Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik zit al en poosje te lezen en begrijp dat "iedereen" een 60csx heeft. Zelf gebruik ik een pda en losse bt-gpsmuis. Dat werkt wel leuk maar wel erg kwetsbaar. Ik wil dus best graag een andere.

Nu lijkt een 60csx het beste te zijn. De 60c etc. hebben niet alleen minder opties maar zjn qua ontvangst duidelijk minder.

Hoe staat het met de 76csx is deze beter of slechter?

Ik zit nog met een beperkt budget.

Is de 60csx zonder kaart te koop en dan ook bruikbaar? Ik kan dan later een kaart kopen en bespaar dan nu op de eerste aanschaf. Of is het echt geen werken zonder een kaart?

Ik lees over wandel-, fiets- en topokaarten. Welke is het beste voor gc?

Kan deze ook in de auto of op de motor gebruikt worden met route berekening. (Geen geluid??)

M'n broer heeft een nuvi 550 met citynavigator9 op cd. Kan ik deze kaarten ook gebruiken op een 60csx.

Is een legend hcx een goed alternatief?

Geen gek kan meer vragen dan .......

Wie helpt mij even op weg met deze vragen?

gr.

Kees

Geplaatst

Of het helpt weet ik niet, maar dat de GPS60 slechtere ontvangst zou hebben ben ik het niet mee eens.

Als je geen kaarten nodig hebt zou dit een hele goede optie zijn.

Geplaatst

De verschillen in de 60 en de 76 reeks zijn vooral het uiterlijke; de 76 is meer op de watersport gericht (daarom zitten de knoppen boven de display; je houdt hem beter vast). Ik heb een map76s (met barometer en kompas) gehad en heb nu een map60cx. Het verschil tussen de 60 csx en de 60sx is de barometer en het electronische kompas. De 76s had beide wel en na drie jaar ervaring met dat ding besloot ik bij de vervanging de barometer en het kompas te laten vallen: zonde van het geld (bij het cachen dan tenminste).

De 60CX kan prima zonder kaarten (een basiskaart zit er altijd in) en later kun je kaarten kopen en via je pc 'inladen'. Sommigen vinden cachen zonder kaarten extra spannend; het is in dat geval wel handig als je een papieren kaart bij je hebt. Ik gebruik twee kaarten voor de GPS: Metroguide Europe (uitstekend voor autorijden) en TopoNL (ongeveer een topografische kaart van alleen Nederland, uitstekend als je loopt). In het buitenland gebruik ik geen topogrfische kaarten; die zijn me te duur. Ik cache daar met MetroGuide en soms een losse kaart.

De Metroguide kaarten kunnen beperkt routeren; de andere variant -CityNavigator- kan dat wel op de map60 reeks. Er is een aparte applicatie - Nroute- van Garmin waarmee je laptop of netbook samen met je GPS een groot navigatiesysteem wordt. Die 'praat' dan ook. De TopoNL kaarten kunnen NIET routeren. Van de fietskaart weet ik het niet, maar volgens mij is die verder ontwikkeld dan de TopoNL kaarten. Er reageert vast wel iemand die dat kaartproduct heeft.

In't kort:

- een map60CX is een goede aanschaf

- van electronische barometers en kompassen moet je houden of nut voor hebben (op ruim 500 caches in binnen en buitenland nog niet gemist)

- je kunt zonder kaarten, ligt aan je zelf, kan later altijd nog

- routeren hangt af van je kaartmateriaal/GPS combinatie

Ik gebruik wel een PDA, maar dan met de applicatie 'Cachemate' om de papierwinkel te beperken als ik op vakantie ga.

Zoiets?

Groet!

T-Bones (E)

Geplaatst

"iedereen" is toch wel wat kort door de bocht. Ipv een 60CX zie je ook erg veel Vista HcX voorbij komen. Ook een erg prettig apparaat (ik kom zelf van een 60) en qua prijs vergelijkbaar (200 euro heb je hem al).

Kan best zionder kaart in de benelux, daarbuiten is vaak wat lastiger, zeker zonder kaart op papier. Maar dat is wel erg leuk. Kan me nog herinneren dat ik in de Montagne d'Ardeche was, geen kaart, op minder dan 1 km van een cache zat, maar ja, die km was wel op de andere rug van een gorge, oftewel, bijna 100m naar beneden (knettersteil) en dan weer omhoog en dan weer terug. Oftewel, niet gedaan.

Geplaatst
Ik gebruik twee kaarten voor de GPS: Metroguide Europe (uitstekend voor autorijden)

Wellicht ter aanvulling:

Met Metroguide is niet te navigeren, met City Navigator wel (gaat met piepjes uit de GPS en pijltjes op het display, dus geen stemgeluid), alleen is die laatste twee keer zo duur als de eerste. Daar is wel een hele leuke oplossing voor: neem Metroguide en installeer daar naast Metrogold. Kost je een paar euro als dank voor de makers en je kan dan opeens wel navigeren met Metroguide op dezelfde manier als met City Navigator of City Select ;)

Geplaatst

Kijk, met zulke antwoorden kun je iets. In korte tijd meer duidelijk als een avondje op het forum. Alvast bedankt. Als er nog meer zjin die iets te vertellen hebben graag.

Kees

Geplaatst

Een andere gps de Etrex Ventur HC is misschien ook oplossing, wel goede ontvangst maar iets goedkoper doordat ie geen sd kaart heeft.

Je kan wel een aantal kaarten (tot 24 MB) in zijn geheugen plaatsen.

Voor kaartmateriaal hoef je niet de dure van Garmin te nemen. Opensource kaarten zijn gratis, en sommigen zijn net zo goed.

Geplaatst
Een andere gps de Etrex Ventur HC is misschien ook oplossing, wel goede ontvangst maar iets goedkoper doordat ie geen sd kaart heeft.

Je kan wel een aantal kaarten (tot 24 MB) in zijn geheugen plaatsen.

24 MB is wel heel erg weing om kaartmateriaal op te plaatsen. Geef dan iets meer uit aan een GPS die standaard voorzien is van een microSD kaartslot. Die heb je in het begin wellicht niet echt nodig als je met de basiskaart aan de gang gaat, maar er komt een moment dat je toch kaarten wil gaan inladen, omdat je meer detail wil zien of wil gaan navigeren.

Geplaatst

Als je kijkt naar een tweedehands betaal je vaak ongeveer evenveel als voor een nieuwe of zelfs iets meer, maar krijg je er vaak al kaartmateriaal bij. Ik had bijvoorbeeld al zitten overwegen om een nieuwe eTrex Legend HCx te kopen, maar toen kon ik voor hetzelfde geld een tweedehands eTrex Vista HCx kopen, incl TOPO NL, MicroSD-kaartje en fietssteun. Bij die Legend zou ik nog apart een geheugenkaartje en gedetailleerd kaartmateriaal en een fietssteun hebben willen kopen, waarmee ik uiteindelijk veel meer geld had moeten uitgeven. En dan heb ik er nu ook nog een elektronisch kompas en een barometrische hoogtemeter bij (dat is namelijk het belangrijkste verschil tussen de Legend en de Vista).

Ik zou dus zeggen: kijk naar wat je minimaal wilt hebben, wat je er eventueel op niet al te lange termijn bij wilt hebben en kijk dan of je gaat voor alles nieuw of misschien een leuke aanbieding voor een tweedehands kunt vinden. Ik weet natuurlijk niet hoeveel budget je hebt. Mijn budget zou eigenlijk op geweest zijn als ik die Legend nieuw gekocht had, en dan had ik dus een paar maanden moeten doorsparen voor de rest, terwijl ik nu voorlopig klaar was voor datzelfde geld, maar dan wel een tweedehandsje. Kan me voorstellen dat als je een ruimer budget hebt, dat je dan liever alles nieuw koopt. Of als je een krapper budget hebt, dat je voor een eenvoudiger apparaat met minder mogelijkheden gaat.

