Spring naar bijdragen

Postcode <-> coordinaten


Gast StNick

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

een tijdje geleden heb ik op internet ergens de tabel weggeplukt

die gesorteerd op postcode, per postcode de coordinaten weergeeft.

Aangezien ik nog niet helemaal thuis ben in de GPS-wereld, wil ik graag

weten hoe ik mijn GPS in moet stellen om die coordinaat te vinden.

Voorbeeld:2531HP,4.303699,52.049888.

Hoe moet ik dus het coordinatenstelsel instellen?

Ik heb een Magellan Meridian Platinum.

 

Iemand die het antwoord weet?

 

gr.

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Voorbeeld:2531HP,4.303699,52.049888.

Hoe moet ik dus het coördinatenstelsel instellen?

Er zijn verschillende manieren om de coördinaten weer te geven. Boven de caches staat de locatie in graden en daarna minuten. (DD.MMMMM). Ik denk dat de locaties bij de postcodes in graden staat. (DD.DDDDD). De ene notatie kun je in elkaar omrekenen door de minuten door 0.6 te delen en op te tellen bij de graden. immers, er zitten 60 minuten in een graad. Vergelijk het met een kwart uur: dat is 15 minuten. Vraag is altijd hoeveel 2.5 uur is. Dat is dus 2:30. en geen 2:50!

Ik heb geen Magellan, maar een garmin GPS ontvanger. Ik denk echter dat je ergens bij 'instellingen' kunt aangeven hoe je de zaak wilt invoeren. De kaart datum, wat een heel ingewikkeld verhaal is, moet neem ik aan gewoon op WGS84 blijven staan.

 

Een vraag terug: Waar heb je die lijst vandaan? Is misschien aardig om wat mee te doen op de cache kaarten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas weet ik niet meer waar ik hem gevonden heb.

Weet dus ook niet of het iets illegaals is of niet.

 

Wat ik bedoel met die instellingen: dat zijn de basisinstellingen.

Voor zover ik weet is elke GPS in te stellen.

Een voorbeeld voor de MeriPlat:

Menu->Setup->Coord System->Primary-> Hier de keuze uit bijv:

UserGrid of Lat/Lon enz.

 

Het vinden van de coordinaat zelf lukt wel, aar dan kom ik op

een hele andere lokatie, dus is mijn basisinstelling niet juist.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hetgeen je laat zien is een lat/longtitude grid in decimale graden formaat.

Vermoedelijk is de datum WGS84 hoewel dat in jouw verhaal nog niet duidelijk is.

 

Er zijn dan twee mogelijkheden.

- of je vermenigvuldigd het deel achter de komma met 60 om de decimale minuten te krijgen, dan kun je je gs op DD MM,mmm latens staan en de DD MM,mmm invoeren

 

- of je zet het invoer en display formaat op DD,dddddd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Gotcha,

 

mij is dat dus ook niet duidelijk omdat er geen docu bij zit

(bij die tabel).

Volgens mij moet ik in staat zijn die MeriPlat zodanig in te

stellen dat ik zelf geen omrekening hoef te doen en de plek

op de map getoond wordt.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jawel, ik noem ook twee oplossingen.

Alleen dan moet je voor het cachen dus toch weer omschakelen.

Ik ken de menu structuur van de meridian niet maar vermoedelijk moet je iets hebben van setup lat/long display o.i.d.

 

 

Met alternatief 1 zou je overigens ook simpel de lijst (met Excell bijvoorbeeld) kunnen omzetten naar het bij cachen meest gebruikt formaat van DD MM,mmm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn denk ik heel wat soorten een maten postcode tabellen voorzien van geografische posities in omloop.

Ik gebruik er eentje in de vorm van een name-file voor Ozi Explorer. Het is gezipt 6 Mb en uitgepakt 63 Mb vanwege een stortvloed aan spaties.

Als ik die even weg laat dan bevat die file text zoals

1013MT Pc 52.38701 4.88420

1013MV Pc 52.38890 4.88435

uit de header maak ik op: decimale graden lat/lon in (ozi kennende) WGS84.

