Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

In verband met de berichten blokkade van DJ Bel door Kruimeldief is deze informatie tijdelijk tot nader order ook niet beschikbaar

Excuses voor het ongemak

bewerkt door dj bel
Geplaatst

Opm:

====

Op de plaats van de eindcache aangekomen merk je als je de cache niet meteen kunt vinden, je vaak een bepaalde cirkel loopt. Het middelpunt is dan dus de het goede punt.....

Geplaatst
Goed verhaal!

Maar ik heb wel een vraagje, wat betekent EPE?  (is toch een afkorting?)

EPE = Estimated Positioning Error (is de 95-percentiel van een enkele meting op een willekeurig moment)

Hoe meer satellieten er vastgezet kunnen worden, hoe kleiner de EPE. In de praktijk kan de EPE variëren van 1 tot ca. 10 meter. Je afwijking, miswijzing.

oftewel, EPE is het onderwerp van dit draadje......

GRTZ

Kruimeldief :dribble:Hardrock never dies!

Wat een geluk dat ik doodga.

Geplaatst
1) éénmalig is, is het vooral de moeite waard als de plaatser extra aandacht besteedt.

2)Een goede satellietconstellatie afwachten:

De satellietconstellaties keren ongeveer eens per etmaal terug.

Als het slecht is moet je dus op een ander tijdstip van de dag terugkeren,

en zeker niet op een volgende dag op dezelfde tijd!

Locutus maakt bij het plaatsen gebruik van een laptop waarop hij zijn vista aansluit.

Middels de mapsource software maak ik een tracklog van minstens 10 minuten tijdens een goede sattelietconstellatie. Dat moment is bijvoorbeeld te bepalen met het programma orbitron (www.stoff.pl) (free ware/card ware).

Op de plek aangekomen zet ik de Vista op een stok zodat hij goed zicht heeft, bij voorkeur als de bomen droog zijn. Ik wacht tot de EPE 6 meter of beter is en stop het log als hij weer boven de 6 meter is.

Op het scherm maximale zoom zie je meestenal een onregelmatige cirkel vormig track onstaan. Met de hand bepaal ik later het midden van deze aardapel. Het resultaat voldoet geloof ik wel, nooit veel klachten gehad over het opgegeven coordinaat :dribble: .

Het nadeel is natuurlijk dat je met die laptop het veld in moet, wat soms dat rare opmerkingen lijd...zittend midden in de natuur...met een laptop voor je is een ongewoon beeld voor de toevallige voorbij ganger.

• 1 month later...
Geplaatst

Middelen met een laptop temidden van het zondagpubliek is mij eveneens niet vreemd, Dutch-Locutus :beerchug:

Misschien moet je VisualGPS eens proberen. Dit gratis programma middelt alle waarden meteen, zonder dat je de track hoeft uit te pluizen....

Geplaatst
Misschien moet je VisualGPS eens proberen. Dit gratis programma middelt alle waarden meteen, zonder dat je de track hoeft uit te pluizen....

Wil ik zeker uitproberen Pyne ;) Download link?...

Download link

• 4 weeks later...
Gast Team Kleijn
Geplaatst
1) éénmalig is, is het vooral de moeite waard als de plaatser extra aandacht besteedt.

2)Een goede satellietconstellatie afwachten:

De satellietconstellaties keren ongeveer eens per etmaal terug.

Als het slecht is moet je dus op een ander tijdstip van de dag terugkeren,

en zeker niet op een volgende dag op dezelfde tijd!

Locutus maakt bij het plaatsen gebruik van een laptop waarop hij zijn vista aansluit.

Middels de mapsource software maak ik een tracklog van minstens 10 minuten tijdens een goede sattelietconstellatie. Dat moment is bijvoorbeeld te bepalen met het programma orbitron (www.stoff.pl) (free ware/card ware).

Op de plek aangekomen zet ik de Vista op een stok zodat hij goed zicht heeft, bij voorkeur als de bomen droog zijn. Ik wacht tot de EPE 6 meter of beter is en stop het log als hij weer boven de 6 meter is.

Op het scherm maximale zoom zie je meestenal een onregelmatige cirkel vormig track onstaan. Met de hand bepaal ik later het midden van deze aardapel. Het resultaat voldoet geloof ik wel, nooit veel klachten gehad over het opgegeven coordinaat :eek: .

Het nadeel is natuurlijk dat je met die laptop het veld in moet, wat soms dat rare opmerkingen lijd...zittend midden in de natuur...met een laptop voor je is een ongewoon beeld voor de toevallige voorbij ganger.

Op zich kunnen alle technieken meteen met de GPS, zonder een laptop het veld in te slepen. Behalve als je bij het uitzetten direct het exacte coordinaat nodig hebt. de tracklog kun je nl. thuis ook op je PC zetten en analyseren. (Spaart weer een hele berg gesjouw uit). Ik zet caches bewust altijd achterste voren uit. Beginnen met het plaatsen van de Stash (en nauwkeurig meten met de Vista), daarna de puntjes op zoeken die je eventueel wilt gebruiken. Die worden dan wel gemeten, maar echt het verhaal in elkaar zetten gebeurd achter de PC. De eventuele berekeningen ontstaan ook meestal achter de PC. Een Track van 10 minuten mee terug nemen en die op een kabouterkaart projecteren is

volgens mij goed.

Wat waas betreft, fantastisch als het er is (Geruchten zijn 1 april dit jaar) ga ik al mijn caches nameten en eventueel aanpassen.

"Team Kleijn"

Rob

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...