Spring naar bijdragen

Cachen Met Tomtom


Heracross

Aanbevolen berichten

IDD wij doen nog steeds alles met een TomTom. Is denk ik ook heel goed mogelijk als je eenmaal weet om te gaan met de beperkingen die dat ding natuurlijk ook weer heeft.

Hoewel ik nu de meest luxe versie bezit is dat volgens mij niet nodig. Hiervoor had ik een 720T versie, en daar ging het ook goed mee.

 

Misschien een beknopte uitleg hoe wij het doen:

 

1) TomTom moet uitgerust zijn met de SirfIII chipset (dezelfde die dus in een Garmin 60CSX) zit. Deze zit echt niet alleen in de dure modellen hoor

Aangezien de TomTom standaard is uitgerust met statische navigatie, schakel ik deze standaard uit met een progje dat ik gedownload heb.

Anders moet je minimaal 5 km/u lopen, en dat is in de bossen soms wel eens onhandig.

2) de tradi's en opgeloste multi's exporteer ik met GSAK tot een TomTom POI file.

Hierbij geven we als extra export optie mee: de GCcode, de maat (micro/regular etc), de coordinaten, het type en de decrypted hint.

Je krijgt dan dus zoiets bovenin je beeld te staan:

 

GC12345 R N 52 01.555 E 4 55.333 U onder een boom

 

Je kunt er ook voor kiezen om de naam van de cache te selecteren, maar dan blijft er minder ruimte over in het scherm voor de andere opties

Tegenwoordig maak ik een aparte POI aan met alleen maar de naam, voor het geval ik het toch wil weten

 

3) Als je een TomTom met een microSD slotje hebt, kun je trouwens heel makkelijk paperless cachen. De TT kan namelijk gewoon HTML lezen.

Dit gebruikte ik vroeger wel voor de multi's

 

Het voordeel van de procedure onder 2) is dat je dus alle benodigheden in het beeld houdt, terwijl wanneer je er geen POI van maakt je alleen naar een vlaggetje loopt.

 

4) zorg er wel voor dat het beeld zo is ingesteld dat deze meebeweegt met de richting waarin je loopt. In dat geval is je icoontje dus eigenlijk het pijltje geworden waarnaar je moet lopen.

 

Ander voordeel van het aanmaken van deze POI is dat je dus ook kan aangeven wanneer je een notificatie krijgt (ikzelf zet deze meestal op 1 km).

 

Bovendien zie je met een POI ook nog hoeveel meter de cache verwijderd ligt (deze loopt af tot 5 meter).

 

Bij de laatste 20 meter schakel ik over op de kompasdisplay waarbij je in het groot de echte coordinaten krijgt te zien en loop ik dus op de laatste twee cijfers van Noord en Oost

 

Lijkt een hele gedoe, maar eigenlijk stelt het heel weinig voor.

 

 

Als je eenmaal gewend bent met de TomTom te lopen denk ik dat er een aantal voordelen en nadelen zijn:

 

 

Voordelen:

 

1) Groot scherm

2) Gesproken navigatie en geocaching in een.

3) super eenvoudig in de bediening

4) Ik lees regelmatig over de maximale hoeveelheid WPs die je in een echte GPS kan invoeren. Deze beperking ben ik bij de TomTom in ieder geval niet tegengekomen;

Bij mij staan alle tradi's en opgeloste mysteries van Nederland er zonder problemen in.

 

 

Nadelen:

 

1) Geen topokaarten (ikzelf heb hiervoor een soort instinct voor ontwikkeld, dat ik toch in 9 van de 10 gevallen goed loop, maar kan me best voorstellen dat dit voor een aantal mensen bijzonder hinderlijk is)

2) geen extra geocache mogelijkheden; zoals projecteren etc; hiervoor gebruik ik mijn telefoon met PGCT erop

3) beperkte batterijduur. Ze zeggen dat de batterij 3 uur mee moet gaan, maar mijn ervaring is dat deze na een uurtje tot anderhalf uur toch wel leeg is.

 

Met de luxe versie die ik nu heb is het niet mogelijk deze onderweg op te laden omdat er een grote connector aan de onderkant zit (ik zet hem tussendoor dus wel eens uit als ik toch wel de richting weet waarnaar ik moet lopen)

 

Bij de goedkopere 7 serie zit gewoon nog een miniUSB aansluiting die ik bij mijn vorige model ook had. Hiervoor bestaat een opladertje waaring je gewoon een AA batterij kunt doen (is ook maar net ff grote dan een AA). Kortom als je een paar oplaadbare AAtjes bij je hebt dan kun je gewoon onbeperkt cachen.

 

 

Heb je nog andere vragen,

 

mail me maar gerust

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Kun je mij dat eens eenvoudig uitleggen hoe dat werkt met GSAK??

Hoort eigenlijk in het GSAK topic thuis, maar het is zo eenvoudig.... :thumbdown:

- Filter in GSAK de caches die je naar je TomTom wilt sturen (bijvoorbeeld alle caches van Nederland)

- Menu "File" " Export" "TomTom POI File"

- Kopieer de aangemaakte POI file naar de juiste directory op je TomTom (bij mij is dat "Western_Europe".

 

Klaar. Ze zijn nu als "Nuttige Plaats" op je TomTom beschikbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat het zo makkelijk is weet ik, maar dan moet het wel werken.

Ik krijg dat filter niet juist ingesteld, ik wil alleen tradies en opgeloste mysteries erin hebben en niet heel Nederland.

 

Filteren op niet gevonden tradi's is natuurlijk heel eenvoudig (onder filter)

 

Filteren op mysteries: selecteer niet gevonden mysteries met corrected coordinates.

 

Nu heb je twee opties:

 

1) 2 POI groepjes aanmaken met verschillend icoontje: 1 voor tradi en 1 voor mystery

2) de twee bestandjes samenvoegen (kun je bijv POIedit voor gebruiken) tot 1 bestand, dan kun je dus 1 groepje aanmaken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Samenvoegen zou ook kunnen door

- eerst F7 te drukken (clear all user-flags)

- De set traditionals te selecteren

- shift F6 (zet de userflag voor deze)

- De opgeloste mysteries te selecteren

- shift F6

- F8 (filter op alle caches met een userflag)

 

Of je maakt een macro met het volgende commando

MFILTER IF= NOT ($d_Found) AND NOT ($d_TempDisabled ) AND ($d_CacheType  = "T" OR $d_HasCorrected)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...