Spring naar bijdragen

Geocaching handboek gezocht.


laanen

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Geocachen is geen wetenschap, maar een doe-sport in mijn ogen. Natuurlijk, je hebt wat hulpmiddelen nodig, zoals b.v. een gps, maar er zijn ook lieden die alleen met kaart en kompas op stap gaan. Waar is het avontuur gebleven als je eerst allemaal boeken wilt doorlezen en van alles in theorie wilt weten.

Ik ben blij dat ik het anders heb aangepakt en gewoon ben begonnen met doen. Daarbij gaat dan van alles mis, maar juist dat maakt het zo'n leuke ervaring. Hoe meer er mis gaat, hoe meer je meemaakt en er over kunt vertellen in je logs. Ik lees juist die logs met het grootste genoegen. Wat heb ik aan een log als: wij hadden thuis alles tot op de cm uitgedokterd en konden de cache in een mum pakken? Dan wordt het gewoon werk, waar je na een poosje niks meer aan vindt.

Dus Klompengatters: aan die klompen, de mestvork op de rug (want een prikstok heb je ook nog niet, las ik), stapel boterhammen mee, uitdraaitje mee, gpsje mee, hondje mee en vooruit met de geit! ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

stapel boterhammen mee, uitdraaitje mee, gpsje mee, hondje mee en vooruit met de geit!

 

Zo is dat bij ons ook gegaan, en gaat het nog steeds. Terplekke komen we er weleens achter dat we ook foto's hadden moeten uitprinten, of dat er toch eerst nog een huiskamervraag beantwoord had moeten worden. Helaas dan. Als we in de vakantie van de kids een cachedagje plannen ;) , gaat dat als volgt. Pa smeert de boterhammen en vult de flessen. Kinderen doen niets, behalve TV kijken en in de weg lopen, ma draait even een zootje cachebeschrijvingen uit. Onderweg komen we er dan wel achter welke het eerste bereikt kan worden. Hondjes hebben we niet, maar Water fungeert als zodanig, zodra hij een boom ziet. Komisch hoor in een bos en dan hebben vrouwen die naam! En geiten hebben we dus twee stuks, en inderdaad, die moeten af en toe eens aangemoedigd worden.

 

Maar om even bij de les te blijven. Zodra je je GPS wat vaker ter hand neemt en al de knopjes gewoon uit gaat proberen, snap je sommige cachebeschrijvingen ineens een stuk beter. En weer gaat er dan een lichtje op. En voor de rest is het gewoon een kwestie van op je gevoel en intuïtie afgaan, je gezond verstand gebruiken en een beetje gevoel voor avontuur hebben misschien, dan kom je al een heel eind. De caches worden tenslotte ook door gewone mensen geplaatst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geocachen met een boekje, daar geloof ik niet in. Elke keer kom je wel weer een cache tegen (vooral in Nederland) waarin weer technieken worden gebruikt die niet in een boekje staan; althans, niet in een geocaching boekje. En dan heb je dus een boekje met hints en tips waar je in jouw situatie nou net niks aan hebt, wel bijna, maar net niet... Denk bijvoorbeeld aan Het hoogtepunt waar je niks aan een geocaching boekje zult hebben, maar een wisknuddeboek welkom is.

De handleiding van de GPS en een berg boerenverstand is ruim voldoende.

Twee tips die het altijd doen:

1) controleer 2 keer of je het coordinaat echt wel goed hebt ingevoerd. Je zal niet de eerste zijn die een kilometer verkeerd loopt ;)

2) de pijl van de GPS reageert wat funny. Als het ding strak 90 graden naar rechts wijst, ben je vaak al te ver. Oefening baart kunst.

 

En verder is het zo dat wanneer je een aantal caches hebt gedaan, je vaak meteen ziet "O, daar ligt 'ie". Het ge-oefende oog, zeg maar. Staat ook niet in een boekje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou de reacties zijn behoorlijk.... ;)

We hebben onze eerste cache ook al gedaan zonder handboek. :D

Gewoon lekker richting Pim's gereden en die gelopen. :)

Was als beginneling wel zoeken geblazen, mar ach dat maakt het juist leuk.

Moet zeggen we zijn ook van mening dat het zo het beste werkt, al doende leert men er steeds meer bij. ;)

Ben ook van plan dit vaker te doen en zodoende steeds behendiger te worden in het vinden van een cache.

Als spelende met je GPS kom je erover ook steeds meer aan de weet.

 

Maar zal ook nog wel eens een draadje starten en jullie om je mening vragen als ik ergens een probleem mee heb of een vraag over heb.

