Zero CooL Geplaatst 27 december 2003 Geplaatst 27 december 2003 (bewerkt) **Sorry, dit bericht is verwijderd** 26 november 2004 bewerkt door Zero CooL
0 stefanne_3 Geplaatst 28 januari 2004 Geplaatst 28 januari 2004 Op http://www.garmin.com/cartography/mapSourc.../MGEuro.jsp#map kan je zien dat de dekking van v6 weer groter is dan de dekking van v5. En ook dit jaar zijn er weer upgrade aanbiedingen. Zoals elk jaar kan je tegen inlevering van de vorige versie (dus max één jaar oud) korting krijgen op de nieuwe versie. Dat kan via het Europese hoofdkantoor in London maar ook gewoon via je dealer. Vreemd is wel dat hij in de USA altijd een paar weken eerder te koop is dan in Europa.
0 gr2 Geplaatst 28 januari 2004 Geplaatst 28 januari 2004 Sailtron zit 500 m verderop, Notter ruim 100 km. Ik had gehoopt het via Sailtron te kunnen regelen. Ze hadden daar al een lange lijst van CN E v6-liefhebbers die ze nog niet hebben kunnen bedienen, zeiden ze. Ik zal Notter eens contacten.
0 elsinga Geplaatst 28 januari 2004 Geplaatst 28 januari 2004 Ik heb via Garmin UK de v6 van City Select gepoogd aan te vragen, maar kreeg City navigator v6 opgestuurd. Bij deze gratis af te halen bij Grote Smurf. Degene die als eerste een mailtje stuurt, mag 'm in Friesland komen halen. Oh ja, zonder unlock code die past bij je GPS heb je er dus niks aan en zonder CN v5 ook niet.
0 gr2 Geplaatst 29 januari 2004 Geplaatst 29 januari 2004 Vandaag MapSource City Navigator Europe v6 in de bus. Buitengewoon alerte reactie weer van Sailtron. Hulde!
0 gr2 Geplaatst 30 januari 2004 Geplaatst 30 januari 2004 Vandaag voor het eerst de weg op met MapSource City Navigator Europe v6. Vanuit Houten naar Zeist, daarna naar Rotterdam. Ervaringen: bijgebouwde wijken Houten zijn goed bijgewerkt. Op A27 wordt niet aangegeven dat je rechts moet aanhouden om op de A28 te komen. Bij herberekening gaf de SP aan dat moest worden doorgereden tot Amersfoort om daar een U-bocht naar Zeist te maken. Bij opnieuw herberekenen was deze fout verdwenen. Binnendoor rijdend valt op dat je nog steeds over de Schorteldoeksesteeg wordt geleid, terwijl het Cairnteam bijna een jaar geleden via het online error form aan de kaartmakers heeft gerapporteerd dat die weg is afgesloten voor auto's en motoren. Terug naar Houten via Bunnik wordt de logische route over Rijsbruggerweg genegeerd, zodat je twee kilometer moet omrijden via de heel onlogische Houtenseweg. Ook dit is tevergeefs gerapporteerd. Op een recht stuk A12 krijg je bij Harmelen opeens de aanwijzing linksaf te slaan, terwijl daar natuurlijk geen sprake van kan zijn, alleen al omdat je dan op de vangrail zou knallen. Ook deze flagrante bug heeft het Cairnteam destijds doorgegeven, waarna zelfs correspondentie volgde met de kaartmakers. Maar ook hier is niks mee gedaan. Conclusie 1: veel kan beter. Conclusie 2: het doorgeven van errors lijkt zinloos.
0 gr2 Geplaatst 1 februari 2004 Geplaatst 1 februari 2004 De nieuwbouw Houten mag dan up to date zijn op MapSource, die van Groenlo niet. Het Cairnteam was vandaag in een drie jaar oude nieuwbouwwijk van Groenlo, maar volgens MPS CN E v6 was het daar nog één groot weiland.
