Spring naar bijdragen

APRS


dolphinleap

Aanbevolen berichten

Zijn er hier mensen met ervaringen met bijv. OziAPRS, zowel als zendamateur alsook bijv. LPD of PRS.

Zelf gebruik ik meestal UI-view maar ben nu ook met OziAPRS begonnen. Lijkt me bijv. ook leuk om in de toekomst eens iets met de scouting te doen in het kader van een hike.

Daarnaast ben ik ook geïnteresseerd of iemand iets afweet van het gebruikte protocol van de Rhino om dit evt. m.b.v. de computer te decoderen.

 

Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Zijn er hier mensen met ervaringen met bijv. OziAPRS, zowel als zendamateur alsook bijv. LPD of PRS.

Zelf gebruik ik meestal UI-view maar ben nu ook met OziAPRS begonnen. Lijkt me bijv. ook leuk om in de toekomst eens iets met de scouting te doen in het kader van een hike.

Daarnaast ben ik ook geïnteresseerd of iemand iets afweet van het gebruikte protocol van de Rhino om dit evt. m.b.v. de computer te decoderen.

 

Kees

OziAPRS is iets waar ik nog nooit van gehoord heb, maar, ik weet je of jij je er iets van zult aantrekken, maar een Rhino is in Nederland niet toegestaan. Is niet goedgekeurd door ons aller bemoeiende overheid en is derhalve ook niet hier te koop. Je kunt het natuurlijk wel over laten komen uit het buitenland, maar officieel mag het apparat in Nederland dus niet gebruikt worden.

 

Helaas, anders had ik er wel 2 gehad. Zo duur zijn ze ook weer niet. Vooral niet omdat vandaag de dollar weer een cent goedkoper is geworden en weer op 1.24 staat vergeleken met de euro :no:

 

GRTZ

 

Kruimelbelegger :beerchug: die weer eens zijn Charter Membership van Geocaching.com heeft verlengd en verrast was dat de 30 dollar maar 25 euro kostte....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zijn er hier mensen met ervaringen met bijv. OziAPRS, zowel als zendamateur alsook bijv. LPD of PRS.

Nu ben ik benieuwd wat een zendamateur er mee doet?

Ik weet , de techniek gaat bijna nog sneller dan de tijd.Dus kan mijn RTTY en AMTOR modum de vuilnis op? :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nouja, antwoord krijgen schijnt moeilijk te zijn en daarom had ik al wat uitgezocht, maar ik weet nog steeds niet wat OziAPRS is.

 

APRS - Automatic Position Reporting System 

 

Steeds meer zendamateurs maken gebruik van APRS om via een radioverbinding zijn of haar positie uit te zenden en die van anderen te registreren. APRS kan met relatief weinig componenten worden gerealiseerd en een groot deel daarvan is goedkoop in de 2e-hands markt verkrijgbaar. In principe hebt u de volgende zaken nodig:

GPS antenne

GPS ontvanger

Mobilofoon (2m of 70cm)

Modem (bijvoorbeeld TinyTrack)

 

Helaas is dit niet weggelegd voor ons stervelingen die geen PA, PD of PE registratie hebben bij de PTT :no:

 

GRTZ

 

Kruimelamateur :beerchug:Zoals het klokje thuis tikt, is het niet digitaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank prof, ik was al bang dat ik dyslectisch was geworden.

Nou geeft de site van Philips ook weer niet zoveel duidelijkheid, maar één ding is me wel duidelijk: de dagen dat we ons nog anoniem van plaats naar plaats kunnen begeven zijn geteld. Een GPS in een GSM gebouwd maakt de GSM het paard van Troje. In de nabije toekomst zullen we overal traceerbaar zijn, nog beter dan nu a.d.h.v. de GSM zelf het geval is. Dat heeft natuurlijk mooie kanten, maar de nadelen zijn zoveel groter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nouja, antwoord krijgen schijnt moeilijk te zijn en daarom had ik al wat uitgezocht, maar ik weet nog steeds niet wat OziAPRS is.

Misschien helpt deze link?

 

Met APRS wisselen zendamateurs hun positie uit, via Packet Radio. Zo kan je bijvoorbeeld mobiele stations volgen. Ook is er in Nederland een cache die je hiermee zou moeten kunnen vinden (dat is tot nu toe cehter nog niemand gelukt).

Tot nu toe kende ik alleen speciale software waarmee je die posities in kaart kan brengen. Nu blijkt dat dus ook met Ozi mogelijk te zijn.

 

Beantwoord dat je vraag, Kruimeldief?

 

Groeten,

 

Albert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beantwoord dat je vraag, Kruimeldief?

 

Groeten,

 

Albert

Albert bedankt.

 

Dit is een antwoord. De link doorgespit en het lijkt dat ik het snap :no:

 

De cachepagina van ChezIvan bekeken en en de logs gelezen, Het is wel interressant. Het is weer eens iets anders.

Dit is toch in feite wat 2 Rhino's tussen elkaar doen? Jammer genoeg is de Rhino hier niet toegestaan. Ik denk dus dat homemade APRS hier normaak gesproken ook niet is toegestaan. Behalve waarschijnlijk wanneer je een zendmachtiging hebt. Dan schijn je nogal veel te mogen onder het motto van experimenteren....

 

Nogmaals bedankt

 

GRTZ

 

Kruimeldief :beerchug: Ooit een poging gedaan om een licentie te behalen maar kwam er te laat achter dat je van examens uitslag kreeg....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

sorry, family-radio of ook wel PRS heet hier natuurlijk PMR :beerchug:

Het is mij bekend dat ingevolge de Europeesche PMR regeling geen digitale communicatie gepleegd mag worden en daarom de Rhino niet gebruikt mag worden.

Op de LPD frequenties lijkt me het overigens een ander verhaal.

Daarnaast zijn er natuurlijk nog mogelijkheden mbv 27 MHz.

 

In zijn simpelste vorm hang je dus een GPS met NMEA uitgang aan een modempje (bijv de tinytrak) gevoed uit bijv een 9 volts batterijtje, dit maakt van de data toontjes die worden toevertrouwd aan de externe microfoonaansluiting van het zend-ontvangertje.

Aan ontvangstzijde (je kunt hier bijv een scanner gebruiken met een grote buitenantenne of ook een lpd) prop je dit signaal weer in de soundkaart van je PC of laptop en voilá je ziet de ander over het landkaartje in Ozi of UI-view racen.

Lijkt dus in praktijk op de systemen gebruikt in de meldkamers en taxicentrales.

amateurs hebben hun netwerk doorgelinkt via internet en zo kun je gelicenseerden dus over de hele wereld volgen, zowel via een node in de buurt alsook via het internet.

Voor de liefhebber, even UI-view (gratis 16 bits versie) downloaden, connecten aan een server en je kunt meekijken.

 

Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf gebruik ik meestal UI-view ...

Mischien heb je wat aan de UI-View kaarten van Nederland die ik op mijn site heb staan? Ik gebruik ze in cacheMaps, maar oorspronkelijk zijn de calibratiefiles voor UI-view gedefinieerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...