Zoeken en aanklikken van de gewenste postcode geeft mij op het scherm een topo-kaart gecentreerd op de postcode regio.

Maar ja, het zijn geen waypoints die je kan uploaden naar je GPS.

Maar er is wel voldoen info om de file om te zetten naar een ozi wpt-file type zodat het wel kan (los van de vraag: hoeveel waypoints kan je GPS behappen?). Even knippen, plakken , editen ,macrootjes er op los laten etc. En natuurlijk weer manuals lezen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

http://www.xs4all.nl/~atarist/geo/gps_rd.htm

oftewel: de website van prof. Lupardi

In deze tabel zijn de de coördinaten uitgedrukt in decimaal verdeelde graden, dus hddd.dddddd. Daar moet je je GPS tijdens de invoer dus op instellen, dat is wel zeker.

 

Niet zeker is welk datum je moet instellen. Hierboven wordt verondersteld WGS 84.

 

Nu is het zo dat de meeste postcodes een gebied van enige omvang omvatten, zodat toch geen preciese coördinaten zijn vast te stellen.

 

Nu wil het geval dat ik in een torenflat in Zoetermeer heb gewoond, waar een aantal postcodes op een punt samenvalt.

 

En daar vind ik een afwijking van ca. 150 m in richting 310°.

Een andere postcode waar ik heb gewoond, op 200 m afstand van de eerste, omvat een iets groter gebied, is dus minder nauwkeurig op de kaart aan te geven, maar heeft een veel geringere afwijking.

 

Het lijkt er op dat de nauwkeurigheid niet zo groot is zodat het datum er niet zo toe doet, want het klopt toch niet precies. WGS 84 lijkt voorlopig geen verkeerde keuze. Misschien kan iemand die een aantal postcodes weet van zeer kleine gebiedjes een beter passend datum vinden, maar het kan zeer goed zijn dat er geen beter is.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie nu ineens in dat de fout die ik maak is dat ik mijn GPS instel voor de RD-coordinaten (bedankt prof. Lupardi en anderen in dit forum!). Wat ik had moeten doen is het coordinaten systeem (primair) op Lat/Lon instellen en de Kaartdatum (primair) instellen op WGS84.

Vervolgens kan ik naar dat postcodegebied gaan door het volgende te doen:

Een willekeurig waypoint creeeren, de coordinaten van dit waypoint editen

vervolgens opslaan, daarna dit waypoint opvragen en de lokatie laten

tonen.

Het hoeft voor mij geen exacte lokatie te zijn, maar meer een indicatie

 

Wederom iedereen bedankt voor de reakties

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij het lezen dan dit draadje zat ik me af te vragen of iemand voor ons als geocachers een lollige toepassing kan bedenken voor het gebruik van postcodes. Als die er is kunnen we (ik?) die namelijk even maken.

De toepassing: "Ik woon op 3813KM, welke caches zijn er in de buurt" kan ik natuurlijk zelf bedenken. Het antwoord staat hier.

De toepassing: "Ik ga bij iemand op bezoek en welke caches zijn er in de buurt" lijkt mij geen zinvolle. Meestal weet ik wel hoe ik er moet komen, maar niet wat de postcode is.

Suggesties?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je op bezoek gaat bij iemand dan weet je wel hoe de gemeente heet of het buurtschap. Zo heb ik een names-file in Ozi met namen als: 's Gravenmoer, Haps, Hobbel, Klef, Kopaf, Juinen enz. maar ook meer bekende zoals Kootwijk, Katwijk, Leimuiden, Amsterdam.

Ik klik een naam, en de kaart komt op het scherm.

Gezipt is de file 96 kb. Uitgepakt heel veel groter vanwege spaties.

Het is knip en plakbare tekst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik klik een naam, en de kaart komt op het scherm.

Lijkt me handig! (Heeft wel niets met postcodes te maken :angry:) Als je die file opstuurt, je hebt m'n email adres, zal ik kijken of ik Geoman zo gek kan krijgen dat we dat op een lollige manier integreren met de ingezoomde kaarten.

De vraag die van onze zuiderburen gaat komen: "Komt Diest ook in het lijstje voor? En Wiltz?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...