0 stefanne_3 Geplaatst 2 februari 2004 Geplaatst 2 februari 2004 En daar gaat de gekte weer In hoeverre deze UPDATE een echte UPGRADE is weet ik niet. In vorige versie's waren we blij dat de kaartdelen kleiner waren geworden voor bezitters van GPS units met weinig geheugen. Nu zijn veel kaartdelen die eerste gevierendeelt waren weer samengevoegd. Het eerste wat opvalt bij installatie is de "tutorial" over hoe je moet uploaden naar je GPS. Voor de rest zie ik tot nu toe weinig verschil tussen MetroGuide versie 5 en 6. Wat dus de enorme hoeveelheid extra data is (van 33.7 naar 41.4 MB voor NL) is onduidelijk. Misschien is het een andere compressietechniek waarbij de prestatie van de GPS beter wordt? Het moederprogramma MapSource blijft gelijk maar voor updates daarvan hoef je dan ook geen nieuwe CD's te kopen omdat dat gratis is via de site.
0 Kruimeldief Geplaatst 2 februari 2004 Geplaatst 2 februari 2004 Tja, aangezien iedereen wel geld wil verdienen zullen ook zij ieder jaar met een upgrade komen. Er blijven natuurlijk mensen die steeds alles op to date willen hebben. Ieder jaar een volledige nieuwe versie kopen is onzin. Het kaartmateriaal is meestal van jaren terug. Kijk naar een ander navigatieprogramma, TomTomNavigator genaamd. ik zweer erbij daar niet van, maar mijn woonwijk bestaat al 10 jaar en komt op de kaart nog steeds voor als een buitendorp van Emmen. De straten en huisnummers kloppen wel alleen valt het niet onder Emmen....... GRTZ Kruimeldief Wat heeft het voor zin om snel te lopen als je niet weet waar je heen gaat.
0 stefanne_3 Geplaatst 5 februari 2004 Geplaatst 5 februari 2004 Ik kwam vandaag een leuke tegen dat bewijst dat het wel degelijk aangepaste data is. De N209 is bij zoetermeer een stukje verlegd ivm de HSL. Er is o.a. een bocht afgesneden en die is terug te vinden in de nieuwe versie. MAAAAR . . . er was in een recht stuk een tijdelijke kronkel gemaakt zodat ze het verdiepte viaduct konden maken. Deze kronkel is ook terug te vinden in de nieuwe versie Blijkt dus dat deze data zonder nadenken gewoon van de provincie (of wie dat ook opmeet) wordt overgenomen. Het zal mij benieuwen of die kronkel er volgend jaar weer uit is omdat we inmiddels als weer een maand door de nieuwe tunnel rijden.
0 Prof. Y. Lupardi Geplaatst 5 februari 2004 Geplaatst 5 februari 2004 In mijn lijst van recepten om RD te zetten in je GPS heb ik ook staan hoe je het moet doen voor het programma Mapsource. Daar heb ik opgemerkt: "With the current versions (okt. 2002) of the software a systematic misalignment of about 3 meters has been observed. This problem seems to have the following reason: when the Longitudinal Origin is typed in in decimal degrees you will find afterwards the display showing the number 5.3876º and it seems this number is used in this rounded form for calculation." Is dit nog steeds het geval met de nieuwe versie?
0 gr2 Geplaatst 5 februari 2004 Geplaatst 5 februari 2004 Vannacht teruggereden naar Houten na belangwekkende bezigheden in Hoorn. Op de Amsterdamse ringweg A10 wilde de nieuwe Mapsource CityNavigator Europe v6 in de StreetPilot III ons, terecht, via de A2 naar Utrecht dirigeren, maar wijzelf voelden meer voor de route via A1 en A27. Eenmaal op de A1 begon de SP uiteraard te sputteren, in een poging ons alsnog naar de A2 te leiden. In het begin waren die herhaalde aansporingen om een U-bocht te maken nog wel leuk, maar bij Blaricum hadden we er toch echt genoeg van, omdat het toch wel bloody obvious was dat de route via de A27 inmiddels verre de voorkeur verdiende. Een handmatige opdracht tot herberekenen riep de SP tot de orde. Onlangs wilde de SP ons ook al vanuit Utrecht via een U-bocht bij Amersfoort naar Zeist laten rijden. Met v5 hadden we dit soort dingen toch niet.
