Spring naar bijdragen

Gsak Pq's, Vervangen Of Mergen ?


novw

Aanbevolen berichten

De topic titel is misschien wat onduidelijk, dus een uitgebreide uitleg.

 

Ik haal eens per maand ofzo alle geocaches van Nederland op. Ik maak 20 pocket queries met oplopende datum (1e 01-jan-2001 t/m 04-apr-2004, 2e van 19-apr-2004 t/m 11-jun-2005 en zo verder tot ik 26 maart 2010 heb bereikt (ja, ik ken de de burentool)). Ik stop alle data in één en dezelfde database in GSAK: alles_nederland. Nu ontdek ik een paar vreemde dingen:

 

20100326-01-gsak.jpg

 

1-ik heb de afgelopen 4 dagen dus 20 PQ's binnen gekregen. Tot mijn verbazing heb ik een gigantische hoeveelheid (ruim 4400!) caches in mijn database die niet geupdate zijn, de "last GPX" kolom staat op een datum VOOR 22 maart (22 maart + 4 dagen= 26 maart, laatste PQ). Huh ? Wa's up ? Waarom worden die niet geupdate? Heel veel caches die niet ge-update zijn blijken ge-archived te zijn, maar:

 

 

20100326-02-gsak.jpg

 

Deze cache is sinds 17 februari niet meer geupdate, maar wel in maart nog gevonden ? (klikkerdeklik)

 

En in de PQ heb ik echt heus waar geen vinkje staan bij "is active".

 

Wat is nou slimmer?

 

De nieuwe PQ's mergen met de bestaande database? Daardoor loop ik een goeie kans dat ik met een "duizendtal" archived caches in mijn database blijf zitten (cleanupdb.gsk werkt ook niet echt 100%, die vind er welgeteld 55 die archived zijn...)

Elke keer alle 20 PQ's in een "verse" database steken? Daardoor loop ik de kans dat ik (in dit voorbeeld) cache "erwtje 188" dus niet heb? En wie weet hoeveel ik er dan "misloop"?

bewerkt door novw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hm, beetje vreemd.

Hier lijken de PQ's normaal te werken...

 

Nou schrijf je dat je elke keer de PQ's opnieuw aanmaakt. Klopt dat? En maak je de volgende PQ aan door de voorgaande te kopiëren en alleen de datum te wijzigen? Dan zou het kunnen zijn dat je in de eerste een instelling niet helemaal correct hebt staan en die 'fout'dus meegekopieëerd hebt?

Bijv een bepaalde categorie niet mee ingesloten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik merge ze altijd gewoon en eens in de zoveel tijd kijk ik welke caches al lang niet geupdate zijn en dan kijk ik of die gearchiveerd zijn (check status).

Dit kun je natuurlijk ook doen na de cleanupdb macro. Die gebruik ik nooit, omdat ik zelf in de hand wil houden wat er allemaal wel en niet wordt weggegooid...

Dat er een aantal caches niet ge-update worden terwijl die wel actief zijn (of in ieder geval niet gearchiveerd), is natuurlijk vreemd. Maar ik zag toevallig in je berichtje dat PQ 1 en 2 kennelijk niet op elkaar aansluiten (van 5 t/m 18 april 2004 heb je kennelijk niets). Wellicht komt dit vaker voor?

Het kan ook nog zo zijn dat je PQ's overvol zitten. Als je over de 500 komt (dat kan gebeuren, doordat er caches uit het archief getrokken worden bijvoorbeeld), dan passen niet alle caches meer in je PQ. Je moet dus altijd wat ruimte overlaten (wat de tool van de buren ook doet, als het goed is).

Als deze overvolle PQ's ingeladen worden in gsak zie je dat ook doordat hij het aantal ingelezen caches rood kleurt.

 

Hopelijk heb je hier wat aan?

 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even een opmerking over de grootte van de PQ's.

Misschien is het al wijd en zijd bekend, maar het aantal caches dat per PQ kan worden opgevraagd zal ergens in mei a.s. worden opgehoogd naar 1000 per PQ. Dus een verdubbeling van 500 naar 1000.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik gebruik die tool wel, maar er is wel eens discussie over ontstaan, want het is geen GEOcaching dingetje :smartass:

 

die makro, wat doet die als ik vragen mag?Volgens mij miet je eerst alle geocaches hebben in GSAK, en dan maakt ie op basis van datums in gsak een lijstje, toch?

bewerkt door novw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad maakt die macro een voorstel voor een PQ lijst met o.a. de aan te geven maximale caches per PQ.

Er van uitgaande dat je al een redelijk correct gevulde database hebt is het een handig hulpmiddel om de gewenste indeling voor je PQ's te genereren. Op die manier krijg je, op dezelfde manier als de andere tools, na verloop van enige tijd toch een juiste indeling van PQ's. Blijft over bij de instelling of je wel of niet reeds gevonden caches, events e.d. mee wil nemen.

 

Ik zag ook dat ik op onze website een oude versie had staan, dus ook die even aangepast.

bewerkt door GeoFlowers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb af en toe dat een cache niet meer geupdate wordt. Tot nu toe heb ik de volgende oorzaken gezien:

* de cache listing was verdwenen (Als je naar de waypoint url gaat krijg je de foutmelding dat de cache nog niet is gepubliceerd.)

* de cache lag over de grens en is uit Nederland verwijderd.

* en natuurlijk de al genoemde probelemen van foute PQ's met gaten in de tijdlijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mergen.

Alle gegevens verwerk ik in GSAK zoals afstand tot de cache, boot nodig, nachtcache, puzzeloplossing met de daarbij behorende corrected coordinates ook markeer ik bonusccaches, caches die ik geprint heb en nog wat zaken. Ook noteer ik de aanwijzingen voor bonuscaches. Dat zou ik anders allemaal kwijt zijn.

 

Enkele voorbeelden waarom: Soms krijgt de bonuscache een andere naam dan de serie. Ik zie onmiddellijk of ik een print in mijn ordners heb. Soms bezoek ik een cache meerder malen omdat het me in een keer niet lukt.

 

Om mijn aantal PQ's te beperken haal ik alleen mijn niet gevonden caches op en draai ik eens per langere periode een Query van alle gevonden caches.

Voor mijn PQ's maak ik gebruik van een door mij aangepaste macro. Het aantal caches per PQ zet ik hoger dan in veel voorbeeld macro's. Het heeft nog nooit een problem opgeleverd.

 

Ik moet me nog beraden hoe ik de zaak gaan aanpakken bij 1000 caches/PQ.

 

Enige getallen: mijn GSAK caches

Totaal 1349-gevonden 4343-nog niet gevonden 9315-temp un+gearchiveerd 3637- waarvan gevonden1689

NL 13475-gevonden 4168-nog niet gevonden 9306- gearchiveerd 4635

NB je kan de aantallen niet zonder meer optellen of aftrekken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...