Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Gezien de aard van het werk en de historische ontwikkeling hebben we twee instanties die voor landmeters belangrijk zijn: die voor het horizontale werk en die voor het vertikale (de hoogte dus).

De afdeling Rijksdriehoeksmeting van het Kadaster is verantwoordelijk voor de horizontale component en de afdeling NAP van de Adviesdienst voor Geo-informatie en ICT van Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor het vertikale component.

Voor de hoogtes moet je dus bij http://www.rdnap.nl/ zijn waar nog veel meer zaken te vinden zijn (o.a. download van CC40 coördinaten omzetter). Deze site verdient een plaatsje bij je bookmarks!

Ik kom er over te praten omdat er per 1 jan het nodige gaat veranderen in onze hoogtes. Lees maar eens deze publicatie: de nieuwe NAP-publicatie.

Wat is er aan de hand? We hebben een net van peilmerken bestaande uit palen die in de pleistocene ondergrond (een zandlaag) vast zitten . De toppen van de palen zitten verborgen onder putdeksels. Met behulp van waterpassing vanaf het primaire NAP-punt in Amsterdam zijn de hoogtes bepaald. En vanaf dit netwerk zijn alle andere hoogtepunten (35.000 stuks) gezet. Dit zijn de bronzen NAP-bouten die je overal kan tegen komen als je goed kijkt.

Verder hebben we de GPS Kernnetpunten die ook een nauwkeurige hoogte hebben. Maar dat zijn wel hoogtes die anders zijn bepaald onderling.

En wat blijkt nu: het zit niet lekker met de hoogte van die primaire peilpunten. Er zijn fouten gemaakt en de nauwkeurigheid is niet wat men dacht dat die zou zijn . Want in de periode van 1996 tot en met 1999 heeft een nieuwe hermeting van het primaire net van het NAP plaatsgevonden, de 5e Nauwkeurigheidswaterpassing (5e NWP).

De conclusie is: in de afgelopen 80 jaar zijn de primaire merken duidelijk van hoogte veranderd.

Het wordt dus lastig (en het wordt onnodig duur) om de GPS-hoogtes in te passen in de hoogtes van de beschikbare peilmerken. Gezien de nauwkeurigheid van hedendaagse (relatieve) GPS-hoogtes (millimeters over vele kilometers) botst men op tegen fouten in de hoogte van de peilmerken. Tja, en wat moet je dan doen?

Na veel vergaderen en rondvragen bij gebruikers, het raadplegen van deskundigen etc. kom met tot de slotsom: zo kunnen we in ieder geval niet doorgaan. Dus, ja. sorry voor het extra werk eventjes, maar een totale nieuwe NAP-hoogtelijst die de huidige werkelijkheid weergeeft wordt per 1 jan. ingevoerd. En die zal, net zoals altijd al het geval was, geregeld ge-updated worden als een stuk van Nederland een beetje stijgt of zakt of zoiets. (want het is niet aannemelijk te praten dat wel de primaire peilmerken zijn veranderd maar de omringende bodemhoogte niet. In het Westen zakt de zaak met zo'n 1/2 mm. per jaar en in Z.Limburg en Twente gaat de zaak omhoog met bijna 1 mm. per jaar.)

Men stopt ook met het verstrekken van lijsten op papier. Men moet gewoon via internet bestellen en ontvangen.

BELANGRIJK NIEUWS!!!! Nieuwe GEOÏDE komt op ons af !!! :dribble:

En wel in mei 2004.

Laten we even terug gaan naar de basis: NAP gaat over water. Water stroomt steeds - als het even mag - naar de plek met de laagste NAP-hoogte. Zouden er geen zwaartekrachtverschillen zijn dan was er geen probleem om NAP-hoogtes aan te sluiten aan de GPS-hoogtes. Maar helaas, het NAP-vlak ( de Geoïde) is niet vlak. De NAP-nulhoogte loopt van zo'n 41 meter boven de ETRS89 (=WGS84) ellipsoïde in Noord-Friesland naar 47 meter in Zuid-Limburg. (gemiddeld 43 meter)

In mei hoopt men klaar te zijn met aanvullende zwaartekrachtmetingen en berekeningen en dan zal de Geoïde van De Min (1996) een waardige opvolger krijgen.

En verder moet alle landmeters-GPS-software een update krijgen vanwege de nieuwe geoíde.

Mijn GPS12 vertaalt de WGS84 hoogte naar het RD-stelsel (met NAP) gewoon met een vaste waarde van 43 meter. Maar betere en modernere GPS-en zouden dat veel beter kunnen doen. Maar ja, een verschil van 47-41=6 meter valt binnen de nauwkeurigheid van mijn handheld GPS-je.

Geplaatst

Heel concreet kwam de vraag aan: en wat kan je nu over een NAP-bout te weten komen? Hier is een voorbeeld van het resultaat van een aanvraag:

Peilmerkgegevens van selectie op blad: 004G

Opvraagdatum NAPINFO: 06-01-2004

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    peilmerk X-RD Y-RD korte beschrijving ws x y m jaar o s hoogte
    nummer (km) (km) muur muur e van r t t.o.v.
    (cm) (cm) r me- d a NAP
    k ting e b in m
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    004G0004 127.04 586.90 REST. "HET POSTHUIS" L/V INGANG O -460 22 0 2001 2 3 3.922
    004G0007 128.00 587.25 SCHR.ANKER IN BOSLN N-Z V. POSTW 7 2001 2 3 2.153
    004G0009 129.64 585.10 WADHOOGTEMERK HOORN8-N 5M N VAN 4G010 W 1963 3 -0.764
    004G0010 129.64 585.10 WADHOOGTEMERK HOORN8-C, X=129637 W 1963 3 -0.676
    Y=585104
    004G0011 129.64 585.10 WADHOOGTEMERK HOORN8-Z, 10M Z VAN 4G010 W 1963 3 -0.699
    004G0012 123.62 575.88 WADHOOGTEMERK HOORN80-N, 5M N VAN 4G013 W 1979 1 0.093
    004G0013 123.62 575.88 WADHOOGTEMERK HOORN80-C, X=123620 W 1979 1 -0.015
    Y=575880
    004G0014 123.62 575.88 WADHOOGTEMERK HOORN80-Z, 10M Z VAN 4G013 W 1979 1 0.051
    004G0016 121.48 582.00 Z/O PAAL REDDINGSHUISJE BIJ PL 36 ZO 17 20 1 2001 2 1.468
    004G0017 125.38 585.42 WACHTLOKAAL SCHIETKAMP VLIELAND N 41 20 1 2001 2 3.354
    004G0018 127.14 586.85 RD STEEN RD= 040304-14 0 0 Y 1999 2 5.561
    004G0019 127.12 586.91 SCH HS POSTWG 3 O 169 40 9 1999 2 3.486

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

© Adviesdienst Geo-informatie en ICT

• 1 month later...
Geplaatst

Vandaag kreeg ik bericht dat de nieuwe (eerste) uitgave van de RD-NAP nieuwbrief op het internet staat. En het staat vol met wetenswaardigheden. Ik vindt het aangenaam leesvoer. :P

Het begint al fraai met een foto van een echte NAP-bout (brons of messing?).

Om er een paar zaken uit te pikken:

"de eerste feiten over de aangepaste hoogtes van de ondergrondse merken van het NAP".

"een kort stukje over de binnenkort te verschijnen, nieuwe geoïde NLGEO2004".

Ook lees ik - en dat wil ik aan de meute best wel doorvertellen - dat het bekende peilmerk in de Dam te Amsterdam er is voor touristen. Want wat lees ik: "Het basispunt van de berekening is het OM Amsterdam op de Dam. De hoogte hiervan is met 2 cm naar beneden aangepast op basis van OM’n in het geologisch stabiele gebied Veluwe." ;)

Met 'aanpassen' wordt hier niet bedoeld dat iemand stiekem met een grote hamer de paal wat dieper de grond in heeft geslagen :lol1:

Voor de liefhebbers: er is een plaatje van de geoide van de gehele aardkloot. Daarop is te zien dat we hier echt zo'n 44 meter gemiddeld boven de WGS84 ellipsoïde zitten met onze 0-meter NAP hoogte.

En over NAP-Info:

"Naast het feit dat het NAP nieuwe hoogtegegevens gaat publiceren, zal ook de wijze waarop dit gebeurt, vernieuwd worden. De publicatie zal voortaan kosteloos zijn en volledig via Internet gaan verlopen. "

Wie een en ander fantastisch voorkomt en het zelf wil lezen: kijk bij Nieuwsbrief 1, februari 2004

• 3 months later...
Geplaatst

Even een parafraze op de titel van deze draad:

"Wat doet de schrijvende pers met onze NAP?"

Want ook onder journalisten is het verhaal doorgedrongen dat onze NAP gaat veranderen zoals ook in de nieuwsbrief stond. Maar wat die ervan maken, het bekende gerommel: het is technisch en wetenschappelijk dus schijven ze artikelen vol halfbegrepen baarlijke nonsens.

En dan verzinnen ze ook tenenkrommende koppen boven hun schrijfsels.

Zoals:

" Het NAP op de loop"

"NAP zakt weg"

"NAP onbetrouwbaar door zakken van de bodem"

"NAP staat niet zo vast als gedacht"

Sommige schijnen nog te denken dat onze NAP vastzit aan dat boutje op de Dam te Amsterdam in plaats van zo'n 300 ondergrondse merken.

Nee, de NAP is alleen maar beter geworden dankzij GPS metingen en zwaartekrachtmetingen.

Je kunt er nog steeds van opaan dat water in Groningen op een hoogte van +2 cm NAP nog altijd wil stromen naar een plek in ZuidLimburg op +1 cm NAP ondanks het feit dat het nulpunt voor NAP in Z-Limburg verder weg ligt van het middelpunt van de aarde dan het nulpunt in Groningen (als ik het mij zo even herinner: +43 m boven de 0 meter WGS84 ellipsoide in Groningen en 47 m in Z.Limburg).

Lees meer in de nieuwsbrieven bij Nieuwe NAP-publicatie

• 2 months later...
Geplaatst

De NAP-nieuwsbrief van 4 september is al te bekijken bij NAPINFO van Rijkswaterstaat

Er staat ook een nieuwe afbeelding in van de geoide zoals die per 1 jan 2005 wordt ingevoerd:

nlgeo2004.gif

De NLGEO2004-geoïde wordt die genoemd.

Volgend jaar komt er ook een nieuwe versie van de CC40 calculator die nu CC41 gaat heten, denk ik.

De nieuwe NAP-hoogtes gaan dan ook in. Alle peilmerken krijgen dus een correctie. In de nieuwsbrief staat daar een plaatje van. Opvallend is de bijstelling in Groningen/Friesland/Eilanden van -0,01m. Zou daar de leeglopende aardgasbel verantwoordelijk voor zijn?

Nog even een deeplink naar de brief.

• 2 months later...
Geplaatst

Even een variatie op het thema: Wat doen amateurs met onze hoogte?

Ik kom hierop na het bekijken van een Noorse site over onze NAP MOH og NAP : een vreselijk leuke site in twee talen: Noors en Nederlands (plus een beetje Engels).

Heel bezienswaardig zijn de foto's van heel oude meetpunten: de aller-allereerste AP-stenen ( Amsterdams Peil). NAP (Nieuw...) kwam veel later.

• 1 month later...
Geplaatst

Heden zijn de nieuwe NAP-hoogten doorgevoerd. Er is nu NAP Publicatie 2005.

In de De Nieuwsbrief kan je er over lezen.

Wil je zien wat er t.o.v. de oude situatie veranderd is: in onderstaand kaartje geeft het donkerste blauw een verschil (lager) van 0,030 m , het gele is gelijk gebleven en het rode is hoger geworden. Aangezien hoogtebepalingen slechts over beperkte gebieden gezet worden, heeft men in de praktijk geen problemen.

kaartbladcorrecties.jpg

• 10 months later...
Geplaatst
Even een variatie op het thema: Wat doen amateurs met onze hoogte?

Ik kom hierop na het bekijken van een Noorse site over onze NAP MOH og NAP : een vreselijk leuke site in twee talen: Noors en Nederlands (plus een beetje Engels).

Heel bezienswaardig zijn de foto's van heel oude meetpunten: de aller-allereerste AP-stenen ( Amsterdams Peil). NAP (Nieuw...) kwam veel later.

Zoekend tussen wat Japanse teksten kwam ik bij toeval op deze site terecht:

http://www.shonai.com/english/sokuryo.html

Ook in Japan hebben ze hun eigen NAP (dat hebben ze vroeger van Hollanders geleerd) maar hun "nul-punt" is ietwat minder toeristisch (misschien is het toeristisch op Japanse manier) dan dat van ons in Amsterdam. Hier is een foto ervan:

sur007.jpg

Japan standard datum of leveling (1-1 Nagata-cho, Chiyoda-ku, Tokyo)

Geplaatst
Je kunt er nog steeds van opaan dat water in Groningen op een hoogte van +2 cm NAP nog altijd wil stromen naar een plek in ZuidLimburg op +1 cm NAP ondanks het feit dat het nulpunt voor NAP in Z-Limburg verder weg ligt van het middelpunt van de aarde dan het nulpunt in Groningen

Duidelijk, mooi verhaal. Dank voor deze verklaring en de link naar de Nederlands/noorse website.

Volgende keer dat ik op de dam ben zal ik toch eens zoeken naar die vijf stenen.

bjorri, de reis is het doel.

• 3 years later...
Geplaatst

Er is een gravitatie satelliet!

Gravity satellite feels the force

Het vergt erg veel moeite om op het land de gravitatie te meten. En toch zijn goede betrouwbare gegevens heel erg welkom. Zie de voorgaande berichten maar waarin het belang wordt toegelicht.

Nu is er een satelliet die op geringe hoogte vliegt en die vreselijk nauwkeurig kan meten.

To acquire its data, Goce carries a set of six state-of-the-art high-sensitivity accelerometers. These have been arranged in pairs and sit across the three axes of the spacecraft.

As Goce "bumps" through Earth's gravity field, the accelerometers will sense fantastically small disturbances - as small as one part in 10,000,000,000,000 of the gravity experienced at the Earth's surface.

Dat is een nauwkeurigheid waar je wat mee kan. Maar het blijft een beetje afwachten. Een meetpunt op ruim 250 km hoogte en ons landje is net 200 x 200 km groot.

Een probleem is ook dat die satelliet per dag zo'n 200 meter lager komt vanwege luchtweerstand die op die hoogte er nog is. Hij heeft echt te maken met windvlagen. Vandaar dat er een ionenmotor is die continu voldoende regelbare stuwing geeft om niet te dalen. En dat compliceert de metingen natuurlijk.

It is now just above 275km and will continue to drop to its target science altitude of 263km.

By then, the satellite will have been put in a "closed loop" mode whereby the gradiometer and the engine will be working in tandem to fly a stable path and gather the gravity data.

Scientists will use Goce to help them construct high-resolution maps of the geoid, which, simply put, is an idealised globe with a surface of constant gravity.

_44979325_gravity_466.gif

Ik heb ook nog een beeld gevonden van de geoïde van de hele aarde.

1.jpg

Geplaatst
zover ik weet is de aarde bijna rond, dit ziet er toch niet erg nauwkeurig uit!

Er zal in dit plaatje uiteraard een beetje overdrijving zijn toegepast om het beter zichtbaar te maken voor de lezer. Echter het is inderdaad zo dat de aarde niet volmaakt rond is maar ook geen perfecte en egale ellipsoide.

• 1 year later...
Geplaatst

En al dat meten en rekenen levert ons dan een plaatje op van de bodemdaling .

Langzaamaan kiepert Nederland in NW-richting naar beneden.

De verwachte daling en stijging van het oppervlak van Nederland voor het jaar 2050 ten opzichte van de huidige situatie (bron: Rijkswaterstaat, NAM)

figuur%204.jpg

Bodemdaling in Nederland

Geplaatst

Als ik het goed begrijp dat wordt bij ons, Deventer, de kans op natte voeten minder groot :-)

Wel 2 cm, dat stelt me gerust.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...