0 stefanne_3 Geplaatst 5 februari 2004 Geplaatst 5 februari 2004 In mijn lijst van recepten om RD te zetten in je GPS heb ik ook staan hoe je het moet doen voor het programma Mapsource.Daar heb ik opgemerkt: "With the current versions (okt. 2002) of the software a systematic misalignment of about 3 meters has been observed. This problem seems to have the following reason: when the Longitudinal Origin is typed in in decimal degrees you will find afterwards the display showing the number 5.3876º and it seems this number is used in this rounded form for calculation." Is dit nog steeds het geval met de nieuwe versie? Nee, dat is verholpen. In de huidige versie is het gewoon Edit -> Preferences -> Position -> Grid: Dutch Grid Verder kan je niets instellen omdat de datum niet vrij te kiezen is bij dit grid. Dat is al vanaf versie 5.0 (huidig is 5.4) zie ook nieuwe versie MapSource, iets gemist ? Nu we het toch hebben over de mapsource software zelf: de huidige versie is niet zo dom meer om 30 MB kaartdata te laden in 24 MB geheugen en dan nog vrolijk te melden: succesvol ! gelukkig
0 Lex Geplaatst 5 februari 2004 Geplaatst 5 februari 2004 In mijn lijst van recepten om RD te zetten in je GPS heb ik ook staan hoe je het moet doen voor het programma Mapsource.Daar heb ik opgemerkt: "With the current versions (okt. 2002) of the software a systematic misalignment of about 3 meters has been observed. This problem seems to have the following reason: when the Longitudinal Origin is typed in in decimal degrees you will find afterwards the display showing the number 5.3876º and it seems this number is used in this rounded form for calculation." Is dit nog steeds het geval met de nieuwe versie? Allereerst, de nieuwe versie waar het draadje over gaat betreft een nieuw kaartbestand. Het programma zelf kan via de Garminsite geupdate worden, de nieuwste versie is v5.4. Sinds enige tijd kan in het programma rechtstreeks worden gekozen voor 'Dutch Grid', het RD-stelsel. ********* edit: Het afrondprobleem met het Longitude Origin in User Grid bestaat nog altijd, maar daar heb je dus geen last meer van als je RD-coördinaten wilt gebruiken. ++ Lex ++
0 stefanne_3 Geplaatst 5 februari 2004 Geplaatst 5 februari 2004 Sinds enige tijd kan in het programma rechtstreeks worden gekozen voor 'Dutch Grid', het RD-stelsel. Helaas wordt je dan opgescheept met de bovenvermelde verschuiving van 3 m. Welke verschuiving dan? * ik maak waypoint RD/Dutch 100000 450000 in mapsource wat in Hddd mm.mmm WGS84 N52 02.136 E4 35.139 geeft * andersom maak ik waypoint N52 02.136 E4 35.139 krijg ik 100000 450001 * volgens CC40 is RD/Dutch 100000 450000 -> N52 02,1360 E004 35,1388 (op 4 cijfers nauwkeurig) * andersom is N52 02,136 E4 35,139 -> 100000,235 449999,922 * volgens mijn eigen RD->WGS84: 100000,0 450000,0 -> N 52°02,1361'E 004°35,1388' * en eigen WGS84->RD: N52°02,1360' E 004°35,1390' -> 100000,2 449999,9 tot slot: als ik waypoint N52 02.136 E4 35.139 maak in mijn Vista krijg ik ook 100000 450001 Dus mapsource heeft dezelfde berekening als mijn GPS firmware. Volgens mij dus een afwijking van max 1 meter ? ** edit *** En volgens ETRS89 naar RD 52 2,136057 4 35,138758
0 Lex Geplaatst 5 februari 2004 Geplaatst 5 februari 2004 Sinds enige tijd kan in het programma rechtstreeks worden gekozen voor 'Dutch Grid', het RD-stelsel. Helaas wordt je dan opgescheept met de bovenvermelde verschuiving van 3 m. Welke verschuiving dan? Sorry Stefanne, je hebt helemaal gelijk! Ik kon zo gauw mijn CC40 calculator niet vinden, en de site is (tijdelijk?) niet beschikbaar. Bij het vergelijken van de omrekeningsresultaten moet ik een fout hebben gemaakt. MapSource (met instelling Dutch Grid) en mijn GPS V geven hetzelfde resultaat, dat een correct afgeronde versie is van de CC40-cijfers. Het afkapprobleem met het Longitude Origin in User Grid bestaat nog altijd, maar daar heb je dus geen last meer van als je RD-coördinaten wilt gebruiken. ++ Lex ++
Vraag
Zero CooL
**Sorry, dit bericht is verwijderd**
bewerkt door Zero CooL32 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten