet lukken. :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met een sextant kom je aardig in de buurt van de cacheplaats

maar alleen 1 probleem    Je hebt vrij zicht op de horizon nodig.

En je moet een Azimuth nemen in de buurt van de cacheplaats bij zonsopkomst met je kompas.

Dit is uiteraard leutig bedoeld :eek:

 

Behalve de aangegeven problemen is er nog een groot probleem; een sextant kun je op 1 minuut aflezen, en dat wil uiteraard nog niet zeggen dat die minuut ook nog juist is.

 

En 1 minuut is meer dan 1 kilometer, in NZ-richting zelfs 1 zeemijl, 1852 m.

 

Bij GPSsen klagen we al als de geschatte fout meer is dan 10 m; met een sextant ben je dus helemaal nergens. Zo is weer eens duidelijk hoe de GPS navigeren niet alleen heel veel makkelijker heeft gemaakt, maar ook heel veel nauwkeuriger. :beerchug:

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...