Spring naar bijdragen

Topografische Kaarten Op Papier


Aanbevolen berichten

Ga ik op fietstocht dan zorg ik altijd dat ik een topografische kaart op papier bij me heb.

Ja, je hebt tegenwoordig GPSr's die op een klein schermpje topografische vectorkaarten laten zien maar ik ben niet enthousiast over de details. Er wordt veel info weg gelaten. En je mist een goed overzicht. Topo's op papier hebben net dat beetje extra waarvan ik zeg: "hè ja!".

Maar de kaartbladen van de topografische dienst op schaal 1:25.000 zijn nogal prijzig en je hebt er gauw veel nodig.

 

Een tussenoplossing is naar De Slegte te gaan en zien of ze daar van die pakketjes 'fietsroutes in...' goedkoop hebben . Daar zitten fietskaarten bij op schaal 1:50k en die zijn bruikbaar. Het RD raster staat er op, alleen de cijfers ervan niet.

 

Heel zelden is er een firma die atlassen uitbrengt met topografische kaarten. Vroeger was een heel bekende firma 'Robas".

Nu werd ik attent gemaakt op deze:

Uitgeverij 12 provinciën

die een papieren topo atlas uitbrengt van Zuid Holland (en ook van Noord-Holland) voor een prijsje van 20 euro (vanwege een tientje korting tot 1 juli). Wat kan dat nu zijn?

In een ringband zitten de 138 kaarten met een grootte van 5 bij 6,5 km op schaal dus 250 meter per centimeter. Met een lineaaltje erbij kan je dus heel redelijk posities op de kaart bepalen. (1 mm is 25 meter)

De kleuren zijn prima en alle gebruikelijke details van 1:25K schaal zijn aanwezig. Dus ook hoogtelijnen, RD-stenen en GPS-Kernnetpunten, bomen en palen.

En de ouderdom van de kaarten? Ik heb de indruk dat de alleroudste dateren van eind 2008.

Het papier is heel stevig windbestendig hoogglans en lichtelijk regenbestendig. Het papier gaat wel bobbelen maar valt niet uit elkaar.

Kort gezegd: ik ben heel blij met deze aanschaf. Een goede recente topo-atlas is nooit weg!

 

Ik weet dat bovenstaande klinkt als een reclame-verhaal maar ik wil toch deze atlas onder aandacht brengen. Immers het is vele jaren geleden dat een uitgeverij de moeite nam om bij-de-tijdse topo atlassen te maken die een goedkoop alternatief zijn voor de losse kaartbladen van de topo-dienst zelf.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Gast josephine

Handig! Ik hou ook van overzicht en kaarten :thumbup: Jammer dat ze 'm nog niet van heel NL hebben.

Het papier is heel stevig windbestendig hoogglans en lichtelijk regenbestendig. Het papier gaat wel bobbelen maar valt niet uit elkaar.
Ik maak meestal een (zwartwit) kopietje. Zo hou ik mijn kaart wat netter. Leest ook prima af. En een kaart heeft geen last van lege batterijen :D :D
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...

Heel lang zijn al de Topografische Atlas Zuid-Holland en Noord-Holland de enige 1:25.000 kaarten die de uitgeverij 12 Provinciën heeft uitgegeven. Maar nu lijken de plannen om de rest van Nederland uit te brengen heel concreet geworden. lees bij:

http://www.kaartenenatlassen.nl/topografische-atlas

 

Alle provincies zijn er komende zomer.

En helemaal fraai: als je nu inschrijft dan komt er gratis een losbladige versie van mee.

Zaten de oude uitgaven in een ringband, de nieuwe blijkt ingenaaid te zijn volgens beschrijving.

 

Heel wat mensen zitten al een paar jaar te wachten op deze 1:25k kaarten. Ze komen dus!!!!

 

Op dit moment zijn de gebruikers van Ozi Explorer helemaal in de wolken nu de digitale 1:25k topo kaarten met 1 pixel= 2,5 meter gratis beschikbaar zijn .

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die kaarten zijn er in 1:25 en in 1:50. Mooi, dat wel, maar ik ben zelf geen oziexplorer klant. Vind het zo'n gedoe. Ik zie op mijn Oregon met Topo Benelux meer dan genoeg om bij het doel te geraken.... En ter plekke moet ik toch écht zelf zoeken, al heb ik kaarten van 1:1.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tijdens cachetochten in Brabant gebruik ik in Ozi 1 moderne en 2 historische topokaarten (bonnebladen) uit het begin en het midden van de vorige eeuw. Fascinerend om te ontdekken hoe een landschap is ontstaan en sporen te vinden van verdwenen wegen en gebouwen. De bonnebladen haal ik op http://atlas.brabant.nl/bonnekaarten/ en soms ben ik hele avonden bezig om ze te kalibreren in Ozi. Dat verveelt geen moment, want elke kaart is een waar kunstwerk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

@Vlindertje

 

Tijdens cachetochten in Brabant gebruik ik in Ozi 1 moderne en 2 historische topokaarten (bonnebladen) uit het begin en het midden van de vorige eeuw. Fascinerend om te ontdekken hoe een landschap is ontstaan en sporen te vinden van verdwenen wegen en gebouwen. De bonnebladen haal ik op http://atlas.brabant.nl/bonnekaarten/ en soms ben ik hele avonden bezig om ze te kalibreren in Ozi. Dat verveelt geen moment, want elke kaart is een waar kunstwerk.