 

Moet zeggen dit forum werkt prima. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou toch denk ik dat zo'n handboek best wel nut kan hebben. Ik denk dat ik inmiddels geen newbie meer ben maar begrijp, ondanks dat ik het regelmatig geprobeerd heb, nog altijd niets, maar dan ook compleet niets van andere coordinaatstelsels, meten en rekenen met gevonden coordinaten of kaartlezen met coordinaten. Ook de achterliggende logica met minuten en seconden en dergelijke begrijp ik echt geen hol van. Er zijn dus veel caches die ik niet kan doen, tenzij ik dat met een andere cacher zou doen, of met behulp van een handboek (maar dan moet dat nog wel in Jip-en-Janneke-taal beschreven staan)

 

Alexander

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou toch denk ik dat zo'n handboek best wel nut kan hebben. Ik denk dat ik inmiddels geen newbie meer ben maar begrijp, ondanks dat ik het regelmatig geprobeerd heb, nog altijd niets, maar dan ook compleet niets van andere coordinaatstelsels, meten en rekenen met gevonden coordinaten of kaartlezen met coordinaten. Ook de achterliggende logica met minuten en seconden en dergelijke begrijp ik echt geen hol van. Er zijn dus veel caches die ik niet kan doen, tenzij ik dat met een andere cacher zou doen, of met behulp van een handboek (maar dan moet dat nog wel in Jip-en-Janneke-taal beschreven staan)

 

Alexander

Inderdaad jammer als je meerdere caches niet kan doen vanwege problemen met coördinaatstelsels. Of je met handboeken die niet in Jip-en-Janneke-taal geschreven zijn, verder komt is niet waarschijnlijk als ik je goed begrijp. Je zou een poging kunnen wagen samen met meer ervaren cachers op stap te gaan om bij te leren. ;)

Een andere mogelijkheid is om concreet een cache te noemen die problemen oplevert vanwege coördinaatstelsels. Misschien dat men je dan op het forum op weg kan kan helpen.

Kom maar op dus... :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Alexander

Inderdaad jammer als je meerdere caches niet kan doen vanwege problemen met coördinaatstelsels. Of je met handboeken die niet in Jip-en-Janneke-taal geschreven zijn, verder komt is niet waarschijnlijk als ik je goed begrijp. Je zou een poging kunnen wagen samen met meer ervaren cachers op stap te gaan om bij te leren. ;)

Een andere mogelijkheid is om concreet een cache te noemen die problemen oplevert vanwege coördinaatstelsels. Misschien dat men je dan op het forum op weg kan kan helpen.

Kom maar op dus... :D

Das zeker jammer, maar gelukkig zijn er genoeg die ik nog moet die ik wel kan, jouw serie in Delft lijkt me niet al te lastig :)

 

het heeft niet zoveel met ervaring te maken, ik loop al een tijdje mee, als wel met het totale gebrek aan wiskundig inzicht, heb daar eerlijk gezegd buiten geocachen om ook geen enkele interesse voor.

Een voorbeeld van een cache die ik graag wil vinden maar niet kan is X-marks The spot op Texel, ik heb een tijdje terug in het draadje Helpende Handjes gevraagd om hulp en ben door Barny en GR uiteindelijk aan de oplossing (met uitleg) gekomen, al het veldwerk het ik wel zelf gedaan, tis dus niet zo dat ik alles laat voorkauwen. Nu nog afwachten wanneer ik weer op Texel ben dan kan ik hem gaan vinden hopelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

Das zeker jammer, maar gelukkig zijn er genoeg die ik nog moet die ik wel kan, jouw serie in Delft lijkt me niet al te lastig :)

...

Dat geldt voor de FiGiLiLi's, maar kijk eens naar de caches in mijn handtekening, that's different koek! :D;)

 

Tussen haakjes: die X marks the spot heb ik niet kunnen vinden, maar dat had meer met het traceren van de geluiden te maken. De diagonalen, dat lukt wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

Das zeker jammer, maar gelukkig zijn er genoeg die ik nog moet die ik wel kan, jouw serie in Delft lijkt me niet al te lastig :D

...

Dat geldt voor de FiGiLiLi's, maar kijk eens naar de caches in mijn handtekening, that's different koek! ;):)

 

Tussen haakjes: die X marks the spot heb ik niet kunnen vinden, maar dat had meer met het traceren van de geluiden te maken. De diagonalen, dat lukt wel.

Die serie bedoel ik ook, maar ik heb, toen ze er net waren, die andere caches bekeken en toen leek me dat ze niet onoplosbaar voor mij waren :D

 

En bij die X-marks: bij was het dus precies andersom, geluiden geen probleem (ben een Texelkenner, ben ik ook nog ergens goed in), kruispunt wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat kan wel zo zij, maar van de cache tussen 9&10 kun je dat alleen weten door ter plekke te kijken.

En zelfs dan is ie moeiljk.

Afgelopen weekend geprobeerd te zoeken, maar tussen 2 plaatsen het midden bepalen is moeilijker dan je denkt ;) En gezien de sporen ter plekke is er menig maal op half 11 gezocht :D

 

Groeijes Marja :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...