Geplaatst
Of het helpt weet ik niet, maar dat de GPS60 slechtere ontvangst zou hebben ben ik het niet mee eens.

Als je geen kaarten nodig hebt zou dit een hele goede optie zijn.

Tsja, je kunt het er mee eens zijn of niet, maar feit is dat de GPS60 toch echt wel behoorlijk slechtere ontvangst heeft dan de 60Csx.

En dat valt op veel plaatsen te lezen, maar ook op geocaching.nl, kijk hier maar eens naar de review die de Bruine Beren ooit maakten over de 60 Csx en verbaas je over het verschil in ontvangst tussen de 60Csx en de 60Cs. Het is 'm de x die het doet ;-) (zie voor uitleg genoemd artikel)

Greetz Bloodwoosj.

Geplaatst
De TopoNL kaarten kunnen NIET routeren.

De topo NL van onroute die op mijn oregon staat kan wel routeren(routes bereken en laten zien)

Groeten

scoutvinder

Geplaatst (bewerkt)
De TopoNL kaarten kunnen NIET routeren.

De topo NL van onroute die op mijn oregon staat kan wel routeren(routes bereken en laten zien)

Voor de duidelijkheid: TopoNL is een ander product dan de OnRoute Wandelkaart (die hier bedoeld wordt). OnRoute Wandelkaart is inderdaad routeerbaar.

Kijk echter wel altijd even op het kaartscherm wat voor route het apparaat voor je bedacht heeft, want als er een stukje pad/weg niet in staat, stuurt-ie je zo maar met een soms flinke omweg, terwijl het korter kan. Bijvoorbeeld van de ene naar de andere kant van het Kootwijkerzand (of een vergelijkbare zandvlakte), dan stuurt-ie je helemaal om de zandvlakte heen (over de paden/wegen), terwijl je zo recht over kan steken. Soms ook als er wel paden zijn, komt-ie toch met een rare route en kan het korter.

Ook als een lange weg er (om wat voor reden dan ook) in twee stukjes op staat (die op de kaart dus niet aansluiten op elkaar) dan zal de routeerfunctie je omsturen, terwijl je gewoon de weg kan volgen. Is bijvoorbeeld in de OnRoute Wandelkaart het geval op de Susserweg, in Maastricht (N50 50.125 E5 40.053).

bewerkt door Hiker_R
Geplaatst
Bij die Legend zou ik nog apart een geheugenkaartje en gedetailleerd kaartmateriaal en een fietssteun hebben willen kopen

Ik weet niet of Keze de GPS ook wil gaan gebruiken op de fiets of op de motor, maar zo ja: koop gelijk een goede steun plus houder en geen originele Garmin steun die toch minder lang meegaat en minder tegen een stootje kan. Laatst heb ik een Rammount setje gekocht voor 55 euro helemaal compleet. Oerdegelijke kwaliteit en je GPS rolt niet onverhoops over straat ;)

Geplaatst
Bij die Legend zou ik nog apart een geheugenkaartje en gedetailleerd kaartmateriaal en een fietssteun hebben willen kopen

Ik weet niet of Keze de GPS ook wil gaan gebruiken op de fiets of op de motor, maar zo ja: koop gelijk een goede steun plus houder en geen originele Garmin steun die toch minder lang meegaat en minder tegen een stootje kan. Laatst heb ik een Rammount setje gekocht voor 55 euro helemaal compleet. Oerdegelijke kwaliteit en je GPS rolt niet onverhoops over straat ;)

Heb je dan alleen beeld tijdens navigeren of ook geluid (evt. headset 3,5mm of bluetooth)?

Geplaatst
Heb je dan alleen beeld tijdens navigeren of ook geluid (evt. headset 3,5mm of bluetooth)?

Je krijgt op het display aanwijzingen (pijltjes links/rechts tot aan een afslag plus afstanden) en verder geeft de GPS piepjes als teken dat je een bepaalt punt bereikt. Een headset of bluetooth is niet aan te sluiten op een 60CSx.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...