Ik las dat je je bezig houdt met Bonnekaarten. Ik interesseer me zelf ook behoorlijk voor oude kaarten en heb inmiddels een klein programmaatje geschreven dat heel eenvoudig bonnekaarten binnenhaald van Watwaswaar.nl. Alleen zoek ik nog een mogelijkheid om deze (eenvoudig) te calibreren voor OruxMaps of OziExplorer. Er zijn RD coordinaten van bekend van de verschillende bonnebladen, maar ik heb nog geen goede .map file kunnen maken (met datum/projectie etc).

Met name omgeving Delft interesseert me.

Misschien kun je me helpen met die calibratiefiles?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Natuurlijk ben ik graag bereid te helpen, als ik dat zou kunnen, maar het is niet zo dat ik heel Nederland in gekalibreerde Bonnebladen heb, zoals dat wel het geval is met actuele topokaarten. Bonnebladen kalibreer ik als onderdeel van de voorbereiding van een cachetocht. Pure voorpret. Met die voorbereiding ben ik soms dagen bezig en door studie van de historische en actuele kaarten zie ik niets over het hoofd. Bij mijn gekalibreerde Bonnebladen gaat het om uitsnedes, zoals streken, buurtschappen, dorpen, landgoederen, natuurreservaten en dan voornamelijk in Brabant en Limburg, dus de provincies waar ik de meeste cachetochten heb gelopen. Als ik kalibratiebestanden van Delft en omgeving had zaten ze al in je mailbox.

 

Mochten er programma's bestaan om het kalibreren van (Bonne)kaarten te vereenvoudigen dan weet Prof. Lupardi dat. Hij geldt al jarenlang als onbetwiste autoriteit op het gebied van OziExplorer en woont nog bij jou in de buurt ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt kaarten van 1:25000 hier legaal downloaden. Is tegenwoordig open data.

 

Dank voor deze info, ik wist niet dat dit inmiddels gratis verkrijgbaar was. Maar ik gebruik eigenlijk geen actuele kaarten van het kadaster (gebruik Openstreetmap als vectorbestand op mijn android). Het gaat me juist om de oude bonnebladen van 100+ jaar oud. Het leuke daarvan is dat je (als ze goed gecalibreerd zijn) daarmee kan zien hoe het er vroeger uit zag op de plek waar je op dat moment bent. Ik heb inmiddels wel een aantal kaarten, maar zonder calibratie kan ik er niets mee op mijn gps....

 

Natuurlijk ben ik graag bereid te helpen, als ik dat zou kunnen, maar het is niet zo dat ik heel Nederland in gekalibreerde Bonnebladen heb, zoals dat wel het geval is met actuele topokaarten. Bonnebladen kalibreer ik als onderdeel van de voorbereiding van een cachetocht. Pure voorpret. Met die voorbereiding ben ik soms dagen bezig en door studie van de historische en actuele kaarten zie ik niets over het hoofd. Bij mijn gekalibreerde Bonnebladen gaat het om uitsnedes, zoals streken, buurtschappen, dorpen, landgoederen, natuurreservaten en dan voornamelijk in Brabant en Limburg, dus de provincies waar ik de meeste cachetochten heb gelopen. Als ik kalibratiebestanden van Delft en omgeving had zaten ze al in je mailbox.

 

Mochten er programma's bestaan om het kalibreren van (Bonne)kaarten te vereenvoudigen dan weet Prof. Lupardi dat. Hij geldt al jarenlang als onbetwiste autoriteit op het gebied van OziExplorer en woont nog bij jou in de buurt ook.

 

Hoi vlindertje, ik begrijp (en heb zelf al gemerkt) dat het een pittige klus is om een (deel) van een bonneblad te calibreren. Ik heb op https://github.com/opengeogroep/NLExtract‎ een eerste aanzet gevonden om bonnekaarten via een script te bewerken en van calibratie te voorzien. Er is een bestand beschikbaar waarin de hoekpunten van de kaarten/bladen staan, in RD. Dat is al heel wat. Ik kom alleen niet verder met het omzetten naar een goed gecalibreerde kaart. Welke projectie moet ik kiezen en welke datum? Ik heb met OruxMapsDesktop geprobeerd om een kaart te calibreren, maar daar komt niet echt iets goeds uit (ligt verschoven). Wat gebruiken jullie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...